08 Apr
08Apr

ושוב הבלוג שלנו מארח את חברנו הטוב, שַׁרְלִי שִׁירַצְקִי, יליד בלגיה, שמתמחה בבישול מאכלים בלגיים אותנטיים-מסורתיים, והמאכל הבלגי ווֹטֶרְזוּיי, הינו השלישי שהוא מביא אלינו.

זהו למעשה תבשיל עוף וירקות ברוטב שמנתי סמיך וקטיפתי שאוכלים אותו ביחד עם תפוחי אדמה מבושלים בימי חורף קרים. שוב, מאכל פשוט, לא כשר עקב השימוש בשמנת יחד עם העוף, אך טעים להפליא.

המיצרכים:

1 עוף מחולק ל-8

3 גזרים                                                                      

1 כרישה (החלק הלבן)

1/4 ליטר ציר עוף (לא שמן)

3 גבעולי סלרי אמריקאי

1/2 אגוז מוסקט

20 גרם חמאה

30 גרם קמח

150 מ"ל שמנת 38% 

חופן פטרוזיליה 

חופן עלי סלרי 

מלח, פלפל 

ההכנה (זמן הכנה 45 דק', זמן בישול 30 דק'):

לדאוג שהעוף מנוקה היטב. לקצוץ את הפטרוזיליה ועלי הסלרי (לשמור לסוף). לקלף את הגזרים ולחתוך אותם עם גבעולי הסלרי והכרישה לגודל גפרורים. 

לטגן את הירקות הנ"ל על אש בינונית בתערובת חמאה וקצת שמן למשך 10 דקות מבלי להשחים. לשפוך בסיר את ציר העוף ולכסות את הירקות. להוסיף מלח ופלפל לטעמכם ואת העוף. 

אחרי בישול של כ-20 דק' לבדוק אם העוף רך. להוציא את העוף והירקות ולהניח בצד (לשמור על חום התבשיל עם קצת ציר עוף). 

בסיר נפרד להמיס את החמאה ולהוסיף את הקמח להכנת בלילה בצבע צהוב. להכניס בְּלִילָה זו לציר המבושל (הרוטב) תוך ערבוב ולהשאיר 10 דק' על אש קטנה. 

להניח את העוף במרקיה. להוסיף את השמנת לציר החם. לסנן את הירקות ולהוסיפם לרוטב. 

שימו לב: לא להרתיח את התבשיל ! הוא יתפרק. 

זה הזמן לטעום ולתקן תיבול עם אגוז מוסקט לפי הצורך. 

לשפוך את הרוטב על העוף ולפזר עליו את הפטרוזיליה ועלי הסלרי הקצוצים.

כאמור, את המאכל אוכלים עם תפוחי אדמה מבושלים ועם כוס בירה בלגית צוננת כדי לצנן ולהרגיע את החך. 


השפעות גסטרונומיות פועלות משני צידי גבולות, וכשמדובר בגבול בלגיה-צרפת, התוצאות הן תמיד מפתיעות-טעימות. וכך מצאנו בצפון צרפת, בעיר רוּבֶּה ROUBAIX במסעדה קטנה לא צפויה בשם פְלָאם'ס רוּבֶּה FLAM'S ROUBAIX, ווֹטֶרְזוּיי טעים להפליא, ולפיכך נייחד לעיר זו את החלק התיירותי.

העיר רוּבֶּה ROUBAIX היתה בירת הטכסטיל של צפון צרפת עד המאה הקודמת, שמפעלים רבים בה ובסביבתה מעסיקים את מרבית תושביה. הטכנולוגיה המודרנית והתחרות עם המזרח הרחוק, הפכו את העיסוק בו לבלתי משתלם. מה שנותר זה מוזיאונים, גנים, פארקים, מבשלות בירה ומונומנטים הקורצים לתיירות במקום. הבה נכיר את רוּבֵּה שבצפון צרפת !

MUSEE LaM

4500 יצירות אמנות בשטח כולל של כ-4000 מ"ר, כולל ספריה ופארק פסלים עשיר, מייחדים את מוזיאון מטרופול-ליל לאמנות מודרנית, עכשווית וחיצונית, כמוזיאון היחידי בכל אירופה, שמציג בו-זמנית את התנועות הגדולות והמרכיבים העיקריים של אמנויות המאה ה-20 והמאה ה-21.

המוזיאון שנבנה בלב סביבה ירוקה ב-1983, ממוקם ב-וִוילְנֶב-ד'אַסְק VILLENEUVE D'ASCQ כפר קטן מדרום לרוּבֵּה ROUBAIX

עבודות של פִּיקַאסוֹ, פּוֹל קְלֵיי, קַנְדִינְסְקִי, אוּטְרִילוֹ, וַאן-דַייק, זַ'אק לִיפְשִיץ, מוֹדֵלְיָאנִי, קַלְדֶר, חוֹאַן מִירוֹ, ז'וֹרְז' בְּרָאק ואחרים, ממצבות את המוזיאון כאחד מהחשובים ביותר באירופה ובעולם כולו.

