30 Nov
30Nov

אחת המנות הקלאסיות של המטבח הצרפתי הוא סְטֵייק בקר ברוטב קוֹנְיַאק, שמנת ופלפל שחור. המנה הזו היא גם מנת אירוח חביבה, קלה, מהירה ואלגנטית האהובה מאד על הצרפתים. 

ולכן, כתבה זו מוקדשת לאיזור קוֹנְיאַק. 

המנה מורכבת מפרוסת אַנְטְרִיקוֹט או פִילֶה בקר ברוטב ממכר של קוֹנְיַאק, שמנת, פלפל שחור גרוס, ואפשר להוסיף לרוטב גם פטריות מוקפצות במעט חמאה. 

המיצרכים ל-2 סועדים: 

2 פרוסות בשר אנטריקוט או פילה (200 גר' כל פרוסה) 

פלפל שחור גרוס גס לבזיקה על הפרוסות 

1 כף חמאה 

2-3 כפות קוניאק 

1/2 כוס שמנת מתוקה 

חצי כפית חרדל 

מעט מלח 

ההכנה: 

מפזרים פלפל שחור משני הצדדים של כל פרוסת בשר. מחממים מחבת כבדה. ממיסים את החמאה וצורבים את הפרוסות משני הצדדים מעבירים לצלחת מחוממת ומכסים. 

לאותה מחבת יוצקים קוניאק, שמנת מתוקה וחרדל ואפשר אפילו להוסיף כף יין לבן. מחממים על אש קטנה עד שהרוטב מצטמצם מעט. מגישים את הסטייק ויוצקים עליו את הרוטב. 

נהדר בתוספת צ'יפס. 

טעות נפוצה בקרב חלק מקהל חובבי הקוֹנְיַאק, הסבורים כי העיר קוֹנְיַאק היא גם הבירה של חבל ארץ זה. ובכן, היא אמנם הגדולה ביותר והמרכזית ביותר, אבל בירת אזור קוֹנְיַאק היא סֶגוֹנְזַאק SEGONZAC

ובניגוד לאזורי יין אחרים, הפרוסים על פני רצועות ארוכות כמו באַלְזַאס או בקוֹט ד'אוֹר, כאן מבנה האזור שונה לחלוטין, ועשוי מ-6 אזורים, חלקם כטבעות העוטפות זו את זו, ולמען הסדר הטוב, נגדיר אותם במדויק: 

BORDERIES – זהו האזור הקטן ביותר, הליבה של אזור קוֹנְיַאק, מסביב לעיר קוֹנְיַאק.

GRANDE CHAMPAGNE – אזור גדול יותר מקודמו, מדרום לו, ומסביב לעיר הבירה סֶגוֹנְזַאק.

PETITE CHAMPAGNE – אזור זה עוטף את קודמו, ואיכות הענבים בו פחותה לגבי קודמיו.

FINE BOIS – החגורה הרביעית שעוטפת את הקודמות, וכמובן, גדולה יותר.

BONS BOIS – החגורה החמישית והגדולה מכולן. 

BOIS COMMUNS&BOIS ORDINAIRES  - אזור מצפון לכל קודמיו, מהעיר רוֹיַאן שבדרום ועד צפונה לעיר לָה-רוֹשֶׁל, כולל האי אוֹלֶרוֹן. איכות הענבים בו נמוכה בהרבה.

במהלך ייצור המשקה, משתמשות המיזקקות בענבים מסוג טְרֵבִּיאַנוֹ, פוֹל בְּלַאנְשׁ, קוֹלוֹמְבָּרְד, (ולפעמים גם בסֶמְיוֹן) מהאזורים השונים ולאו דוקא מאזור אחד בלבד. לפיכך, ישנן דרגות שונות לאיכותו, שנקבעות לפי תקופת היישון:

VS (VERY SPECIAL) – לפחות שנתיים יישון בחביות.

VSOP ((VERY SUPERIOR OLD PALE – לפחות 4 שנים יישון בחבית. 

