05 May
05May

פרק ב' של נפלאות העיר שַׁרְלְוִויל-מֶזְיֵיר בצפון צרפת 

אחסוך מכם את תרגומו של מאכל זה, פן יסמיק המחשב, אך אעיד, כי טעמו וסיפור הופעתו לעולם – אינם מעידים כלל על שמו ! 

מקורו בעמק הנהר מֶֶז MEUSE שבחבל האַרְדֶנִים שבצפון צרפת, שם היווה בעבר מאכל טיפוסי וסמלי, פשוט ומזין, של עניים בעיקר, שבושל בקדרה מברזל יצוק, והכיל תפוחי-אדמה, בייקון, בצל ולעתים גם פרוסות נקניק ונקניקיות. כי זה מה שהיה בעבר לתושבי הכפרים בעמק הזה לאכול: תפוחי-אדמה ובצל – מהגינה, ובייקון מהחזיר, זה שפוטם באביב, בקיץ ובסתיו, נשחט בתחילת החורף, ובשרו שימש למאכל עד בוא האביב הבא ! 

וליאורה'לה שלנו, יודעת בדיוק כיצד להכינו. קדימה, תרשימי אותנו !

המיצרכים ל-4 מנות:

4 פרוסות חזה אווז או בייקון

2 בצלים

1 קילו תפוחי אדמה בינוניים, קלופים וחצויים

3 כפות שמן

2 שיני שום טימין 

עלה דפנה

2 כפות קמח 

מלח ופלפל

2 כפות פטרוזיליה קצוצה

ההכנה: 

בסיר מברזל יצוק משחימים את פרוסות חזה האווז עד שמשחימות. מוציאים מהמחבת. 

מוסיפים שמן, מגבירים את האש ומטגנים את חצאי תפוחי האדמה עד שייראו מטוגנים. 

מוציאים מהסיר ומוסיפים את הבצלים כשהם פרוסים לטבעות ומטגנים. מוסיפים קמח ומגרדים בכף עץ את תחתית הסיר. מוסיפים חזרה לסיר את תפוחי האדמה וחצי כוס מים עד שיכסו את הירקות.  

זה הזמן להוסיף את ענף הטימין, עלה דפנה, שיני שום, מלח ופלפל. מבשלים על אש נמוכה כ-45 דקות ומחזירים את 4 פרוסות בשר האווז לסיר. מטגנים תיבול, מפזרים פטרוזיליה קצוצה על כל התבשיל ומגישים. 

אפשר להוסיף לתבשיל גם נקניקיות או עוף מבושל.

 

שַׁרְלְוִויל-מֶזְיֵיר אינה עיירה גדולה, ואזור האָרְדֶנִים הגובל בבלגיה מצפון, לא ידוע בצרפת כאזור יין, ברם, כשמדובר בבירה, בלגית או מקומית, זה המקום, ליהנות ממנת קָאקָאס אַ קוּל נוּ בלווית כוס בירה. ולאחר ששבענו והרווינו את צמאוננו, הבה נהנה ממה שיש לעיר מעניינת זו להציע לנו !

BASILIQUE NOTRE-DAME D'ESPERANCE 

"בסיליקת גבירתנו של התקוה" נבנתה כקתולית בסגנון גותי החל משנת 1499 במקום קפלת טירה שהיתה במקום עוד מאמצע המאה ה-12 – ואילך, עד שנת 1682. אחד הדברים המרשימים בה ביותר הינו רצף של חלונות ויטראז' שבוצעו בין השנים 1954 ל-1979 על פי קריקטורות של הצייר רֵנֶה דוּרְבָּך, לאחר שהחלונות הקודמים, שהיו נושא להערצתו של הסופר ויקטור הוגו, נהרסו בתקופות המלחמות.

LE GRAND MARIONNETTISTE 

בקופנהגן שבדנמרק נוהרים התיירים בהמוניהם לראות את פסל בתולת-הים. בבריסל שבבלגיה, מועדות פניהם לחזות בפסל הילד שמטיל את מימיו. במוֹנְטְרֶה שבשוייץ, ממהרים לטיילת לצפות בפסלו של פְרֶדִי מֶרְקוּרִי, ובשַׁרְלְוִויל-מֵזְיֵיר, אף תייר לא יפספס את הצפי בשעון המריונטות הגדול, או בשמו האחר הבּוֹבָּנָאִי הגדול.

מדובר בחלון ענק במבנה של המכון הבינלאומי למשחקי בובות, שניצב בכיכר וינסטון צ'רצ'יל, קצת דרומה מכיכר דוּקַל, המציג מידי יום, מידי שעה, משעה 10.00 בבוקר ועד 21.00 בלילה, 12 סצינות המספרות אגדה מקומית אודות 4 האחים אֵיימוֹן באמצעות מנגנון אוטומטי המונע על ידי צילינדרים פנאומטיים, שעון מאסטר ומערכת סאונד.

