17 May
17May

שפע תפוחי העץ באזור נורמנדי בא לידי ביטוי באיכות עוגות טַארְט התפוחים. קצת קצפת או קרמל מלוח ורסיסי קַלְבָאדוֹס מעל, משביחים את העוגה ומביאים את טעמה לפסגות גבוהות. 

ליאורה שלנו, אלופת הטַארְטִים "מתה" לתת לנו מתכון לעוגה זו. קדימה ליאורה'לה ! 

המיצרכים לבצק:

1 ביצה

200 גרם קמח

100 גרם סוכר

100 גרם חמאה קרה חתוכה לקוביות

קורט מלח 

הערה: יש כל כך הרבה מתכונים וסוגים של עוגות וטארטים של תפוחים. יש העשויות מבצק פריך ואחרות מבצק עלים, יש טארטים מושקעים וסידור התפוחים עליהן הוא מלאכת מחשבת. יש הבוזקים למעלה אבקת סוכר, קרמל או שקדים, אבל טארט התפוחים מנורמנדי עשוי מהתפוחים הנהדרים והריחניים שגדלים באזור והם עושים את ההבדל.

אנחנו נכין טארט תפוחים כפרי מסורתי, אופייני לחבל אלזאס, אבל עם התפוחים שלנו. 

המיצרכים למלית:

 1 קילו תפוחי עץ קלופים, ללא ליבה ופרוסים דק

 2 ביצים

 100 גרם סוכר

 100 גרם אבקת שקדים (טחונים דק)

 100 גרם שמנת מתוקה

 1/2 כוס ליקר קלבאדוס

  שקדים פרוסים 

ההכנה: 

מערבבים בוו גיטרה של המיקסר את כל חומרי הבצק ללא הביצה. כשמתהווים פירורים, מוסיפים ביצה ומעבדים עד שמתקבל בצק. 

מרדדים על משטח מקומח ומרפדים תבנית פאי עגולה – 26 ס"מ, בסיס ושוליים. מכניסים למקפיא. מכינים את קרם המלית על ידי טריפת הביצים, סוכר, אבקת שקדים, שמנת וקלבאדוס. 

מוציאים את התבנית המרופדת בבצק מהמקפיא. מסדרים את התפוחים בשכבות או במעגלים ומעל יוצקים את הקרם. מפזרים שכבה יפה של שקדים פרוסים. 

אופים ב-200 מעלות למשך 45 דקות עד שעה, עד שהבצק נאפה יפה והקרם משחים.

מקורה של עוגת הטַארְט תפוחים - בנורמנדי התחתית, זו שמדרום לתעלת הלַמַאנְשׁ, ולפיכך נייחד את החלק התיירותי של כתבה זו, לאזור זה ולסביבת העיר קוֹֹן CAEN

קוֹן היא העיר ה-3 בגודלה באזור נורמנדי שבצפון-מערב צרפת, אחרי רוֹאַן ולֶה-הָאבְר. מיקומה בלב נורמנדי התחתית, כ-15 ק"מ מדרום לתעלת לַמַאנְשׁ (מחוברת אליה באמצעות תעלה עם קו מעבורות לפּוֹרְטְסְמוּת, בצד האנגלי של התעלה), מקנה לה כח פוליטי, כלכלי, ריכוזי, תרבותי ותיירותי. 

העיר חוותה מלחמות רבות, בתקופת וִילִיאַם הכובש ובמסגרת מלחמת 100 השנים. קירבתה לחופי הנחיתה של בנות הברית, במהלך מלחמת העולם ה-2, גרמה לכניסתה למעגל הלחימה במסגרתו ספגה הפצצות, ובעקבותיהן, נזקים. 

למרות זאת, העיר ידעה להשתקם במהרה ולנצל את נתוניה הטבעיים, מיקומה וקירבתה אל עיירות החוף התיירותיות, דוֹבִיל, הוֹלְגֵייט וקַבּוּרְג

הבה "נטעם", בנוסף לעוגה, גם את אתרי התיירות המעניינים של קוֹן.

MEMORIAL DE CAEN 

מוזיאון להנצחת מלחמת העולם השניה, ממוקם בפרברים הצפוניים של העיר קוֹן, ומתמקד בעיקר בסיבות לסכסוך, למהלכיו ולשבריריות של השלום.