McArthurGlen ROUBAIX 

אַאוּט-לֶט מעצבים ענק, בן 75 חנויות, הממוקם ברוּבֵּה ROUBAIX, מאפשר חווית קניה מעצימה לקונים מקומיים ובמיוחד לקונים שמעבר לגבול הבלגי הקרוב, ולמצוא רבים מתגי האופנה הטובים בעולם, תחת קורת גג אחת.

כל מי מענקי האופנה שתחשבו עליו – נמצא כאן ! מקַלְוִוין קְלַיין, דרך לַקוֹסְט וגֶס ועד לדֶסִיגוּאַל. 

בין לבין, ישנם אזורי מנוחה, התרעננות והסעדה, וכמובן, אזור משחקים לילדים, עם השגחה וצוות מיומן הדובר מספר שפות.

PARIS – ROUBAIX 

מסלול הוֶולוֹדְרוֹם של רוּבֵּה הינו קו הסיום של מירוץ האופניים האגדי, שתחילתו בפריז וסופו ברוּבֵּה. אירוע זה קורה בד"כ באמצע אפריל, כאחד ממירוצי ההכנה לקראת הדבר הגדול באמת, הטור-דה- פראנס. בשנת 2020, בשל מגפת הקורונה, בוטל המירוץ. 

ובאם אתם חובבי מירוצי אופניים ונמצאים בסביבה, אל תחמיצו את הדרמה הזאת, כי הזכיה במירוץ זה מהווה הישג עצום לרוכבים המקצוענים, מסיבה פשוטה: המסלול הקשה עובר בדרכים משובשות, בתוך ובין הכפרים, בנתיבים מרוצפי אבנים מחוספסות, עם מהמורות ללא סוף, עם פצועים רבים במהלכו, עד כי כונה בשמות "גיהנום בצפון" או "יום ראשון בגיהנום" (המירוץ מתקיים בד"כ בימי ראשון).

בשנת 2019 זכה במירוץ פִילִיפְּ גִילְְבֶּרְט הבלגי, וב-2018, פִּיטֶר סַאגַאן הסלובקי. הצרפתי האחרון שזכה במירוץ זה היה פְרֶדֶרִיק גֶסְדוֹן בשנת 1997. הצרפתים זכו בסך הכל ב-28 מירוצים במשך השנים, לעומת הבלגים שזכו במספר כפול – 57 פעמים.

MUSEE DE LA PISCINE 

מוזיאון "לָה פִּיסִין" ("בריכת השחיה") שברוּבֵּה, הינו מוזיאון לאמנות ותעשיה. שמו נובע מכך שהמבנה בו הוא שוכן, שימש בעבר כבריכת שחיה מקורה, בסגנון אַרְט דֶקוֹ, עד שנת 2000, במהלכה הוא נחנך לאחר ששופץ וקיבל מראה מרהיב ביופיו, עם כניסה מודרנית חלל תצוגה מיוחד וגן, שהוקמו בתוך מעטפת חסרת-גג של מפעל טכסטיל שכן.

התערוכות המתקיימות במקום, משרטטות את היסטורית תעשית הטכסטיל של העיר רוּבֵּה וסביבתה, תוך כדי תצוגות אלפי דוגמאות של בדים, ממפעלי הטכסטיל שבאזור, שתחילת עידן איסופם היא אי-שם בשנת 1835.

PARC BARBIEUX 

34 דונם ו-60 מיני עצים, זהו פארק בַּרְבְּיֶיה, החוצה את העיר, שנבנה על שרידי תעלת מים ישנה שנזנחה, באזור העשיר של רוּבֶּה כשמסביבו בתים מפוארים. פארק פנאי יפהפה זה מציע מסלולי טיולים ברכב ובאופניים, מגרשי פֶּטַנְק, מיני גולף, אזור משחקים לילדים, סירות פדלים ומשוטים, בר ומסעדה.

BRASSERIE CAMBIER 

מטרה אחת עמדה לנגד עיניהם של מקימי המקום המיוחד הזה, בלב העיירה קְרוּאָה CROIX, באמצע הדרך בין רוּבֵּה ללִיל: לקרב את ייצור הבירה קרוב ככל האפשר אל קהילת הצרכנים. 

ולפיכך, מבשלת הבירה קַמְבְּיֵיר, פתוחה לקהל הרחב. יש בה אזור קבלה עם בר ההופך אותה לאתר שמחות. סיורים מודרכים בלווית טעימות מתקיימים במקום, סדנאות להכנת הבירה ליד היצע רחב ומגוון של כל מיני בירות.

VILLA CAVROIS

וִילָה קַבְרוּאָה הינה אחוזה מודרניסטית גדולה שנבנתה בשנת 1932 עבור תעשיין טכסטיל מהעיר רוּבֵּה. לאחר שהוזנחה לאורך השנים, שופצה לאחרונה, ונפתחה לביקורי הקהל הרחב. האדריכלות במקום מבליטה חדרים ריקים מרהיטים, על מנת להציג ולהעריך את האיכויות יוצאות הדופן של השיש והעץ, המשמשים לציפוי, קירוי ולרצפות.


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.