19 May
19May

פרק ג' של נפלאות העיר שַׁרְלְוִויל-מֶזְיֵיר בצפון צרפת 

"מאכל לעניים", פשוטו כמשמעו, שמקורו בעמק הנהר מֶז MEUSE שבחבל האָרְדֶנִים שבצפון צרפת. מאכל עממי, כפרי, זול וזמין. הבישול מתבצע ממושכות על אש קטנה, והוא מוכן לאכילה רק כאשר ריח שרוף קל עולה מהקדירה. המקומיים נוהגים ללוותו בשתית יין לבן או שמפניה. 

ומה יש לשפית שלנו, ליאורה'לה, להציע לנו ? מתכון כלשהו ?

למרות שנחשב כמאכל לעניים, מהר מאד "אימצו" את המאכל הזה מביני דבר ומאז הוא מככב כתוספת עשירה, מהירת הכנה ואהובה, ליד מנת בשר ציד, או אחר. 

ה-Bayenne  מורכב מכמה שכבות של תפוחי אדמה לא קלופים, חתוכים לאורכם, מצופים בטבעות בצל ומבושלים בכלי קדירה מברזל יצוק עם כמויות נדיבות של חמאה. 

המיצרכים:

1 קילו תפוחי אדמה שטופים, לא קלופים וחצויים לשניים לאורכם

6 בצלים

3 שיני שום

4 בצלצלי שאלוט 

חופן עלי טימין, פטרוזיליה, מרווה

1 כף חמאה 

מלח ופלפל

 1 כוס מים 

ההכנה: 

בסיר ברזל יצוק וכבד ממיסים חמאה ומאדים את בצלצלי השאלוט, שום ובצלים קצוצים. כשהכל מזהיב, מוציאים חצי מהכמות ושמים בצד.  

מוסיפים לסיר את חצאי תפוחי האדמה ומסדרים אותם בשתיים שלוש שכבות. בין שכבה לשכבה מפזרים את מחצית מהבצלים ששמרנו בצד.  

מפזרים את עישבי התיבול, מלח ופלפל ויוצקים מים. מכסים את הסיר ומבשלים כשעה על אש נמוכה. במהלך הבישול, אם יש צורך, אפשר להוסיף מים. 

מגישים עם בשר וסלט.

גם פרק ג' של נפלאות העיר שַׁרְלְוִויל-מֵזְיֵיר, מכיל הצעות מעניינות לתיירות בעיר ובסביבה. הבה נצא לבדוק, להתרשם, לצלם, לטעום ו...ליהנות.

MUSEE DE L'ARDENNE 

מוזיאון האָרְדֶנִים המתחיל בכיכר וִינְסְטוֹן צֶ'רְצִ'יל, ממשיך דרך גן תָּחוּם בשטח של כ-1000 מ"ר ומסתיים במבנה בכיכר דוּקַאל שבמרכז העיר. המוזיאון מכיל אוספים מרתקים מתחום ההיסטוריה, הארכיאולוגיה, האמנות והמסורות של חבל ארץ הָאָרְדֶנִים, ארץ האגדות, היער והברזל. 

נחנך בשנת 1994 כשהמעבר בין 2 הכיכרות מציג גם ארכיטקטורה עשירה המתחילה במאה ה-17 ועד היום. ובפנים, שטח תצוגה של כ-3400 מ"ר מציג תכשיטים, עבודות קרמיקה, סירי חרס, כ-3000 מטבעות, עבודות פרזול מסובכות, עבודות באבן (צִיפְחָה בעיקר) ובעץ, כשגולת הכותרת היא כלי נשק, פאר יצירתם של חרשי הברזל והנפחים הארדניים. 

"הבּוֹבָּנָאִי הגדול", מנגנון הבובות הגדול, נכלל גם הוא בשטח המוזיאון.

