05 Apr
05Apr
כתבה ראשונה מתוך שתיים המוקדשות לעיר אייקס-אן-פרובנס

הקַלִיסוֹנִים הינם ממתק צרפתי מסורתי מחבל הפרובנס. יש הטוענים כי מקורו באיטליה של ימי הביניים, אך אין ספק שהוא הוצג  בצורתו המודרנית רק במאה ה-16, עת עצי השקדיה הפכו לגידול מבוסס באזור אֵייקְס-אן-פְּרוֹבַנְס. וגם כיום, רוב ההיצע העולמי, מגיע מאזור העיר וסביבתה.

הממתק מורכב מקרם חלק צהוב וחיוור של פירות מסוכרים (תפוזים ומלון בד"כ) ושקדים טחונים, ועליהם שכבה דקה של ציפוי-זיגוג מלכותי הנקרא רוֹיַאל אַייסִינְג. המירקם דומה לזה של מרציפן, אך עם טעם יותר פירותי. 

הקַלִיסוֹנִים מיוצרים לרוב בצורה של שקדים, באורך של 2-3 ס"מ. וגם אנחנו, בעזרת ליאורה, יכולים להכין לעצמנו את הממתק המפנק הזה ! 

המיצרכים:

250 גרם שקדים טחונים

100 גרם אבקת סוכר

100 גרם מלון מיובש או ליצ'י, להשיג בחנויות תבלינים ופירות יבשים 

40 גרם קליפות תפוזים מסוכרות

4 טיפות מי זוהר

30 גרם דבש 

מים לפי הצורך 

לציפוי:

100 גרם אבקת סוכר

1 חלבון ביצה 

כמה טיפות מיץ לימון 

ההכנה: 

במעבד מזון מעבדים יחד: שקדים טחונים, אבקת סוכר, פירות מסוכרים ומי זוהר. אם התערובת לא הפכה לבצק, מוסיפים כמה טיפול מים בפולסים קצרים עד שנוצר הבצק. 

בעזרת מערוך משטחים את הבצק על יריעת סיליקון או נייר מצופה בקורנפלור, לעובי של חצי ס"מ. מניחים ל-3 שעות עד להתייצבות. 

מכינים את הציפוי תוך עירבוב החמרים. 

חותכים את הקליסון לצורה המסורתית בצורת חותכני מתכת מוכנים או למעוינים. מורחים את הציפוי ומניחים ליבוש מלא.

AIX-EN-PROVENCE 

אֵייקְס-אן-פְּרוֹבַנְס נודעת בזכות האלגנטיות שלה, מורשתה האצילית והתרבות הגבוהה. גדולי המוחות והאמנים הבולטים בצרפת התיישבו בה בעבר ונהגו לכבד בנוכחותם את COURS MIRABEAU שדרת מִירַבּוֹ המפורסמת. 

אזור הפרובנס לוהט בקיץ, אך שדרה זו נעימה וקרירה, בשל הבתים היפים בצבע הדבש, עצי הדולב שופעי הצל, והטיפות הנוצצות באויר מרסיסי המזרקות הרבות שבעיר. 

העיר מכונה גם כ"עיר הרוזנים" (יש בה ארמונות אצולה עתיקים ומרשימים), "העיר של 1000 המיזרקות" (בשל ריבוי מיזרקות בשטחה), ו"ארצו של פּוֹל סֶזַאן" (שחי ופעל בה רבות). 

עיר מומלצת לטיולי כוכב, כי ניתן להגיע ממנה תוך כשעה, לאזור הקַמַארְג, לאָבִינְיוֹן, לעמק הלוּבֶּרוֹן, למַרְסֵיי ולקניון הוֶורְדוֹן. ולפיכך, נייחד כתבה זו לאתרים באֵיקְס ובסביבתה.

 ATELIER CEZANNE 

הסטודיו של פּוֹל סֶזַאן (1839-1906) בו עבד ב-4 שנות חייו האחרונות, ואשר עוצב על ידו, ממוקם בגבעת לאוֹבֶס LAUVES כ-15 דקות הליכה ממרכז העיר, מוקף במטעי זיתים ותאנים.

ולמרות שנפטר לפני 115 שנים, המקום נשאר בשלמותו. איש לא נגע בפריטי הבית שנותרו על מקומם, כך שבמהלך הביקור במקום, ניתן לחוש את קיומו ואת נוכחותו במקום, כולל חלוק עבודתו המוכתם בצבעי שמן, שתלוי במקומו. 

