21 Apr
21Apr

פרק א' של נפלאות העיר שַׁרְלְוִויל-מֶזְיֵיר בצפון צרפת

עוּגת עֵגֶל מהווה סמל הגסטרונומיה של חבל האָרְדֶנִים, בצפון צרפת, ונועדה לאירועים משפחתיים כמו חתונה, או טבילה, ולאירועי כפר המוניים. 

בעבר, נהוג היה לשים טבעת כסף טרם אפייתה, והצעיר/ה הראשון/נה שמצא/ה אותה, היה מובטח לו/ה להתארס בתוך שנה ! 

העוגה מזכירה, הן בדרך הכנתה והן בצורתה, את הקוּגֶלְהוֹף של חבל אַלְזָאס

מוצאה של העוגה, כאמור, בחבל האָרְדֶנִים, לשם הובאה בשנת 1870 מחבל אַלְזָאס, במתכונת שונה, דמויית קוּגֶלְהוֹף, שקיבלה עם השנים את עיצובה ושמה הנוכחי. 

ולפיכך, החלק התיירותי יתייחס לעיר המרכזית באזור, שַׁרְלְוִויל-מֶזְיֵיר, בסידרה בת 3 פרקים, המוקדשים ל-3 מאכלים שונים.

ולליאורה'לה שלנו, יש מתכון, גם לקוּגֶלְהוֹף – אך גם לגָאטוֹ מוֹלֶט 

מירקמה דומה לבריוש אבל היא רכה, קלילה ועסיסית יותר. הבה ונכין לנו אחת כזו ! 

המיצרכים:

250 גרם קמח

125 גרם חמאה לא מלוחה, רכה

4 ביצים

30 גרם סוכר וניל

10 גרם שמרים טריים

3 כפות חלב פושר 

קורט מלח

ההכנה: 

ממיסים את השמרים בחלב הפושר ומניחים ל-4 דקות. 

מקציפים בקערה חמאה, סוכר וביצים ולאחר מכן מוסיפים את הקמח והמלח, ואחר כך את תערובת השמרים עם החלב. מערבבים היטב לקבלת בלילה חלקה ומעט נוזלית. 

משמנים בחמאה בנדיבות תבנית קוגלהוף (עגולה וגבוהה) ומקמחים מעט. יוצקים את הבלילה לתבנית, מכסים במגבת ומניחים בצד במקום חמים לכשעה ומחצה. 

מחממים תנור ל-180 מעלות ואופים את העוגה כ-30 עד 40 דקות. העוגה אינה צריכה להשחים יותר מידי. 

נותנים לעוגה להתקרר ורק אז הופכים על צלחת. ניתן לפזר מעליה מעט אבקת סוכר.


אך לא רק עוגות יש בחבל האָרְדֶנִים, אלא גם תיירות. יוצאים לדרך !

PLACE DUCALE 

כיכר הדוכס במרכז שַׁרְלְוִויל-מֶזְיֵיר הינה אחת הכיכרות היפות והמרשימות בכל צרפת. הכיכר מזכירה בעיצובה את פְּלָאס דֶה ווֹז' הפריזאית, ולא בכדי, כי 2 הכיכרות תוכננו ע"י שני אחים אדריכלים, לוּאִי וקְלֶמֶנְט מֶטֶזוֹ

נבנתה בתחילת המאה ה-17 כשאורכה 127 מ' ורוחבה 90 מ', מוקפת ב-27 בתים מעוצבים ומהווה מפגש של 4 רחובות, צירי תנועה עיקריים.

הכיכר נחשבת כמונומנט היסטורי משנת 1936, אין אפשרות לחנות בה, ברם, עצירה חינמית מותרת למשך כ-20 דקות בלבד. בקיץ, הכיכר חווה אירועים רבים: מופעים כמו תהלוכת סוסי עץ, שוק פשפשים ופינות משחק לילדים, כשגולת הכותרת של האירועים הינו הפסטיבל העולמי של תיאטרון הבובות.

MUSEE RIMBAUD 

מוזיאון המוקדש למשורר ארתוּר רִימְבּוֹ, ממוקם בבנין טחנה ישן, בקצה הצפוני של העיר שַׁרְלְוִויל-מֶזְיֵיר, על גדת הנהר מֶז MEUSE ונחשב כמונומנט היסטורי. 

מבנה גבוה רב-עוצמה זה, שבחזיתו 4 עמודים יווניים טבעתיים, נבנה בתחילת המאה ה-17 ושימש כמאה שנה כטחנת תבואה לייצור קמח, אך לאחר שנשרף ב-1754 נמכר ושימש כבית הבורסקאים וכבית רחצה. 

ארתוּר רִימְבּוֹ, כאושיה נחשבת בעולם האמנות והספרות, היווה השראה לאמנים כפאבלו פיקאסו, ז'אן קוקטו, חואן מירו ואלברטו ג'יאקומטי, שחלקם ציירו דיוקנאות שלו המוצגים כאן, לצד מכתבים, כתבי-יד, מסמכים מתקופת מסעותיו באפריקה וקפריסין ותצלומים רבים. 

