21 Apr
21Apr

כתבה מס' 141 

כתבה ראשונה בסידרה על העיר מוֹנְפֶּלְיֵיה

מוצאו של מאכל זה, באזור לַנְגֶדוֹק שבדרום צרפת, בסביבות העיר המרכזית מוֹנְפֶּלְיֵיה, לה נייחד את סידרת הכתבות הבאות. 

שִׁישׁוּמֵיי הינו תבשיל קייצי וצבעוני, קל להכנה, מדיף ניחוח ים תיכוני שמזכיר את הרָטַטוּי, שמתאים מאד להגישו על מרפסת שטופת שמש עם נוף לים. 

ואין כמו ליאורה'לה שלנו, שתפנק אותנו במתכון קליל להכנה:

המיצרכים:

3-4 כפות שמן זית – וגם יותר אם יש צורך

2 חצילים קלופים וחתוכים לקוביות

2 בצלים קצוצים

1 קופסת שימורי קוביות עגבניה עם המיץ

2 שיני שום 

טימין, מלח ופלפל

ההכנה: 

בסיר בינוני מחממים שמן זית ומטגנים בו את קוביות החציל. כשהקוביות משחימות, מוציאים מהסיר ובאותו סיר מטגנים/מאדים את הבצלים עד שיזהיבו.  

מחזירים את קוביות החציל. נותנים להם להתבשל כ-5 דקות ואז מוסיפים את קופסת העגבניות על תכולתה. 

מכסים ומבשלים כ-20 דקות. מוסיפים טימין, שום, מלח ופלפל. מסירים את המכסה ונותנים לנוזלים שבתבשיל להתאדות. 

יש המוסיפים גם קישוא, או קוביות נקניק מעושן. 

אפשר לשדרג את מראה המנה על ידי הגשתה על פרוסת חציל מטוגנת, לגרד גבינה איכותית או להכין חביתה, להניח כף מהתבשיל ולקפל לשניים. 


כעיר גדולה ומרכזית באזור לַנְגֶדוֹק-רוֹסִיוֹן, מהווה היא גם מוקד משיכה לתיירים. הבה נבחן מה יש לה להציע לנו !

PORTE DU PEYROU & PROMENADE DU PEYROU 

פּוֹרְט דֶה פֵּיירוֹ הינו "שער נצחון" בדומה לשער הניצחון שבפרבר סט. דֶנִי בפריז שנבנה בשנת 1693, כשהתבליטים המעטרים אותו, שנוספו בשנת 1715, מפארים את המלך לואי ה-14 ואת פועלו ב-4 תחומים: כריית קַאנַאל-דֶה-מִידִי, התעלה המקשרת את האוקיינוס האטלנטי עם הים התיכון, כיבוש העיר נָאמוּר במהלך מלחמת הברית הגדולה, ביטול צו נַאנְט והמלך לואי ה-14 בדמות הֶרְקוּלֶס.

באורך של 290 מ' וברוחב 160 מ', מהווה "הטיילת של פֵּיירוֹ" כיכר מרכזית בעיר מוֹנְפֶּלְיֶיה, שמככבים בה מספר אלמנטים בולטים: שער הנצחון הנ"ל, מגדל המים שבקצה, שעון שמש אַנַלֶמָטִי, פסלי הילד והאריה, שערי הכניסות לטיילת, אמת מים ופסל הרכיבה של לואי ה-14.

 מן הטיילת נשקף נוף מדהים של רכס הסֶבֶן CEVENNES בצד צפון, ושל רכס הפירנאים מצד דרום.

MAISON DE LA NATURE 

זה המקום לברוח משאון והמולת הכרך הגדול, הישר אל חיק הטבע, ולענג את העין בשלל צבעים ואת האוזן בציוץ בעלי הכנף. 

כמה דקות נסיעה דרומה ממרכז העיר, נמצאת שמורת טבע מיוחדת זו, המהווה בית למגוון רחב של צמחים ובעלי חיים ביבשה ובמים. 

מסלול מיוחד באורך 2.5 ק"מ מאפשר צפייה מקרוב על חסידות לבנות, פלמינגו ורודים, צבי מים, קורמורנים, טבלנים ואגמיות. מסלולים ארוכים יותר, הנושקים ללגונה ולאגמים הסמוכים, מונגשים לנכים – מחד, ולמייטיבי לכת ורוכבי אופניים – מאידך.

LE POLYGONE 

מרכז מסחרי ענק, על שטח של כ-42000 מ"ר, פרוס על פני 3 מיפלסים, עם חניון תת-קרקעי ובו 2000 מקומות חניה, שנחנך ב-1975 והיה בזמנו אחד מהגדולים ביותר בצרפת.

בשנת 2017, על מנת ליצור בו יתר אור, נבנה מעליו גג זכוכית ענק באורך של 140 מ', דבר שמשך אליו יותר קהל. מיקומו במרכז העיר, ו-4 קווי חשמלית החולפים לידו, הביאו פריחה ל-110 החנויות ו-10 המסעדות הפועלות במקום.

CHATEAU D'O 

לטירה זו, הנמצאת בחלקה הצפון-מערבי של העיר, יש תפקיד חשוב בחיי התרבות של העיר, מעבר להיותה אתר מעניין לביקור, בצוותא עם גניה המטופחים. לא בכדי הם מסווגים כמונומנטים היסטוריים מאז 1922. 

בתוספת לטירה לטירה על חלקיה וגניה, קיימים במקום אמפיתיאטרון בן 1800 מקומות ישיבה, אודיטוריום עם 600 מושבים ותיאטרון עם 230 מושבים. ולפיכך, מתקיימים במקום לאורך כל השנה, פסטיבלים, הצגות, קרקסים, מופעי מוסיקה ותיאטרון. 

הפארק שמסביב, הכוולל בריכות ומזרקות, משתרע על פני 23 דונם, כולל יער אורנים בן למעלה מ-100 שנים. זה המקום להגיע אליו עם פיקניק משפחתי, או סתם להירגע ממקום יפה ומטופח.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.