30 Jun
30Jun

תבשיל עגל, עוד בישול מסורתי של המטבח הצרפתי, המבוסס על בשר עגל, שמוצאו המדוייק לא ידוע, אך היה פופולרי בבורגונדי, בפיקארדי ובאזור העיר לִיוֹן, משם הגיע כמעט לכל שולחן בכל רחבי צרפת. 

השף הראשון שכתב מתכון למאכל זה, היה וִינְסֶנְט דֶה לָה שַׁאפֶּל, בשנת 1735. 

הזמר הצרפתי בן-ימינו וִינְסֶנְט דֶלֶרְם VINCENT DELERM, מזכיר את המתכון הזה בשיר האהבה ההורים שלך  TES PARENTS, שכתב בשנת 2002, לאהובתו קְלוֹאֶה, בו הוא מסכים אפילו להחזיר להוריה במוצאי יום ראשון, את שאריות הבְּלַנְקֶט-דֶה-ווֹ שהם הביאו לדירתם שליד שער שַׁמְפֶּרְט, ברובע ה-17, בפריז. 

לפיכך, נייחד את הפוסט הזה לרובע זה ולאתרי התיירות המעניינים שבו, לא לפני שנפנה אל ליאורה'לה שלנו, שתפנק אותנו במתכון הולם למאכל זה.

אין כמו הצרפתים הרומנטים לתת שמות ציוריים למאכלים ידועים יותר או ידועים פחות ! 

כך גם ניתן השם לקדירת תבשיל עגל עם ירקות, המכוסה רוטב סמיך: "עגל בשמיכה- Blanquette de veau". כמו הרבה מאכלים צרפתיים, זהו מתכון מסורתי, מפנק ומנחם לימי חורף קרים. המתכון הצרפתי המקורי כולל מספר שלבים, כשכל מרכיב במתכון מקבל זמן בישול אחר בציר רותח. 

אבל ניתן להכין מתכון מוצלח גם בפחות עבודה ! 

המיצרכים:

1 קילו בשר עגל חתוך לחתיכות בינוניות

1 כף חמאה או שמן

250 גרם פטריות שמפיניון קטנות

2 גזרים חתוכים ל-2

2 בצלים משובצים במסמרי ציפורן (2-3 בכל בצל)

10 תפוחי-אדמה קטנים

זר עשבי תיבול כמו טימין, מרווה, פטרוזיליה + עלה דפנה

1 כוס יין לבן יבש

3 שיני שום 

מלח ופלפל

לרוטב הלבן:

40 גרם קמח

50 גרם חמאה 

כוס וחצי מרק מהתבשיל

2 חלמון ביצה

25 מ"ל שמנת מתוקה 

להגשה:  

פטרוזיליה קצוצה

ההכנה: 

מביאים ליטר וחצי מים לרתיחה עם הבצלים משובצי הציפורן, עשבי התיבול, שום ומעט מלח. 

מוסיפים את הבשר ומבשלים כשעה על אש נמוכה. מוסיפים פלפל ואת היין. 

מוסיפים את תפוחי האדמה, הגזר והפטריות. מבשלים עד שהבשר רך.  

הכנת הרוטב: 

ממיסים חמאה בסיר רחב, מוסיפים קמח ומערבבים במהירות על אש נמוכה. מוסיפים בהדרגה כוס וחצי ממי הבישול תוך טריפה מתמדת עד להסמכה. 

בקערית מערבבים 2 חלמונים עם שמנת מתוקה וחצי כפית מיץ לימון ומערבבים עם תערובת הקמח והחמאה. מערבבים ומבשלים כמה דקות אבל לא מביאים לרתיחה. 

מגישים את הבשר והירקות ומכסים ברוטב הסמיך הלבן. מקשטים בפטרוזיליה קצוצה.


 ובחזרה לרובע ה-17 אותו הזכרנו בתחילת הכתבה. הבה נגלה בו את אפשרויות התיירות.

