01 Sep
01Sep

כתבה מס' 135

זהירות ! גבינת מָרוּאַל הינה ריחנית במיוחד, וריחה של "פשטידת/קִישׁ/סוּפְלֶה מָרוּאַל" ישתלט על הבית למשך ימים מספר. כן, זה ייחודו של המאפה המיוחד הזה, האופייני לאזור העיר וַולֶנְסְיֵין, שאחד ממרכיביו העיקריים היא הגבינה, שמקורה בגבעות אַבֶנוּאָה AVESNOIS שמדרום. 

מאפה פלמי זה, שהיה מוכר עוד במאה ה-14, עבר שינויים רבים, כמובן, ולליאורה'לה שלנו יש את הגירסה המקורית, פלוס סוויץ' קטן.

המיצרכים:

100 גרם שמנת חמוצה

100 גרם גבינת קוטג'

20 גרם קמח

3 ביצים מופרדות

20 גרם חמאה חתוכה לקוביות 

קמצוץ אבקת מוסקט, מלח ופלפל לטעם

350 גרם גבינת מרואל פרוסה לפרוסות דקות 

בצק עלים מוכן, המתאים בגודלו לריפוד תבנית עגולה 26 ס"מ 

ההכנה: 

לחמם תנור ל-180 מעלות. 

לרפד תבנית בבצק עלים. לחורר בעזרת מזלג את הבסיס ולשמור כחצי שעה במקרר. 

בינתיים לערבב שמנת, גבינת קוטג', קמח ו-3 חלמונים. 

להקציף את החלבונים עם מעט מלח. לאחד בעדינות, תוך תנועות קיפול, את שתי התערובות. להוסיף מוסקט. להוציא את התבנית המרופדת בבצק ולהניח על הבצק את פרוסות הגבינה כך שתכסינה את הבסיס. 

ליצוק את תערובת הביצים והשמנת. לאפות כחצי שעה עד שמשחים ותופח. להוציא מהתנור. לפזר קוביות חמאה מעל המאפה. להחזיר לתנור עד שהחמאה נמסה. 

להגיש  עם סלט. 

כמובן שהיצירתיים בינינו, יכולים להוסיף פרוסות קישואים מוקפצים, או בצל – ולהפוך את המאפה למשהו שונה.

בכתבה מס' 134 בנושא "לַנְג-דֶה-בֶּף", למדנו חלקית, על אופייה התיירותי של העיר וולנסיין. הבה נרחיב מעט את הדעת ונגלה מה עוד יש לה להציע.

MAISON ESPAGNOLE 

לשכת התיירות של וולנסיין שוכנת בבית זה, "בית ספרדי", עשוי מאבנים מצופות בלוחות עץ שברון בחזית, דו-קומתי, עם עליית גג מצופה בדרך כלל באבני ציפחה, ששמו בא לו עוד במאה ה-19 כשהעיר היתה תחת עול הולנד הספרדית. 3 בתים מסוג זה קיימים בוולנסיין, ואין ספק שהם חריגים בנוף המקומי. 

כאן, בנוסף לייעוץ תיירותי, ניתן לרכוש פריטים ומזכרות, פרי עיצובם של אומנים ויוצרים מקומיים, כמו נרות, כדורי שלג, חולצות, סימניות, ספלים, מגנטים וגלויות.

MUSEE MATISSE - LE CATEAU-CAMBRESIS 

מוזיאון חשוב זה, לא נמצא בעיר וולנסיין אלא כ-20 דקות נסיעה דרומה, בקַאטוֹ-קַמְבְּרֶסִיס, עיירה קטנה בת כ-7200 תושבים, בה נולד האמן אֵנְרִי מַאטִיס

היה זה באמצע המאה הקודמת, כאשר הנהלת העיירה החליטה להקים מוזיאון מודרני במקום, ושלחה משלחת מיוחדת לנִיס בדרום צרפת, לשכנע את האמן, ליטול חלק ביוזמה. והוא אכן נענה להפצרות ותרם 170 ממבחר ופאר יצירותיו. מַאטִיס עצמו, שדאג שהמוזיאון יהיה על שמו, מעולם לא ראה אותו, שכן, הוא נפטר בשנת 1954. 