נחנך ביוני 1988 ע"י נשיא צרפת פְרַנְסוּאָה מִיטֶרָאן, ובשנת 1991 נוספה לו גלריה המוקדשת לפרס נובל לשלום. בחזית המוזיאון מתנוססים ברוח דגלי המדינות שנטלו חלק בשחרור העיר.

PONTE PEGASUS

אתר הנצחה נוסף הוא "גשר פֶּגָסוֹס". פֶּגָסוֹס היה שם קוד למבצע לכידת גשר, ליד העיירה בֶּנוֹוִיל BENOUVILLE שמעל לנהר אוֹרְן ORNE, בלילה שבין ה-5 ל-6 ביוני 1944, על מנת לאבטח את האזור שממזרח לנהר מפלישת הכוחות הגרמנים ולאפשר הנגשת כוחות בנות הברית. הגשר עצמו נבנה בשנת 1934, אורכו 45 מ' ורוחבו כ-9 מ'.

CHATEAU DE CAEN 

מי שבנה את טירת קוֹן הגדולה והמפוארת, בשנת 1060, היה וִילִיַאם הכובש, זה ש-6 שנים מאוחר יותר, כבש בהצלחה את אנגליה. הטירה ניצבת על גבעה במרכז העיר קוֹן, על שטח של 5.5 דונם ונחשבת לאחת הטירות הגדולות ביותר באירופה.

כיום הטירה מאכלסת את מוזיאון נורמנדי והמוזיאון לאמנויות יפות (ראו בהמשך).

MAISONS A PANS DE BOIS

בתים ממוסגרי עץ, שרידים נוספים לבניה עתיקה מלפני כמה מאות שנים ניתן למצוא במקומות שונים בעיר, במיוחד באזור VAUGUEUX.

ABBAYE AUX HOMMES – ABBAYE ST. TRINITE' – EGLISE ST. PIERRE

ולאחר אתרי הנצחה, אתרים ארכיאולוגיים, ולפני אתרי אמנות, קצת אודות אתרי דת. 

האתר הראשון ABBAYE DES HOMMES, מנזר במבנה בסגנון גותי-רומי, שנבנה במרכז בעיר במאה ה-11, בתקופת ויליאם הכובש. המקום ידע מלחמות רבות וגלגולים רבים, כמנזר, כבית ספר תיכון, כבית חולים, ככנסיה, כבית עירייה וכארמון דוכס. 

האתר השני ABBAYE ST. TRINITE', הוקם כמנזר נזירות בנדיקטיני בסוף המאה ה-11, ע"י ויליאם הכובש ואשתו, מטילדה, ואף כונה בהמשך "מנזר הנשים", לעומת "מנזר הגברים" שלידו. 

האתר השלישי EGLISE ST. PIERRE, כנסיה קתולית שהיא המבנה הדתי הגדול והעיקרי, במרכז העיר העתיקה של קוֹן, שנבנתה במאה ה-13, החליפה שמות רבים לאורך השנים ושופצה בהמשך בסגנון גותי-רנסנסי.

                        מנזר סט. טריניטה                                            כנסיית סט. פייר (פטרוס הקדוש)

MUSEE DE NORMANDIE 

מוזיאון נורמנדי הינו מוזיאון עירוני השוכן בין כתלי "שַׁאטוֹ דֶה קוֹן", שנחנך בשנת 1963, ואשר מוקדש כולו לארכיאולוגיה של האזור, ומציג עשרות אלפי מוצגים: עתיקות, כדים, פרטי לבוש, כדים, כלים, פסלים, מסמכים, צילומים וציורים.

MUSEE DES BEAUX ARTS 

נוסד בשנת 1801, נהרס בהפצצות ביולי 1944 ונבנה מחדש בין השנים 1967-1970. ממוקם במרכז העיר קוֹן, בשטח של כ-6000 מ"ר ומוצגים בו אוספים של הרנסנס האיטלקי, הצרפתי והפלמי, כמו גם אוסף אמנות עכשווית וספריה בת כ-20000 כרכים. 

