03 May
03May

פרק חמישי ואחרון המוקדש ל"דרך היין של אלזאס" 

האוסטרים טוענים שמקורה בוינה, לעומתם הצרפתים מתעקשים על אזור אלזאס, והאמת היא שהקוּגֶלְהוֹף הופיע לעולמנו בתקופת הרומאים. כיום העוגה, פופולרית ביותר באזור אלזאס, אך גם בדרום גרמניה, אוסטריה ושוויץ (בתוספת קירש, ליקר דובדבנים), בארצות הסלביות קרואטיה, בוסניה, סרביה וסלובניה, וכמו כן בהונגריה, צ'כיה, סלובקיה ופולין (בתוספת מילוי פרג טחון).

למעשה מדובר בעוגת שמרים, די פשוטה, עם חור במרכזה, שמכילה אגוזים ושקדים, ולעתים גם צימוקים, שנאפית באופן מסורתי בתוך תבנית מיוחדת. 

וליאורה'לה שלנו, אלופת הקוּגֶלְהוֹף, מה-זה-מֵתה לתת לנו מתכון ! קדימה ליאורה !

המיצרכים: 

תבנית קוּגֶלְהוֹף בקוטר 23 ס"מ

 1 וחצי כפיות שמרים יבשים

 2 כפות מים חמימים

 1 כוס חלב

 125 גרם חמאה מומסת

 6 כפות סוכר

 3 ו-3/4 כוסות קמח 

כפית שטוחה מלח

 2 ביצים גדולות

 1 כוס צימוקים 

מעט גרידת לימון 

שקדים פרוסים לעיטור 

אבקת סוכר לעיטור 

ההכנה:

נערבב בקערה שמרים יבשים ומים ונניח בצד עד שיתחיל לתסוס. 

בסיר בינוני על להבה נמוכה נחמם 100 גרם מהחמאה, סוכר וחלב, נערבב לקבלת תערובת אחידה. 

ננפה את הקמח והמלח לתוך קערה גדולה. ניצור גומה במרכז שלתוכה נכניס את תערובת השמרים שתססו. נוסיף גם את תערובת החלב החמימה ונערבב ידנית. תוך כדי הערבוב נוסיף 2 ביצים ונלוש עד לקבלת מירקם חלק. 

נוסיף לבצק את הצימוקים וגרידת הלימון ונלוש עוד כ-5 דקות. הבצק יהיה מאד דביק – זה בסדר !

נשמן את התבנית ב -25 גרם החמאה הנותרת ונפזר את מעט פרוסות השקדים. נכניס את הבצק לתבני ונכסה במגבת. נשאיר לשעתיים לתפיחה. 

נחמם תנור ל-180 מעלות. נאפה 15 דקות ואז נכסה בנייר אלומיניום. נאפה עוד כ-20-25 דקות נוספות. 

נוציא מהתנור. נצנן קלות ונהפוך על צלחת הגשה. נפזר אבקת סוכר ונגיש בשמחה !


ומכאן לחלק התיירותי שב"ארץ הקוּגֶלְהוֹף". בכתבות הקודמות, תוארו כאן הקטעים הצפוניים והמרכזים של "דרך היין של אלזאס". היום נתרכז בחלק הדרומי.

EGUISHEIM 

7 ק"מ דרומה-מערבה מהעיר קוֹלְמָר, בנקודה בה פוגשים מורדות הרי הווֹז' את מישורי עמק הריין, בקצה הפארק הלאומי בָּלוֹנס-דֶה-ווֹז', שוכן הכפר היפהפה אֶגִישְׁהַיים, הנחשב בין "20 הכפרים היפים ביותר בצרפת", וכן, "וִילַאז' פְּרֶפֶר דֶה פְרַאנְס" (הכפר הצרפתי המועדף). 

גידול ענבי היין באֶגִישְׁהַיים הינו עוד מתקופת השלטון הרומאי, ואכן, הכרמים שמסביבה והיקבים מייצרים יין אלזאסי באיכות גבוהה מאד. ומלבד היינות האיכותיים הרגילים, מייצרים כאן גם את האֶדֶלְצְוִויקֶר – קוֹט ד'אֶגִישְׁהַיים, ואת הגֶ'נְטִיל-בְּלֶנְד של הענבים האצילים הגדלים במקום.

הטירה החולשת ממרומי הגבעה על הכפר, נבנתה בימי הביניים ע"י הדוכסים של אלזאס וסביבה התפתח הישוב, שהפך במרוצת השנים ליעד תיירותי פופולרי בקרב מטיילים ורוכבי אופניים, בשל ריבוי שבילים ומסלולים, כולם מסומנים ומשולטים. היעדים הפופולריים ביותר הן הטירות שעוטפות את הישוב, פארק המוקדש לחסידות לבנות והפסטיבלים בנושאי היין והפטריות.