LE PALAIS DES CONGRES DES PARIS 

ה"פָּאלֵה דֶה קוֹנְגְרֶס" הינו מרכז כנסים וועידות, אולמות למופעי אופרה, בלט, תיאטרון וקונצרטים, וקניון, שנחנך בשנת 1974 בלב הרובע ה-17, על שטח ענק של כ-32000 מ"ר. 

המיתחם כולל גם 2 אולפני טלויזיה, חדרי ישיבות, מרכז קניות דו-מפלסי ומלון הַיָאט רִיגֶ'נְסִי פָּרִיז אֶטוּאַל, אחד המבנים הגבוהים ביותר בפריז (33 קומות). 

במקום נערכו בעבר אירועים יוקרתיים כמו האירוויזיון, טכסי חלוקת פרס סֶזָאר, טכס הצגת הרוכבים בטור-דה-פראנס היוקרתי, טכס הגרלת גמר יורו 2016 של אופ"א ועוד.

ARC DE TRIOMPHE 

שער הניצחון בפריז, הניצב במפגש רובעים 16, 17 ו-8, הינו אחד מסמליה המובהקים והיותר מוכרים של העיר. ניצב כמונומנט מרכזי בציר ההיסטורי, שמתחיל במיתחם מוזיאון הלובר, עובר דרך גני טְיוּלֶרִי, כיכר הקוֹנְקוֹרְד, שדרת אֶלִיזֶה ועד לרובע הדֵפָנְס

ואכן, העומד במרכז גני טְיוּלֶרִי וצופה מערבה, יכול לראות כיצד האוֹבֵּלִיסְק שבכיכר הקוֹנְקוֹרְד, שער הניצחון והשער הגדול שברובע הדֵפָנְס, נמצאים על קו ישר אחד.

בנייתו, בהשראת קשת טִיטוּס ברומא, בסגנון ניאו-קלסיציזם, החלה בשנת 1806 והסתיימה כעבור 30 שנה, ב-1836, מכבדת את אלו שנלחמו ומתו למען צרפת במלחמות המהפכה הצרפתית ובתקופת נפוליאון, ואכן, איזכור כל קרבות הניצחון ושמות הגנרלים שהובילו אותם, חקוקים על קירות המבנה. 

גובהו 50 מ', וניתן כמובן להגיע אל עליית הגג, להציץ במוזיאון הקטן המתעד את שלבי הבנייה ולצפות בנוף המרהיב של פריז. 

יומו האחרון של מירוץ האופניים המפורסם ה"טור דה פראנס" מתקיים בחלקו האחרון בשדרת אֵלִיזֶה, והגמר, כמו גם טכס חלוקת הפרסים, מתקיימים בלב השדרה, כשברקע מתנוסס שער הניצחון.

L'ETOILE

האֵטוּאַל, הכוכב, או בשמו כיום "כיכר שארל דה-גול", הינו צומת כבישים ראשי ומרכזי ביותר בעיר פריז, שבמרכזו ניצב "שער הניצחון". הכיכר כפי שהיא כיום, נוצרה בתקופת האימפריה הצרפתית ה-2 של נפוליאון ה-3, ושמה בא לה בשל 12 השדרות היוצאות ממנה בצורה סימטרית, דמויית כוכב, או במילים אחרות, בשל 6 השדרות/צירי התנועה החוצים אותה: 

שד' מַרְסוֹ ובהמשך שד' קָרְנוֹ

שד' אֵלִיזֶה ובהמשך שד' הגְרַנְד אַרְמֶה

שד' פְרִידְלַנְד ובהמשך שד' פוֹשׁ

שד' וִיקְטוֹר הוּגוֹ ובהמשך שד' הוֹשֶה

שד' קְלֶבֶּר ובהמשך שד' וַאגְרָם

שד' מֶק-מָהוֹן ובהמשך שד' יֶנָה

זה הזמן לטפס אל גגו של "שער הניצחון" ולצפות במבנה הכּוֹכָבִי של הצומת ובתנועה הסואנת שבה, המלמדת על מרכזיותה ועל חשיבותה.

