18 Nov
18Nov

שמפניה אמיתית, הינה אותו יין מבעבע, מאזור שמפניה, שבצפון-מזרח צרפת, בלבד ! 

קוניאק הינו סוג של ברנדי מאזור קוניאק שבמערב צרפת, בלבד ! 

ואילו ארמניאק הינו משקה אלכוהולי, המיוצר באזור ארמניאק, שבדרום-מערב צרפת, בלבד, שם גם הומצא משקה זה בשנת 1400, כ-200 שנה לפני הופעת הקוניאק בעולמנו.

את הארמניאק מייצרים מכמה סוגי ענבים, ובדומה לחבל קוניאק, גם כאן חבל ארמניאק מחולק ל-3 אזורי ייצור: BAS-ARMAGNAC, TENAREZE & HAUT-ARMAGNAC.

ההבדלים בין קוניאק לארמניאק באים לביטוי בהליכי ההכנה, בזיקוק ובטעמים. אגב, את הארמניאק שותים כמו את הקוניאק: בכוס בלון מסוג סְנִיפְטֶר "SNIFTER", בעלת רגל קצרה ובית קיבול רחב יותר (בעיקר בחלקה התחתון של הכוס), כף היד עוטפת את רגל הכוס, מחממת את המשקה, שמשחרר ריחות וארומות לאפו של הלוגם.

ומה אוכלים ליד הארמניאק ? האם בכלל אוכלים משהו או שנהנים ממנו כמשקה אפריטיף או כדיג'סטיף (טרום הארוחה או בסיומה) ? 

אוֹרְטוֹלַאן  ORTOLAN

המאכל היחידי המתקשר לארמניאק שמו אוֹרְטוֹלַאן, סוג של ציפור בצרפתית, גִבְּתּוֹן בעברית, ממשפחת הנַחְלִיאֵלִים, שהיום חל איסור מוחלט בצרפת לצוד אותה, בשל חוגי הגנה על ציפורים. בעבר, עוד בימי הרומאים, היו לוכדים אותן ברשתות, כשמשקלן אינו עולה על 30 גרם כל אחת, מחזיקים בכלובים, ומאביסים בתערובות של דגנים ופירות (ענבים, פטל, תותים, תאנים) ומיני חרקים. 

בתום הליך ההאבסה, כשמשקלן היה מגיע לכ-120 גרם, היו מטביעים אותן בתוך סיר מלא ארמניאק, לאחר מכן משפדים אותן, מניחים בתוך תבנית צליה בתנור, רצוי מעל פרוסות לחם, כ-6 עד 8 דקות. השומן היה מטפטף על הלחם והופך אותו למעדן אמיתי. 

הסיפור האכזרי לא נגמר בכך, כי את הציפור אוכלים בביס אחד, עת אוחזים בראשה (ראש הציפור אינו למאכל), ולראש הסועד קשורה מטפחת, על מנת שתסתיר את קטע פליטת העצמות מפיו. 

צורת הכנה אכזרית זו, הגם שהיא מסורתית ונחשבת למעדן גורמה, גרמה לגלי מחאה, עד שחוקק החוק על איסור הציד, והמעדן הזה נעלם מתפריטי המסעדות, אם כי ישנם צרפתים שעדיין משמרים מסורת זו, ברם, באופן פרטי, בביתם, במחתרת.

מסתבר שבשנת 1995, נשיא צרפת דאז, פְרַנְסוּאָה מִיטֶרָאן (שנולד בכפר זַ'ארְנַאק שבחבל קוניאק), עת היה חולה מאד וחש כי ימיו ספורים, ביקש לקיים "סעודה אחרונה" שהמנה העיקרית בה היתה, אוֹרְטוֹלַאן. כמה ימים לאחר הארוחה, השיב נשמתו לבורא. 

ולפיכך, לאחר הסיפור הזוועתי, נוותר היום על מתכון, ונעבור ישר לחלק התיירותי, ונתרכז בעיירה הגדולה ביותר בחבל ארמניאק, בעלת השם ה"קצת בעייתי" – קוֹנְדוֹם

CONDOM 

כיצד מתמודדת עיר בצרפת עם שם כה בעייתי ? 

מסתבר שתושבי העיר קונדום, מודעים היטב למשמעות שם עירם, אך לא עושים מזה עניין גדול. נהפוך הוא: מדובר בעיירה תוססת, צבעונית ועליזה ובה כ-6500 תושבים. 

ואגב שם העיירה, בשנת 1995 החליט ראש העיר דאז, לנצל את שם העיר, וחנך מוזיאון ל...אמצעי מניעה, שנסגר סופית בשנת 2005. לעומת זאת, קיים בעיר מוזיאון הארמניאק, הזוכה לביקורים רבים.

מיקומה של העיירה על ציר הליכתם של הצליינים אל סנטיאגו דה קומפוסטלה שבספרד, גרם לכך שיהיו בה מוסדות דת רבים, 19 מונומנטים היסטוריים כמו הקתדרלה, כנסיות ומבנים אחרים בעלי ערך היסטורי רב. גם טירות מספר מקיפות אותה, בנוסף לשתיים הקיימות בה: טירת דֶה מוֹטשס וטירת פּוואפְרִידָן, שנבנו במאה ה-13.

4 אירועים בינלאומיים מתסיסים את קונדום, מידי שנה: פסטיבל מוזיקה, טורניר שחמט, מרתון שחמט ופסטיבל שיט בנהר פֶּטִיט בֵּייז החוצה את העיר. 

ולא שכחנו את דַ'ארְטַנְיַאן ושלושת המוסקטרים, שחיו ופעלו באזור, ואשר הפכו לדמויות נערצות בספריו של הסופר הצרפתי אלכסנדר דיוֹמָא האב. פסל מרשים שניצב במרכז העיר, מושך למקום קהל מעריצים ותיירים רבים.

זה הזמן לצאת קצת אל מחוץ לעיירה, וליהנות מביקור בכפר יפהפה קרוב לעיר, המככב קבוע ברשימת "הכפרים היפים ביותר בצרפת". 

LARRESSINGLE

זהו ללא ספק הכפר המבוצר הקטן ביותר והיפה ביותר בכל צרפת !!! מאז המאה ה-13, שוכן בינות לכרמים, בלב אזור ארמניאק, מוקף חומות ותעלות ומהווה דוגמא יוצאת דופן לאדריכלות של ימי הביניים. 

הכפר המונה 215 איש בלבד, עוסק בתעשית משקה הארמניאק ובהפעלת מיתחם מחוץ לשטחו, בין חודשים מרץ לנובמבר, מעין "מחנה מצור מימי הביניים", הכולל כל מיני מכונות מלחמה, בליסטראות, כלי ניגוח, ומציע פעילויות לילדים כמו ירי חץ וקשת. 

שווה ביקור !

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.