05 Sep
05Sep

כתבה מס' 166, 11 מתוך 12 כתבות אודות חבל אַוֵוירוֹן AVEYRON שבמרכז דרום-צרפת 

פָארְסוּ הינו למעשה פנקייק קטן עשוי מעלי מַנְגוֹלְד, פטרוזיליה, שום, ביצים ובשר או נקניק. מושלם למנה ראשונה בליווי סלט ירוק קטן. הפך בשנים האחרונות למאכל פופולרי אודות להתפתחות שווקי ערב מקומיים, באזור אַוֵוירוֹן שבמרכז דרום-צרפת, במיוחד בתקופות הקיץ.

ומה אומרת שף-ליאורה ? 

מעין לביבות מסורתיות, עם גירסאות רבות להכנתן, ויש אפילו גירסה לצמחוניים. אבל על מרכיב אחד אי אפשר לוותר: על עלי המנגולד הירוקים. 

המיצרכים: 

5 עלי מנגולד יפים, גדולים ורעננים 

חופן גדולה של פטרוזיליה 

1 בצל קצוץ  

1 שן שום 

100 גרם נקניק צ'וריסו (לא מוכרחים) 

4 ביצים 

75 גרם קמח 

100 מ"ל חלב, או לפי סמיכות הבלילה 

מלח ופלפל

ההכנה: 

קוצצים את עלי המנגולד, את הפטרוזיליה, הבצל, השום והנקניק.  

בקערה מערבבים קמח וביצים. מוסיפים את הירקות והנקניק. מוסיפים חלב. הבלילה צריכה להיות מעט יותר סמיכה מבלילת פנקייק. מתבלים. 

במחבת גדולה מחממים שמן זית. יוצרים לביבות/קציצות קטנות ועבות. מטגנים משני הצדדים עד להזהבה. מגישים עם סלט. 

ומהחלק הגסטרונומי – הישר לחלק התיירותי ! 

RODEZ 

רוֹדֶז הינה בירת חבל אַוֵוירוֹן, אך היא מכונה גם בשם "ארץ האמנות וההיסטוריה", ואכן, טיול רגלי במסלול המעגלי סביב המרכז ההיסטורי שלה, מוכיח זאת.

מומלץ לטפס 400 לפסגת מגדל הפעמונים (סגור כרגע לרגל שיפוצים ותחזוקה) ולגלות את העיר: ארמון הבישוף, הקתדרלה, בית הארמניאק, מוזיאון הסוּלַאזֶ'ס, מוזיאון דֶנִיס-פּוֹשׁ, מוזיאון פֵנָיי MUSEE FENAILLE שבין שאר חפצי האמנות שבו נמצא האוסף הגדול ביותר באירופה של פסלי מֵנְהִיר, השוק העירוני התוסס והצבעוני המתקיים כל יום רביעי ושבת בבוקר, וכמובן, רמת אוֹבְּרָאק שברקע, ועוד.

MUSEE SOULAGES

150000 מבקרים בשנה – לא טועים ! 

כי 6200 מ"ר של אמנות עכשווית, במבנה ייחודי, פרי יוזמתו של מַארְק צ'נסי, ראש העיר של רוֹדֶז בשנים 1983-2008, מקנים למוזיאון מעמד מכובד בקהילת האמנים העולמית, ואפילו נשיא הרפובליקה ב-2014, פְרַנְסוּאָה הוֹלַנְד, הטריח עצמו לבוא לרוֹדֶז ולחנוך את המוזיאון.

מלכתחילה, נועד המוזיאון להציג את יצירותיו של האמן/צייר הצרפתי, יליד העיר, פְּיֵיר סוּלַאז' (1919-2022), ברם כיום, הוא מארח גם תערוכות זמניות של אמנים עכשוויים אחרים. 

בנייתו לא עברה חלק בשל התנגדויות מקומיות, מסיבות כלכליות (עלות של כ-25 מיליון יורו), אך לאחר שצוות אדריכלים מהעיירה אוֹלוֹט OLOT שבקטלוניה, ספרד, זכה במיכרז, הוסרו כל המכשולים. 

בין האמנים שהציגו במוזיאון זה, המהווה את אחת האטרקציות החשובות והמושכות ביותר ברוֹדֶז, בנוסף לפייר סולאז': פאבלו פיקאסו, פרננד לז'ר, אלכסנדר קלדר, קְלוֹד לֶבֶק, לֶה קוּרְבּוּזְיֶיה ועוד.

CATHEDRALE NOTRE-DAME DE RODEZ 

בלב המרכז הרוחני-היסטורי של אזור אַוֵוירוֹן נמצאת קתדרלת נוטרה-דאם של רוֹדֶז, מהקתדרלות הגותיות הגדולות ביותר בכל דרום צרפת !

