25 Mar
25Mar

פּוּל אוֹ פּוֹט הינו מתכון לבישול מסורתי מאזור בֶּרְן BEARN, האזור הבּאסקי של דרום-מערב צרפת, ובדומה לקוֹק-אוֹ-וַאן COQ-AU-VIN, הוא מהווה את אחד הסמלים של המטבח הצרפתי העממי. 

זהו למעשה תבשיל עוף בקדירת מרק עם ירקות (גזר, בצל, כרישה, לפת, ציפורן ותבלינים). ומי שהביא אותו לעולם היה המלך הנרי ה-4, שנולד בטירת פְאוֹ. 

היה ידוע בדאגתו לאיכרים. תמיד טען כי "עולם האיכרים הינו עמוד התווך של הכלכלה בצרפת" והוא זה שטבע את המשפט המפורסם: 

"חריש ומרעה הם שני שדיה של צרפת"

ובמהלך שיחה עם הדוכס מסָבוּאָה SAVOIE בשנת 1600 טען: "אם אלהים נתן לי בכל זאת חיים, אדאג ואוודא כי לכל חקלאי אוחז במחרשה, תהיה ביום ראשון, תרנגולת בסיר".

ולדברי ליאורה שלנו, אין פשוט מלהכין תבשיל עוף זה. הנה המתכון ! 

המיצרכים (ל-4 סועדים): 

1 עוף שלם

8 גזרים

4 לפתות + 2 כרישות לבנות 

1 גבעול סלרי 

1 בצל + 3 שיני שום קלופות 

2 מסמרי ציפורן שנועצים בבצל החי 

זר עשבי תיבול (טימין, רוזמרין, פטרוזיליה, שמיר) 

מלח ופלפל 

להסמכת המרק: 

50 גרם חמאה 

3 כפות קמח 

ההכנה: 

מכניסים את העוף השלם לסיר גדול. מכסים את העוף במים קרים. מביאים לרתיחה. מסירים את הקצף שנוצר. מוסיפים 3 כוסות ציר עוף או בקר או 3 כפות אבקת מרק. 

מקלפים את כל הירקות ומכניסים לסיר.  

מוסיפים את עשבי התיבול קשורים יחד בחוט. ממליחים ומפלפלים ומבשלים על אש נמוכה כשעה וחצי.

בתום הבישול מכינים רוטב לבן: ממיסים את החמאה, מוסיפים קמח תוך ערבוב עד שהתערובת הופכת חומה. מוסיפים לאט כמה כפות ממי המרק עד שנוצר קרם דליל. 

מערבבים ומוסיפים למרק עם העוף והירקות. מגישים בצלחת גדולה כשהעוף השלם במרכז ומסביב הירקות. 

מומלץ להגיש בתוספת אורז לבן.

BOULEVARD DE PYRENEES 

שדרת הפירנאים בעיר פּאוֹ, הינה אחת השדרות היפות ביותר בצרפת ! 

בנייניה נמצאים רק בצידה הצפוני, מתחתיה עמק, וברקע, עד למרחק של כ-50 ק"מ ביום בהיר, הפסגות המושלגות של רכס הפירנאים, כולל "פִּיק דוּ מִידִי דֶה בִּיגוֹר", "פִּיק ד'אַנִי" ו"פִּיק דוּ מִידִי דוּ אוֹסאוֹ".

לאורך השדרה קבועים שלטים "מראי מקום" עם הסבר ושמות כל האתרים שמדרום לה ! 

השדרה נוצרה על פי הצעתו של המלך נפוליאון הראשון. אורכה כ-2 ק"מ והיא מקושרת לתחנת הרכבת שבעמק, באמצעות רכבת שיניים, פוּנִיקוּלֵייר.

MUSEE BERNADOTTE

מוזיאון זה שבעיר פּאוֹ, מתחקה אחר החיים והקריירה של זַ'אן בַּפְּטִיסְט בֶּרְנָדוֹט, שהיה בעבר מרשל האימפריה ומלך שוודיה ונורבגיה. 

מבנה המוזיאון העשוי מחלוקי נחל, לבנים ואבן חופשית שסווג כמונומנט היסטורי בשנת 1953, הינו מבנה בורגני טיפוסי לאזור זה, ברן BEARN, מהמאה ה-18.

ציורים, מיניאטורות, רישומים בצבעי מים, תחריטים, חרסינות, ספרים והדפסים נדירים, מטבעות, מדליונים, מכתבים ומסמכים חשובים, וחפצים אישיים, מרכיבים את האוסף המגוון של המוזיאון.

POSITIVE JUMP & CHALLENGE - TRAMPOLINE ET WARRIOR PARK 

עוד סיבה לאסקפיזם ממרכז ההמון הסואן של העיר ! 

12 פעילויות שונות ב-3 אזורי פעילות ! בשטח של 2600 מ"ר ! שריפת 800 קלוריות בשעה אחת !

"פארק הלוחם" בן כ-1200 מ"ר, ללוחמי נינג'ה למיניהם, מסלול פינוי מכשולים אופקיים ואנכיים ואזורי אימון למתאמנים לקראת התחרויות וההופעות בטלויזיה הצרפתית. 

"פארק טרמפולינות" בן 1200 מ"ר, קירות טיפוס פרמפו, דאמפ טרמפו, כדורי כלוב ובורות קצף, מיועד לימי הולדת, למסיבות רווקים/ות, לסמינרים, לבנית צוותים ולתמרוץ. 

"פארק קפיצות לילדים" הכולל טרמפולינות, קירות טיפוס, אזור דאנק, מגדל קפיצה עם נחיתה בבריכת קצף, חבלי טיפוס ועוד.

QUARTIER DU HEDAS

אחד הרובעים העתיקים ביותר של העיר פּאוֹ. בעבר שכנו כאן בתי מלאכה, קברטים ופונדקים. בשנים האחרונות התעורר האזור והפך לאחד התוססים ביותר בעיר, עם ברים מסעדות ומזללות וכמרכז משאבים אסוציאטיבי, אוניברסיטאי, מדעי וערכי, מקום של שיתוף והנחלת מורשת, מקום ליצירה אמנותית. 

הרובע שכל חזיתות בתיו הדו-קומתיים מצופות בחלוקי נחל, מוקדש כיום לקידום תרבות אזור בֶּרְן BEARN, כחלק מפרוייקט לפיתוח, יצירה, קידום והפצת השפה והזהות של אזור זה.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.