יצירות של וֵרוֹנֶזֶה, פִּיטֶר בְּרוֹיְגֶל, וַאן-דַייק ורוּבֶּנְס ועוד, מייצגות את עידן הרנסנס, עבודות של יוּגֶ'ן דֶלַקְרוּאָה, קוֹרְבֶּה, רוּסוֹ, קוֹרוֹ, בּוּדַאן, קְלוֹד מוֹנֶה ורבים אחרים, את המאה ה-19, ואילו עבודות של פְּיֵיר בּוֹנַארְד, ז'וֹרְז' בְּרָאק, דוּפִי ואחרים מייצגים את המאה ה-20. 

בפארק הפסלים, ניתן למצוא יצירות של אוֹגוּסְט רוֹדֶן.

לחובבי פנאי, האויר הצח, הטבע והבוטניקה, מצפים 2 האתרים הבאים:

LA COLLINE AUX OISSEAUX 

...ולחשוב ש"גבעת הציפורים" הזו, היתה פעם......מזבלה ! 

ואכן כן, בשנת 1923 רכשה עיריית קוֹן אדמות, על מנת למקם שם את המזבלה העירונית, וכך, במשך כ-50 שנים הוצאה לשם הפסולת הביתית של העיר, עד שבשנות ה-70  הוחלט להפוך את המקום לפארק, שאכן נחנך ב-1944. 

הפארק שמארח כ-400000 מבקרים בשנה, כולל מבוך ירקות, "נורמנדי המיניאטורית", גן ורדים ענק, פנורמה רחבה, גן חיות ביתיות, "גן דוֹבִיל", "גן הֵֶרוֹוִיל-סט.-קְלֵייר", ו"גן הערים התאומות": גן פְרַנְקוֹנִי (וירצבורג, גרמניה), גן דֵבוֹן (פורטסמות, אנגליה), גן תִּי'ס (תִּי'ס, סֶנֶגָל) וגן אלכסנדריה (נשוויל ואלכסנדריה, אר"הב).

JARDIN DE PLANTES

"גן הצמחים של קוֹן", הגן הבוטני, משתרע על שטח של כ-5000 מ"ר, במקום בו שכנה בעבר מחצבת אבן ישנה, ומכיל כ-8000 מינים שונים: צמחים מקומיים מאזור נורמנדי, גן צמחי מרפא, אוספי גננות, צמחי מיסלעות, אַרְבּוּטְרוּם (יער עצים מדוגם), וחממה של צמחים אקזוטיים, שהראשונים שבהם נאספו ונקלטו כבר בשנת 1689. 

הגננים המקצוענים של הגן, משמשים גם ביום-יום כיועצים לגננים ואף מארגנים סדנאות ייעוץ.

FESTYLAND 

פארק פֶסְטִילֶנְד של קוֹן, שנחנך ביוני 1989, הינו פארק שעשועים משפחתי המיועד למשפחות, לילדים ונוער, לקבוצות מגני-ילדים ובתי-ספר, שקולט ומארח כ-120000 מבקרים בשנה. 

הפארק ממוקם מחוץ לעיר, בעיירה הקטנה קַרְפִּיקוּאֶט CARPIQUET שם גם נמצא שדה התעופה של העיר קוֹן.

CABOURG 

קַבּוּרְג, עיירת נופש נוספת ששוכנת על גדת תעלת לַמַאנְשׁ, ב-COTE FLEURI, חוף פְלוֹרִי (החוף הפרחוני). גרים בה כ-3600 תושבים, ברם, בחודשי הקיץ, גודשים אותה מעל 40000 תיירים. למעשה, היא חוף הים של העיר הגדולה קוֹן

העיירה הינה עיר תאומה עם 11 ערים שונות מכל העולם, שנהנית ממעמד תרבותי מיוחד. אפילו מַרְסֶל פְרוֹסְט נהג לנפוש בה, כי היתה היעד המועדף עליו, שם גם נחה עליו המוזה עת כתב את "בעקבות הזמן האבוד", בראשית המאה ה-20. 

גם הסופר קֶוִוין דוֹהֶרְטִי נעזר בנופיה ובכפר הסמוך וַארַאוִויל VARAVILLE כתפאורה לכמה אירועים ברומן שלו "וִילָה נוורְמַנְדִי".

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.