08 Sep
08Sep

טוּר-דה-איים/קוניאק/המבצר/צדפות

כאשר יזנק היום, הרוכב הישראלי גיא ניב, לקטע ה-10 של הטור-דה-פראנס, בן 170 הק"מ, בין אִיל-דֶה-אוֹלֶרוֹן לאִיל-דֶה-רֵה, במִמשק היחידי של הטור השנה עם הים (למעט ביום ה-1 בעיר ניס), נחזיק לו כולנו אצבעות.

ובעוד הוא מדלג בגשרים בין היבשת לאיים, נוכל אנחנו לערוך טיול וירטואלי בין האטרקציות, באזור האטלנטיק שבמערב צרפת.


מומלץ לקחת סירה במרינה של כפר הדייגים והנופש בּוֹיַארְדְוִויל שבמזרח האי אוֹלֶרוֹן, לביקור ב-פוֹרְט בּוֹיַאר Fort Boyard.

זוכרים את השעשועון הטלויזיוני התחרותי "המבצר" משנת 1998 בהנחייתם של סיגל שחמון ואקי אבני, בו היה על המתמודדים לעמוד בהצלחה במשימות שונות, פיזיות ברובן ?

המבצר עדיין שם. בין האי אוֹלֶרוֹן ואִיל-ד'אֵיקְס, כחלק משרשרת מבצרים שהורה נפוליאון לבנות בתחילת המאה ה-18 לצרכי הגנה.


חובבי האלכוהול מוזמנים לנסוע מזרחה לעיר קוֹנְיַאק וסביבתה, לבקר ביקב "רֶמִי מַרְטַן" באמצעות רכבת תיירותית, או ב"הֶנֶסִי" כולל שיט לכרמים בנהר השׁרַנְט. אך גם ביקבים "קַאמוּס" ו-"אוֹטָרְד" יחכה פינוק - כולל טעימות.

העיר העתיקה של קוניאק מקסימה, שופעת בתי קפה, מסעדות ובוטיקים. ואל תטעו: היא אינה עיר הבירה של אזור קוניאק, אלא סֶגוֹנְזַאק שבדרומה. מספר קילומטרים מזרחה נמצאת העיירה זַ'רְנָאק, על גדת הנהר שַׁרַנְט, בה תוכלו לבקר ביקב "קוּרְווּאַזְיֶיה" ובביתו של נשיא צרפת לשעבר, פרנסואה מִיטראן.


חובבי תענוגות הספא יכולים להיכנס לעיירה רוֹשֶפוֹרְט, למרכז הספא הבריאותי החשוב והגדול ביותר במערב צרפת  ,Les Thermes de Rochefort ולהתפנק בסידרת טיפולים תַּאלַאסותרפיים (ריפוי בים), מרחצאות ומסאז'ים למיניהם.


חוויה אישית: בביקורי באיל-דה-רה, נדהמתי לראות אנשים עומדים ליד הרציפים, כשסכינים בידיהם, מגרדים צדפות מקירות המזח, פותחים אותן לרווחה ו...בולעים את תוכנן.

אך הצדפות המגיעות למסעדות בצרפת, ולדוכני המכירה בשווקים, מגודלות בחוות חקלאות ימית מיוחדות, בצמוד לחוף. בשלב הראשון, הצדפות הקטנות מבלות בתוך בריכות מי-ים בהן המים ממוחזרים כל העת. כעבור כשנה הן מוכנסות לתוך שקים מיוחדים, המונחים בעומק של כ-200 בתוך הים, שק על שק, בערוגות ממש, מתוייגים ומנוטרים. רק כעבור כ-3 שנים, לאחר שגדלו דיין, ראויות הן למאכל.

בביקור מתואם בחוות רוּסוֹ לגידול צדפות, באי אולרון, בשעת שפל כשהים נסוג, המארחים העלו אותנו על טרקטור רחב צמיגים (לבל ישקע בחול הים הטובעני) עימו נכנסנו למרחק כ-200 מ' מהחוף, שם העמיסו שקים מלאים בצדפות מתוך הערוגות. בשובנו לחוף, רוקנו את השקים לתוך מיכל, ובאמצעות מסוע מיוחד, עברו הצדפות מיון, קרצוף מיכני ושטיפה. בצידו השני של המסוע התכבדנו לעזור באריזה, ואין זו אריזה פשוטה, אלא מוקפדת ביותר: יש להניח את הצדפות בארגזים במצב מאוזן, ע"מ שהנוזל הנמצא בתוכן, ישאיר אותן לחות.

בצהריים, בתמורה, התכבדנו ע"י מארחינו ב-2 מגשים גדושי צדפות, מלווים בפלחי לימון ובבקבוק יין לבן.


בסיומו של יום, מומלץ להתרווח באחד מבתי הקפה, באִיל-דֶה-רֵה, במרינה של העיירה סיינט-מַרטִין-דֶה-רֵה, להקשיב לשחפים ולצלצולי התרנים של הסירות בנמל, או לנסוע מערבה עד קצה האי, ולטפס כ-190 מדרגות לפסגת "מגדלור הלוויתנים" Phare des Baleines, ולצפות בנוף מדהים שזור איים מסביב, גשרים, ים ושקיעה רומנטית.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.