PARC DU MONT-OLYMPE 

זה המקום, באמצע היום, למנוחה, תיירות או ספורט. כי על שטח של כ-14 דונם משתרע לו הפארק היפה הזה, קצת צפונה מכיכר דוּקַל, מוקף בעצי יער בצמוד לגדת נהר המֶז MEUSE ומציע מעגן סירות, אתר קמפינג, פעילות ימית (סירות קאנו וקיאקים), מגרשי משחקים, באולינג, אזור פטאנק, שבילי טיולים, בריכות שחיה, ג'קוזי, סאונה וסולריום.

גשר להולכי-רגל שנבנה במיוחד, מקשר בין מוזיאון אַרְתּוּר רִימְבּוֹ דרך "אי הטחנה הישנה" ILE DU VIEUX MOULIN – לפארק.

MEZIERES FORTIFICATIONS 

"בִּיצוּרֵי מֵזְיֶיר" קשורים קשר עז להיסטוריה של צרפת, כאשר נועדו, עוד במאות ה-16 וה-17 כמקום הגנה אסטרטגי של הממלכה על גבולה הצפוני. כי המוניטין המסחרי שלה בתקופה זו לא נסתר מעיני סוחרים חמדנים בעיר ליאז' שבבלגיה שמצפון. 

כיום ניתן לראות, הן בסיורים פרטיים והן במודרכים, רק חלקים מביצורים אלה, שני מגדלים ואת הפריסה של עמדות סוללות התותחים.

CHATEAU DE SEDAN 

מזרחית לשַׁרְלְוִויל-מֵזְיֵיר, במרחק נסיעה של כחצי שעה, שוכנת העיירה סֶדָאן ובה הטירה המבוצרת הגדולה ביותר באירופה שַׁאטוֹ דֶה סֶדָאן, שבנייתה החלה לקראת סוף מלחמת מאה השנים, על גדת הנהר מֶז MEUSE, ממש בדרך הנחושת המפורסמת ROUTE DU CUIVRE, על שטח של כ-35000 מ"ר, מה שהבטיח את עצמאותה של העיר למשך שנים רבות.

כיום, מציעה הטירה, בסיורים פרטיים ומודרכים מגוון עשיר של היסטוריה צבאית וימי-ביניימית וכמובן – סגנון אדריכלי מרשים. 

הטיול במסדרונותיה ולאורך חומותיה המבוצרות, התצפית על העיירה מהחומות ועל דגם מרשים מוגדל של העיירה דאז, והביקור בדירות הנסיכותיות שבמיתחם הטירה,מחזירים את המבקר לאותה תקופה, כשברקע אפקטים קוליים אותנטיים. 

ובקיץ, החל מחודש מאי, הטירה מארחת את "פסטיבל סֶדָאן" הכולל תחרויות טרובדורים, מירוצים, סצינות דו-קרב ופעלולים רבים.

PARC DE LOISIRS TERRALTITUDE

התמונות מדברות בעד עצמן ! 

ריחוף במהירות 100 קמ"ש באומגה לאורך 1.2 ק"מ, קו הזיפ הגדול ביותר בצפון צרפת !!! בנוף עוצר נשימה של עיקולי הנהר מֶז MEUSEאינו ההרפתקה היחידה בפארק זה, כי מעל ל-200000 מבקרים כבר ניסו זאת, בנוסף ל: קפיצות בנג'י, טיפוס ומעבר בין עצים, נדנדות, קירות חבלים, רשתות, גשרים, טרמפולינות, מתנפחים, קרבות פיינבול ו....מה לא ! 

וכל זאת מיועד לבני 4 ומעלה, עד למבוגרים שבינינו, בפיקוח צוות מוסמך, מקצועי וידידותי.

BRASSERIE LA FONTAINE 

אזור האָרְדֶנִים בצפון צרפת, מושפע כנראה משכנתו שמצפון, בכל הקשור לנושא הבירה. יקבי יין לא נמצא כמעט באזור, אך מבשלות שכר לטובת תעשיית הבירות – יש ויש. לא ייפלא אם כך על כי פאבים ובראסרי רבים נמצאים בכל פינה. 

סניף של רשת "לָה פוֹנְטֵיין", נמצא בשַׁרְלְוִויל-מֵזְיֵיר, מדרום לכיכר דוּקַל ולבּוֹבָּנָאִי הגדול, שם נמצא בנוסף לבירות מייצור עצמי ומקומי, מגוון רחב של בירות מבלגיה שמצפון כמו בירה "אִינְוִיקְטוּס" INVICTUS, לצד בשרים, פסטות וסלטים. מקום נחמד לסיים בו יום תיירות מוצלח ומעשיר !



הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.