עם השנים, נוספו למוזיאון, כ-70000 מבקרים בשנה, אוספים נוספים, כמו של אוגוסט הרבין שתרם 65 יצירו ב-1956, ז'ורז' רואו, מארק שאגאל, פרננד לז'ר, אלברטו ג'יאקומטי, חואן מירו, פאבלו פיקאסו ואחרים.

BASILIQUE ST.-CORDON 

בזיליקת גבירתנו מסנט קוֹרְדוֹן נבנתה בוולנסיין בין השנים 1852 ו-1864 בסגנון ניאו-גותי בהשראת הקתדרלות הגדולות מימי הביניים בשארטר ובאמיין הסמוכות. מאז שנת 1996 מהווה מונומנט היסטורי חשוב, כמו גם העוגב המרשים שבה. 

המיוחד בבזיליקה זו, בנוסף לנראות שלה, הוא נושא ה"עליה לרגל", שמקורו באגדה משנת 1008, עת פקדה מגיפה את העיר וכיצד מריה הבתולה פתרה את הבעיה, בהקיפה בחוט את המקום. ההדבקה פסקה והחולים נרפאו. 

תוואי החוט הפך למסלול הליכה, וכך מידי שנה, בחודש ספטמבר, פוקדים עשרות אלפי מאמינים את המקום, ומקיימים צעידה לאורך 18 ק"מ, כולל תחנות עצירה לתפילה, ובכך נהפך האירוע, מדתי – לדתי-תיירותי, כי העיר כולה מוארת ומקושטת.

EGLISE ST.-GERY 

כנסיה רומית-קתולית זו, שנבנתה במאה ה-12 עבור המסדר הפרנציסקני, הינה העתיקה ביותר בוולנסיין ונחשבת כמונומנט היסטורי, מאז שנת 1946. 

בשנת 1851 נוסף לה מגדל הפעמונים הגבוה שנראה למרחוק. מרשימים ביותר הם 12 עמודי אבן כחולים ששמות 12 השליחים חקוקים בכותרותיהם. 

במהלך מלחמת העולם השניה, נפגעה קשות וספגה נזקים כבדים, ברם, לאורך השנים שלאחר מכן, שוקמה בשלמות.

ST.-AMAND-LES-EAUX 

סט.-אַמַנְד-לֶז-אוֹ, עיירת ספא בת כ-17000 תושבים, מרוחקת כ-10 ק"מ צפונה-מערבה מוולנסיין, עיר תאומה עם דימונה שלנו. במרכזה, כנסיה שנבנתה במאה ה-17 כולל מגדל המשמש כשעון ציבורי, מגדל פעמונים ומוזיאון.

אך שמה הולך לפניה בהיותה עיר תיירותית-תֶּרְמִית בשל איכות המים המינרליים שבה, המגיעים מ-4 מעיינות שונים, שהתגלו עוד בימי הרומאים שבנו בה מספר מרחצאות, שננטשו בימי הביניים, אך חודשו לאחרונה ובהם ניתן לטפל בריאומטולוגיה ודרכי נשימה באמצעות אגני מים גופרתיים, סידן ומגנזיום, תאי בוץ גופרתי והידרותרפיה. זו גם הסיבה שהעיר תאומה עם טִיבוֹלִי, עיירת הספא האיטלקית.

SCARPE-ESCAUT REGIONAL PARK 

פארק ענק, העתיק ביותר מבין הפארקים האזוריים של צרפת ששוכן בין העיר וולנסיין והעיירה סט.-אמנד-לז-או, ומהווה חלק בלתי נפרד ממישורי אֶסְקוֹ, שחלקם בצפון צרפת וחלקם בדרום בלגיה. 

גודלו של הפארק מאפשר לשוטט בו ימים מספר, בין מכרות ישנים, נחלים, ביצות, מפלי מים ויערות, עם עשרות גוונים של ירוק. 

האתר www.komoot.com  מציע 20 מסלולים שונים להליכה, לריצה, לרוכבי אופני מרוץ ואופני שטח, באורכים שונים ובדרגות קושי שונות.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.