מבנה מרשים בלב העיר רוֹדֶז, המהווה מונומנט היסטורי החל משנת 1862, מזדקר מעל לסביבתו, מלא הוד ושולט במרכז ההיסטורי של העיר לאורך מאות שנים. זו הקתדרלה הקתולית שבנייתה החלה אי-שם בשנת 1277 והסתיימה רק לקראת סוף המאה ה-16. 

גובהה 30 מ', אורכה 107 מ' ורוחבה 36 מ'. גרנדיוזית מבפנים – כמו שהיא נראית מבחוץ ! עם חלונות ויטראז' בצבעים בהירים וחזקים, ופסלי חיות חקוקים באבנים הוורודות של הקירות, כאריות, דרקונים, חלזונות ועוד. 

הקתדרלה פתוחה לכניסה חופשית ובמקום מתקיימים סיורים מודרכים. מגדל הפעמונים (השטוח הגבוה ביותר בכל צרפת – 87 מ' !) - סגור כרגע בשל עבודות שיפוץ ותחזוקה. 

AQUAVALLON 

בריכות שחיה-כיף-ספורט-הרפייה, ספסלי עיסוי, שחיה מול זרמים נגדיים, מגלשות מים, גייזר וסילוני מים, מכון כושר בתוך הבריכה, חדר אימון אירובי, סאונה, ג'קוזי, חמאם טורקי, לימודי שחיה לילדים ולמבוגרים, כל זאת ועוד, בפארק המים אַקְוָהוַאלוֹן שברוֹדֶז.

ובנוסף: שירותים מחוממים, חנות מזון בסיסית, אזורי משחקים, חדרי אימון ושלל חוגים ופעילויות כמו בַּלְנֵיאוֹתֵרַפְּיָה.

CHOCOLATERIE AGNES & PIERRE 

אי אפשר לחלוף על פני רוֹדֶז מבלי להיכנס לחנות השוקולדים והמקרונים של אַנְיֵיס ופְּיֵיר, כי זהו מוסד מוכר וידוע, לא רק ברוֹדֶז.

בשוקולטרי שלהם, על מנת לספק את היצירתיות שלהם, ניתן למצוא שפע של קולקציות שוקולד לאורך כל השנה, עם מרכיבים חדשים (כמו פופקורן, זיתים שחורים וכו'), באיכות הגבוהה ביותר, תוך עבודת מחקר וחיפוש מתמיד אחר טעמים אחרים ולא-מוכרים.

וזו חלוקת העבודה ביניהם: אַנְיֵיס דואגת לחלק האמנותי וְּפְּיֵיר לחלק הטכני ! 

היצירתיות והידע השתלמו, לאחר שב-2018 זכו בפרס שוקולד Coup de Coeur מטעם המכון הפריזאי Club des Croqueurs de Chocolat de Paris המפורסם, מה שדירג אותם מיידית בין השוקולטיירים הטובים ביותר בצרפת  !  

IMMERSION AU COEUR DU MONDE DES ABEILLES 

דרומה-מזרחה מרוֹדֶז, לא רחוק מגשר מִיוֹ/וִיאַדוּק מִיוֹ, נמצא הכפר סט. אַפְרִיק, ולאוהבי הדבש, מצפה שם "טבילה בלב עולם הדבורים", חוות דבורים ייחודית וסצנת ביקור מרתקת. 

במסלול ביקור ייחודי, תוסס ואינטראקטיבי בחוות הדבש האורגני שלהם, לכו לחלוק עם בעלי המקום, נַדְיָה ובְּרוּנוֹ, את המקצוע ואת התשוקה שלהם  !

תכירו את הדבורים שלהם בשידור חי: פתיחה בטוחה של הכוורת, סרטון מאקרו בו-זמנית, כוורות זכוכית, תריחו את האוויר בכוורות, תזהו את סוגי הדבורים, את התוצרת שלהם  ! 

תיחשפו ותבינו את אופן התקשורת שלהם, לאחר מכן תבדקו את התלבושת המיוחדת של הדבוראי, תתקינו כוורות ותפתחו את הכיסויים של מסגרות של דבש !   

ובין לבין אף תבלו בסדנה להכנת 3-4 נרות משעוות דבורים ! 

הזדמנות לחוויה סימביוזית עם הדבורים, ובזכות 5 החושים שלכם, תגלו את המגוון הביולוגי של נופי דרום אַוֵוירוֹן מנקודת המבט של הדבורה והדבש אורגני. בעלי החווה יכולים להעיד בלהט על מערכת היחסים היומיומית שלהם עם הדבורים, ועם חקלאות המכבדת את החיים. 

הביקור מסתיים במפגש טעימות בלובי. אגב, שם החווה ARC EN CIEL.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.