25 Jul
25Jul

 כתבה מס' 160,  6 מתוך 12 כתבות אודות חבל אַוֵוירוֹן AVEYRON שבדרום-צרפת 


מוצאו של מאכל מסורתי זה הינו בצפון אזור אַוֵוירוֹן AVEYRON, שבמרכז דרום צרפת

מורכב משזיפים מיובשים ועלי מנגולד, ונאכל, בדרך כלל, בליווי סלט כמנה ראשונה, או כתוספת לעוף כמנה עיקרית. טעים כשהוא מלוח, טעים כשהוא מתוק, וניתן לאכלו כשהוא חם או קר. 

ליאורה'לה שלנו, לא נולדה באַוֵוירוֹן, אבל יודעת כיצד להכין פּוּנְטִי

החומרים: 

3 ביצים 

2 בצלים קצוצים 

חצי צרור פטרוזיליה 

100 גרם קמח 

250 גרם בייקון או אווז 

8 ענפים של מנגולד 

20 שזיפים מיובשים מגולענים 

250 מ"ל חלב

ההכנה: 

מחממים תנור ל-180 מעלות. 

קוצצים דק את בשר הבייקון/אווז, המנגולד, (רק את החלק הירוק), הפטרוזיליה והבצל. בקערה נפרדת מערבבים את הקמח והביצים, מוסיפים לאט את החלב, ולבסוף את החומרים הקצוצים. מערבבים עד לקבלת עיסה.

 משמנים תבנית מאורכת ומקמחים מעט את הבסיס. 

יוצקים את התערובת לכלי ומפזרים את השזיפים באופן שווה אל תוך העיסה. 

אופים כ-45 דקות. 

המאפה מוכן כשמכניסים את להב הסכין והוא יוצא יבש. 


ובמעבר חד לחלק התיירותי: אמנם מוצאו של הפּוּנְטִי הוא בצפון אַוֵוירוֹן, אך אנחנו נפנה לכפר המערבי ביותר באזור זה, ונגלה את קסמו.

NAJAC 

כבר בהתקרבנו לכפר נַאזַ'אק, צד מרחוק את עינינו המבצר המלכותי, אודותיו שמענו כי נחשק בעבר על ידי מלכי צרפת ואנגליה, כאחד. 

ולא ייפלא על כן, כי כפר זה מככב גם הוא ברשימת "הכפרים היפים ביותר בצרפת", והוא מהווה גם את הסַמָּן השמאלי של 10 הכפרים האלה, שבחבל אַוֵוירוֹן, מעצם היותו המערבי ביותר, קרוב לגבול עם חבל טַארְן.

בעבר הרחוק, בשל מיקומו ובשל חשיבותו, שימש הכפר כבית דין לערעורים המייצג 39 קהילות שכנות. שיטוט בכפר מגלה 6 מונומנטים היסטוריים: 

שער העיר – פּוֹרְט דֶה-לָה-פִּיקסה, שהיה בעבר חלק מחומות העיר, 

גשר סן-בְּלֵייז, שניבנה מעל הנהר אַוֵוירוֹן בשנת 1259 ושוחזר ב-1404, 

המיזרקה המונולית, שניבנתה בשנת 1350 ועשויה ממיכל מתומן (8 צלעות) מאבן גרניט, 

כנסיית סן-ז'אן 

המבצר  

בית הסַנְשֶׁל, שניבנה במאה ה-14 ושימש כמגורים לסנשל של חבל רוּאֶרְג. 

700 תושבים בכפר, מרביתם עוסקים בתחומי המסחר, התחבורה, האירוח וההסעדה, בנוסף למפעל שתיה, הוצאת ספרים ומפעל לייצור חשמל, הקיימים במקום. 

מיקומו של הכפר על גדת הנהר אַוֵוירוֹן, מאפשרת פעילות מים רבה: דיג נהרות, שיט סירות קאנו וקאייקים, טיולים ברגל ובאופניים לאורך הגדה, ועוד.

אך עיקר גאוותם באירועים המתקיימים בכפר לאורך השנה: פסטיבל קול, תהלוכות לפידים, אירועי בידור בשוק, "שריפת המבצר" כביכול, חג "סן ברתלמי והפוּאָס", תחרויות פטאנק, קונצרטים, נשפים מסורתיים, הגרלות וחגיגות סוף הקציר. מעניינת במיוחד היא גולת הכותרת של הפסטיבל המתקיים ביום ראשון אחה"צ בסימטאות הכפר. שם מוצגים שני לחמים מסוג פוּאַס FOUACE, אופייניים ומסורתיים באזור, כל אחד בגובה 2 מ', אותם טועמים תושבי הכפר והאורחים, בערב וביום שני אחה"צ.

הבמאי זַ'אן-אֶנְרִי מוּנְיֵיר, יצר שלושה סרטים דוקומנטריים על נַאזַ'אק, כולל "כאן נַאזַ'אק, שלך כדור הארץ" בשנת 2005, שהיווה את סיפורם של תושבי הכפר הקטן באַוֵוירוֹן, אשר מתנגדים לגלובליזציה. הסרט הוצג בשנת 2006 בפסטיבל קאן, מחוץ לתחרות.

CASCADE DU DEROC 

וביום בהיר, יום בו הוחלט שזה יום לטיולים, סעו צפונה-מזרחה למפל דֶרוֹק, המהווה את אחד מאתרי הטבע המדהימים ביותר של רמת אוֹבְּרָאק

המפל שממוקם כ-3 ק"מ מהכפר נַסְבִּינָאל NASBINALS, שועט מראש צוק בזלת, נופל 32 מ' אל תוך הגיא, ובדרכו אף מסתיר מערה קטנה ! 

המפל מרוחק כ-200 מ' הליכה ברגל ממגרש החנייה, ובשל גובהו ושפע הזרימה שבו, כדאי ורצוי לצפות בו. יש כמובן להיזהר מהחלקה על הסלעים, וכן משפת המצוק הצופה עליו. 

ניתן להגיע אל תחתית המפל באמצעות שביל צר הפונה שמאלה ממצוק הצפייה, ולאחר עיקול קטן, מוביל אל היעד.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.