LE VIUX MOULIN 

מבנה הטחנה הישנה, שניצב בקטע המגשר בין הגדה הדרומית של הנהר מֶז MEUSE, לאי שבלב הנהר, הופקד בשנת 1626 בידי האדריכל קְלֶמֶנְט מֵטֵזוֹ. שני גלגלי מים שקלטו לתוכם את מי הנהר, הניעו את גלגלי הטחנה שנשרפה ב-1754 אך שוקמה מחדש ב-1876 ומאז שוכן בה מוזיאון רִימְבּוֹ. 

בספטמבר 1934 נחנך גשר להולכי רגל המקשר את האי עם פארק מוֹנְט-אוֹלִימְפְּ, וביחד עם הטיילת לאורך גדת הנהר, מהווה המקום טיול הצופה אל הנהר ומתקני המרכז הימי, עם אפשרות למנוחה ומרגוע בפינות החמד שבמקום.

RUE DE LA REPUBLIQUE 

כיצד להגדיר רחוב זה ? 

מרכז החיים של העיר ? הלב הפועם שלה ? רחוב הקניות ? שדרת המותגים ?

כנראה שכל ההגדרות נכונות לגבי ציר מרכזי זה בחיי העיר. קניות, מסעדות, חיי לילה ומה בעצם לא ?

QUARTIER ART DECO 

רובע האַרְט דֶקוֹ בשַׁרְלְוִויל-מֵזְיֵיר בא לעולם בשנות ה-20 וה-30 של המאה הקודמת, בתקופת השגשוג והשיקום שלאחר מלחמת העולם ה-1. חזיתות בתים קיבלו עיטורים בגגות, בצריחים, מרפסות מפורזלות, תבליטים ופסלים. ניתן לראות זאת בטיול רגלי, מצפון לנהר מֶז MEUSE, לאורך טיילת הנרי רוסל, קולט, שד' הקשתות, טיילת דולמן ושדרת גמבטה.

FORT DES AYVELLES 

מבצר אַיְיבֶלֶס חושף היסטוריה בת 44 שנים, 1870-1914. סיור מודרך במקום, מגלה את מבוכיו ומגדלי השמירה שלו, כחלק מהארכיטקטורה הצבאית של אותה תקופה, שנבנו כדי לחסום את הפולש הגרמני. זו היצירה היחידה מסוגה בחבל האָרְדֶנִים

חובבי הליכה ברגל, רכיבה על אופניים, פיקניקים וגני שעשועים, ימצאו את המקום כנעים וידידותי, לבילוי משפחתי ולעיסוקי ספורט למיניהם, על רקע היסטורי חשוב.

MUSEE DES MINERAUX ET FOSSILS 

צפונה משַׁרְלְוִויל-מֵזְיֵיר, בכפר בּוֹנִי-סוּר-מֶז BOGNY-SUR-MEUSE שיושב על עיקול הנהר בעמק מֶז, הוקם בשנת 1990 מוזיאון מיוחד זה, המציג את המינרלים, המאובנים, הסלעים ואבני חן של אזור האָרְדֶנִים, בפרט, כמו גם תצוגה נרחבת על פני 10 חדרים, מכל צרפת ומהעולם כולו. 

במקום מתקיימות תערוכות בינלאומיות בנושא מחצב גיאולוגי מרתק זה, כמו גם סחר, ימי עיון, הדגמות של שיוף זהב וכו'.

CASCADE DE BLANGY 

צפונית-מערבית לשַׁרְלְוִויל-מֵזְיֵיר, בצמוד לכפר הִירְסוֹן HIRSON שליד הגבול הבלגי, בלב יער עבות, מקום אידיאלי להתנתק מכבלי העיר הגדולה והמרוץ המטורף, מתאים לבילוי משפחתי ולאוהבי הטבע באשר הם. 

הילדים יאהבו להשתכשך במימי המפל, הצעירים ייהנו מרכיבה על אפניים מסביב לאגם שיצר המפל, ואילו המבוגרים ישמחו לצעדה רגלית בשבילי היער שבצמוד. 

פינת חמד !

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.