XO (EXTRA OLD) – לפחות 6 שנים בחבית. 

NAPOLEON – (מאז שנת 2018) לפחות 10 שנים בחבית. 

HORS D' AGE (BEYOND AGE) – כ-15-20 שנה ויותר, בחביות. 

אגב, את החביות מייצרים מעצים המובאים מאזור לִימוֹז' שממזרח.

          רמי מרטן                       מרטל                         קאמוס                      קורוואזייה                        הנסי


מוצרים נוספים שאנו מכירים, בהם הקוֹנְיַאק הוא מרכיב ראשי, עיקרי ומרכזי הם: גְרַאנְד מָרְנְיֶיה GRAND MARNIER המכיל גם תפוזים, ופִּינוֹ-דֶה-שַׁארַנט PINEAU DES CHARENTE, שמכיל גם מיצי פירות שונים. 

מעל ל-200 יקבים/מיזקקות פועלים באזור גבעי זה, שופע ירק וערוצי נחלים, כפרים קטנים, כרמים ומשקים שמייצרים בנוסף לקוניאק, גם גבינות, חמאה ומוצרי חלב אחרים. 

ובנימה אישית: לפני מספר שנים ערכנו סיור באזור, אותו התחלתי ב-REMY MARTIN שנמצא מחוץ לעיר קוֹנְיַאק. רכבת מיניאטורית לקחה אותנו לסיור בכרמים, וחלפה דרך כל פסי הייצור, כולל הנגריה בה בונים את החביות. במפעל HENNESSY שבעיר, על שפת נהר השַארַנְט, העלו אותנו על סירה ששטה בנהר, ובשלב מסוים עגנה ליד כרם, שם קבלנו הסבר מפורט – וחזרה.

                                   רמי מרטן                                                                      מרטל                                       

הביקור ב-MARTELL היה מעניין אך קצר. על OTARD ועל CAMUS – ויתרנו. בהמשך דילגנו לעיירה זַ'ארְנָאק JARNAC, ונהנינו מסיור מקצועי ומרתק ב-COURVOISIER. בערב נפלנו על משכבנו, עייפים ו...שיכורים.

                                   הנסי                                                                          אוטרד

ויש גם תיירות שאינה קשורה עם המשקה. חוויה מיוחדת לטייל בעיר העתיקה של קוֹנְיַאק על סימטאותיה, מסעדותיה ומסבאותיה, לטייל לאורך גדת הנהר שַׁארַנְט, לחפש מציאות בשוק המקורה היפהפה ולקנח בהתנחלות במוזיאון האמנות של קוֹנְיַאק. או לצאת ולטייל בין הכפרים הקטנים והמיזקקות הקטנות, שיש הטוענים כי הקוֹנְיַאק שלהם, עדיף על היצרנים הגדולים. 

                                                                   העיר העתיקה בקוניאק


3 כפרים כאלה ראויים לביקור: הראשון BOURG-CHARENTE שיושב ממש על גדת הנהר, השני  בַּסַאק BASSAC, גם כן בצמוד לנהר, והשלישי זַ'ארְנָק JARNAC, מקום הולדתו של נשיא צרפת לשעבר פְרַנְסוּאָה מִיטֶרָאן.

                   ז'ארנק                                           פרנסואה מיטראן                        בית פרנסואה מיטראן בז'ארנק


בחודש יולי מידי שנה מתקיים בקוֹנְיַאק פסטיבל אזורי גדול וחשוב למוסיקת בלוז. 

פסטיבל נוסף בשם FETE DE COGNAC מתקיים מידי שנה בזַ'ארְנָק.

יומיים (בעצם שני לילות, כי בתיירות סופרים לילות) בהחלט מספיקים לביקור באזור זה. מלון מומלץ CHATEAU DE L'YEUSE, שנמצא סמוך לנהר, אך מחוץ לעיר קוֹנְיַאק. זהו מלון ספא מפנק ולא יקר.

                                                                          שאטו דה ל'יוז

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.