MUSEE JEAN-JACQUES HENNER 

מוזיאון לאומי זה, מוקדש כולו ליצירות האמן הצרפתי זַ'אן-זַ'אק הֶנֶר HENNER, שחי בין השנים 1829 ו-1905, וממוקם באחוזה לשעבר, שנבנתה במאה ה-19 בלב הרובע ה-17, ואשר נחנך בשנת 1924. 

במרוצת השנים האחוזה עברה מיד ליד, ברם, בשנת 1923, אלמנתו של ז'וּל הֶנֶר, אחיינו של זַ'אן-זַ'אק, תרמה למדינה את המבנה ששופץ קודם לכן, ביחד עם הריהוט ושלל חפצים, 440 ציורים, פרי עבודתו של הצייר, שהיה אחרון הרומנטיקנים מבין האימפרסיוניסטים.

PARC MARTIN LUTHER KING 

מי שהמציא את המונח "ריאה ירוקה", לבטח התכוון לפארק זה שבלב הרובע ה-17 של פריז. שפע של עצים, מדשאות, תעלות ובריכות עמוסות בצמחי מים כחבצלות, נופרים, קני סוף, אירוסים וכדומה, לצד ספסלים וכסאות נוח, לשיזוף ובצֵל, אזור משחקים לילדים, מיתחם החלקה על גלגיליות ומגרשי כדורסל.

הפארק שהוקם בשנת 2001, משתרע על שטח של 54 דונם, הינו הגדול ביותר ברובע ה-17, השמיני בגודלו בפריז, ונקרא על שמו של מַרְטִין לוּתֶר קִינְג, מנהיג זכויות האזרחים באר"הב.

CINEMA LES 7 BATIGNOLLES

אחד מאתרי התרבות היותר מוכרים של הרובע ה-17 בפריז, ואשר נחשב ל"קולנוע של מחר" הוא מיתחם הקולנוע הזה, המשקיף על פארק מרטין לותר קינג. עיצוב עכשווי של כל חלליו תוך שילוב מערכות וטכנולוגיות הקרנה חדישות ביותר.

המקום משמש גם לסמינרים, ירידים, חגיגות ואירועים משפחתיים או חברתיים. זה גם המקום לשבת בבית הקפה, להתרווח ולדון בסרט שזה עתה ניצפה.

HASARD LUDIQUE 

מיתחם מעניין, שתפס את מקומה של תחנת רכבת ישנה, ומשמש כיום כמרחב תרבותי היברידי, כולל מסעדה, בר, אטלייה ואודיטוריום שיכול להכיל כ-300 איש בעמידה, עת מתקיימים בו קונצרטים, ערבי מועדונים, הופעות לילדים והופעות סטנד-אפ. 

באטלייה לעומת זאת, מתקיימים סדנאות, תערוכות, כיתות לימוד, שיעורים ושלל פעילויות של תרבות.

PROMENADE PEREIRE 

טיילת פֵּרֵיר, או "המסדרון הירוק" יושב/ת על קו רכבות לשעבר שפעל ברובע ה-17 של פריז, וחצה חלק ניכר של רובע זה, עד שבשנת 1889 החליט מי שהחליט, כי עדיף ניחוחות של ורדים על ריח העשן, ועדיף הצבע הירוק של טיילת או שדרה, על האפרוריות של פסי רכבת. בהמשך, הגיעו הספסלים, עמודי תאורה, פרגולות, קיוסקים קטנים, מתקני שעשועים לילדים ומסלולי רולרבליידס. 

בימי ראשון במיוחד, הטיילת הומה באנשים ובילדים, בעיקר, המתרוצצים/משחקים בינות לשיחים הפרחוניים ופסלים עכשוויים המפוזרים בשטח.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.