פּוֹל סֶזַאן והעיר אֵייקְס מזוהים זה עם זו מזה שנים רבות. אמרתם אֵייקְס – אמרתם פּוֹל סֶזַאן, ולהיפך.

EGLISE ST.-JEAN-DE-MALTE 

זהו הבנין הגותי הראשון בפרובנס ! נבנה בין השנים 1272 ל-1277, בהשראת בית החולים סט. ג'ון שנבנה במהלך מסעי הצלב, בירושלים. מהמאה ה-13 ואילך, שימשה כמקום קבורה לרוזנות פרובנס. במהלך המהפכה הצרפתית, שימשה כמחסן צבאי ורק במאה ה-19 חזרה לשמש ככנסיה בשרות הקהילה המקומית.

נזכיר גם כי חלק מהאגף הישן שלה, מהווה כיום את מוזיאון גְרָאנֶט. גולת הכותרת  בתוך הכנסיה היא האוסף האמנותי הכולל יצירות של אמנים גדולים כמִישֶׁל סֶר, וַאן-דַייק, דֶלַקְרוּאָה ולוּאִי פִינְזוֹן. מרשים גם חלון הוורדים שבחזיתה. 

את פנים הכנסיה ניתן לראות בסרטו של מִיכלְאַנְגֶ'לוֹ אַנְטוֹנְיוֹנִי משנת 1995 "מעבר לעננים" עם ג'וֹן מַלְקוֹבִיץ', סוֹפִי מַרְסוֹ ואִירֶן זַ'אקוֹבּ.

AIX-EN-PROVENCE OPERA FESTIVAL 

מידי שנה, לכל אורך חודש יולי, מתקיים באייקס אחד מפסטיבלי התרבות המפורסמים והחשובים ביותר בצרפת, בו נוטלים חלק גדולי זמרי האופרה בעולם.

הפסטיבל מתחלק ל-3 מוקדים: תיאטרון רוֹקוֹקוֹ זֶ'ה-דֶה-פּוֹם שנבנה באמצע המאה ה-18, תיאטרון גרנד פרובנס המודרני, ותיאטרון ל'אַרְשֶׁבֶשֶׁה בחלל החיצון שבחצר ארמון הארכיבישוף. 

הפסטיבל מתהדר ברפרטואר העשיר שהוצג בו, עם קלאסיקות של וגנר, פרוקופייב, הנדל, מוצרט, ורדי, וכן, אופרות מתקופת הבארוק, שנשכחו. 

כדאי להצטייד בכרטיסים מראש, ובזמן, בשל הביקוש הרב למופעי פסטיבל זה.

LES MARCHES D'AIX

אם באתם לשהות באייקס למשך שבוע ימים, להלן תכנית הקניות שלכם: שוק פרחים, כל יומיים ב-PLACE DE LA MAIRIE ו-PLACE DES PRECHEURS, דוכנים לממכר בגדים ובדים, בימי שלישי ב-COURS MIRABEAU, שוק אוכל, כל יום ב-PLACE RICHELME, ובימי שלישי-חמישי-שבת ב-PLACE MADELEINE וב- .PLACE DES PRECHEURS.

MUSEE DE CALISSON

אריזה חמודה בסגנון וינטאג', גדושה בקליסונים, ממתק קייצי מרענן – זו המזכרת שבודאי תקנו באֵייקְס ותיקחו לביתכם ! וניתן למצוא אותה בכל חנות ממתקים ועוגיות !

במפעל קוֹנְפִיסֶרִי-דוּ-רוּאָה-רֵנֶה 'CONFISERIE DU ROI RENE, מפעל חדש ומדוגם כהלכה לייצור הקַלִיסוֹנִים האלה, השוכן בלב מטעי שקדים, מומלץ לבקר. הבנין בן כמאה שנה, ממוקם צפונה-מערבה ממרכז העיר אֵייקְס, כ-10 דקות נסיעה. הסיור כולל הכרת ההיסטוריה, השיטה והמרכיבים, כולל מוצגים אינטראקטיביים ותצוגת מכונות עתיקות. 

כמובן שהחלק המרתק ביותר בסיור זה.....הטעימות !

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.