התצוגה מתפרסת על פני 4 קומות, שתחילתה בקומה הרביעית ובהדרגה יורדים. המשכה – ב"בית של מקום אחר".

LA MAISON DES AILLEURS 

בית של מקום אחר אינו מוזיאון אלא מקום של זכרון, שכן, כאן התגוררה המשפחה של ארתוּר רִימְבּוֹ בין השנים 1869 ו-1875, עת היה בגיל 15 עד 21 שנים, תקופה שהיתה היצירתית ביותר בחייו מנקודת המבט של יצירתו הספרותית. 

עיצובו הפנימי של הבית השתמר, וכיום מתקיימים בו מופעים אודיו-ויזואלים שונים עם אפקטים וקומפוזיציות קוליות, לצד חנות מוזיאון קטנה.

LA MACERIENNE

מפעל ענק, בשולי העיר שַׁרְלְוִויל-מֶזְיֵיר, שהחל את דרכו כמפעל לייצור אפניים, המשיך כתעשיית מכוניות בשיתןף פעולה עם חברת גלדיאטור, כמפעל לייצור ספינות אויר ומטוסים, וכיום מהווה מונומנט היסטורי, מאכלס משרדי עירייה, קולט סיורים מודרכים ומהווה במה למופעים כהצגות וקונצרטים, כפי שיתואר בהמשך בפרק "הקברט הירוק". 

במהלך מלחמת העולם ה-1 הופסקה פעילותו, המכונות הוברחו לגרמניה, והמקום הפך לבית חולים צבאי בחלקו האחד, ובית ספר לרכיבה בחלקו השני. בהמשך, חזר לתפקד ואף ייצר חלקים עבור חב' סיטרואן, על בשל קשיי ניהול, סגר ב-1984 את שעריו.

LE CABARET VERT

אחד מהאירועים היותר גדולים המתקיימים במיתחם "לָה מַקֵרְיֵין" הינו "הקברט הירוק", סוג של פסטיבל מוסיקה המאופיין בגישתו האקולוגית, באווירה האנושית, בתכנון שלו ובפתיחות האמנותית של המארגנים. 

הפסטיבל מתקיים מידי שנה ונמשך כ-4 ימים, במרוצת השבוע האחרון של חודש אוגוסט, במהלכו נחשף הקהל לכל מיני סוגי מוסיקה: ג'אז, פופ, מטאל, בלוז, אלקטרו, ראפ, רגאיי ורוק, כשברקע תערוכות ציירים, הקרנות סרטים, תיאטרון רחוב, פסטיבל קומיקס, סדנאות ג'אגלינג, אמני גראפיטי ומפגשי סופרים ואמנים בתחומי אמנות שונים. 

והמעטפת הקולינרית לכל האירוע, לא מביישת: עשרות חנויות קטנות, בתי קפה ודוכנים אשר מציעים את מרכולתם האזורית: שמפניה, סלט ארדני, בירות אזוריות, פירות, פטריות, גבינות, טרין וגידולים אורגניים. חגיגה של צבעים, טעמים וריחות !

PUPPET THEATRE FESTIVAL

250 להקות מ-5 יבשות, מעלות כ-200 מופעים, בפני כ-150000 צופים המגיעים מכל קצווי תבל לעיר שַׁרְלְוִויל-מֶזְיֵיר, כדי ליטול חלק, במשך 10 ימים רצופים, פעם בשנתיים, בחודש ספטמבר, באירוע הגדול "פסטיבל תיאטרון בובות עולמי".

מעל כל בימה, באולמות הקונצרטים והתיאטראות, באולמות קולנוע ובמרכזי כנסים גדולים, במופעי רחוב ובאולמות תערוכות, טורחות הלהקות, מאז 1961 שנת ייסוד הפסטיבל, להציג את יצירותיהן, החל באמצעות בובות חיות, דרך בובות הנשלטות על ידי מיתרים (מריונטות) וכלה בבובות כפפות.

CENTRE AQUATIQUE BERNARD ALBIN 

ניתן לאמר על מיתחם המים שבפָּארְק מוֹנְט-אוֹלִימְפְּ, על גדת הנהר מֶז MEUSE שבמרכז שַׁרְלְוִויל-מֶזְיֵיר, כי זהו אתר תיירות – מחד, אך אתר ספורט, מרגוע, פנאי וכיף – מאידך. 

מספר בריכות, כבריכת בועות וגייזרים, בריכת גלים, בריכה נגד הזרם, בריכת שכשוך לפעוטות, מגלשות, מיתחם ספא הכולל חמאם, ג'אקוזי, סאונה וסולאריום ושלל פעילויות וחוגים. מסביב למיתחם, פארק לטיולים ומנוחה.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.