ROUFFACH 

15 ק"מ דרומה מקוֹלְמַר, על גדת הנהר לָאוּשׁ LAUCH, שוכן הכפר רוּפַאך, הידוע גם בכינויו "עיר הרנסנס", כי לאחר שעבר ידיים רבות לאורך השנים, החל לשגשג, עת עבר לשלטון צרפת, או אז הוחל בגידול ענבי יין וייצור קירש, ליקר, ממטעי הדובדבנים. 

גאוות תושבי רוּפַאך היא בייצור אחד היינות האלזאסים המשובחים ביותר: הגְרַנְד קְרוּ ווֹרְבּוּרְג VORBOURG ובבית הספר המקומי החשוב, ללימוד גידול טכנולוגי, חקלאות ויין. 

אתרים מעניינים לביקור בכפר הם "מגדל המכשפות" שנבנה במאה ה-13 ושימש כבית כלא, וטירת אִיסֶנְבּוּרְג ששוחזרה במאה ה-19 והוסבה למלון יוקרתי (ראו בתמונה משמאל).

UNGERSHEIM 

הכפר אוּנְגֶרְשְׁהַיים אינו חלק מ"דרך היין של אלזאס", למרות מיקומו, ברם, אנו נעצור, ונתייחס ל-4 אתרים הנמצאים בו, העשויים לעניין אותנו:

ECOMUSEE D'ALSACE - מוזיאון באויר הפתוח, המציג 70 בתים עתיקים בסגנון אלזאסי מסורתי, טיפוסי.

EDEN PALLADIUM – מוזיאון מוזר אך ייחודי לקרוסלות ומתקני אטרקציות שעשועים ישנים.

LE BIOSCOPE  פארק פנאי, המוקדש כולו לנושאים סביבתיים, המציע פעילויות משעשעות וחינוכיות.

LES ATELIERS – סדנאות רבות של מלאכות-יד מסורתיות מקומיות, מונחות ומודרכות על ידי בעלי מלאכה ואומנים מקומיים.

 Eden Palladium     Le Bioscope  
Ecomusee d'Alsace  

SOULTZMATT 

יעד חשוב ב"דרך היין של אלזאס", כי בסוּלְזְמַאט מייצריםאת אחד היינות היותר משובחים של אזור אלזאס, הגְרַנְד קְרוּ זִינְקוֹפְּפְלֶה 'ZINNKOPFLE.

GUEBWILLER 

גֶבְּוִוילֶר, עיירה גדולה יחסית על "דרך היין של אלזאס", 11100 תושבים, הינה ביתם של מונומנטים המציגים מגוון רחב של סגנונות אדריכליים, ולכן נקראת גם "העיר עם שלוש כנסיות". 

בין אתריה: כנסית נוטרה-דאם, שהיא הכנסיה הניאו-קלאסית הגדולה ביותר באלזאס, מוזיאון תיאודור בֶּק, פארק מַרְסֶיֵיז, מנזר גותי, כנסיה רומנסקית-גותית, בית עיריה בסגנון הרנסנס המוקדם ו...בית כנסת.

אגב, זהו המקום היחידי באזור אלזאס שמייצר 4 יינות גְרַנְד קְרוּ !!!

WATTWILLER 

וַאטְוִוילֶר היה כפר מאד אסטרטגי באזור אלזאס, שסבל קשות מהתקפות עליו ועל סביבתו, במלחמת 30 השנים, ובשתי מלחמות העולם. 

כיום הכפר ידוע בזכות המים המינרלים המופקים בו, תחת אותו שם מותג WATTWILLER, וגם בזכות אתר הקמפינג המפורסם שלו HUTTOPIA WATTWILLER CAMPSITE עם 2 בריכות שחיה, מקורה וחיצונית, מגרשי טניס, בר ומסעדה, אכסניה מרכזית ותכניות פעילות בקיץ לילדים ולמבוגרים, וכל זה, כשברקע התפאורה הירוקה המדהימה של יערות אלזאס. 

אתר מעניין נוסף, בסמוך לכפר הוא הַרְטְמַנְסְוִוילֶרְקופְּף HARTMANNSWILLERKOPF על הר סלעי, פירמידי, שמתנשא לגובה 956 מ', מוקף ביערות עד, כ-9 ק"מ צפונה מסֶרְנֵיי. זהו אתר הנצחה פרנקו -גרמני, שנחשב למונומנט לאומי, לזכר קורבנות מלחמת העולם הראשונה שכ-30,000 מהם קבורים בו. 

ממקום נשגב זה, נשקף נוף מדהים של מישורי אלזאס, נהר הרַיין וחבל ארץ "היער השחור" - ממזרח, האלפים - מדרום ואזור הז'וּרָה מדרום-מערב. באתר מוזיאון ובית קברות.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.