12 Apr
12Apr
כתבה שניה מתוך שתיים המוקדשות לעיר אייקס-אן-פרובנס 

אַנְשׁוּאַיָאד הינו מתכון והתמחות מסורתית של המטבח הפרובנסלי, באזור העיר אֵייקְס-אן-פְּרוֹבַנְס, המבוסס על דגי אנשובי, צלפים, שום ושמן זית, ונאכל בדרך כלל כאפריטיף, מרוח על פרוסת לחם, או כמיטבל, חם או קר, בליווי "מקלונים של ירקות" כגזר, מלפפון, לפת, בצל, סלרי, צנון, פלפל, שומר, קישוא, אנדיב וכרובית.

והמתכון של ליאורה'לה, קצר ופשוט: 

המיצרכים:

2 שיני שום 

צנצנת פילה אנשובי מסוננת, או 16 יח' פילטים של אנשובי

2 כפות שמן זית משובח

4 כפיות מיץ לימון

2 כפות פטרוזיליה קצוצה  

פלפל שחור גרוס 

ההכנה: 

שמים הכל במעבד מזון ומעבדים עד לקבלת מירקם של מישחה. 

מגישים בקערית עם טוסטים קטנים. 

ממליצה להגיש עם קערית ירקות חתוכים כמו צנוניות ועגבניות שרי ואפילו ביצה קשה.

ובהמשך לכתבה הקודמת אודות העיר אֵייקְס-אן-פְּרוֹבַנְס והממתק קַלִיסוֹן, נמשיך ליהנות מאתרי התיירות בעיר זו ובסביבתה.

COURS MIRABEAU

אחת השדרות היפות ביותר באירופה, בלב הרובע העתיק של אֵייקְס-אן-פְּרוֹבַנְס, מלווה בשורות של עצי דוֹלֶב שופעי עלווה, מסעדות, ברים ובתי קפה, שהיו מקום מושבם של "טַייקוני תרבות" כפּוֹל סֶזַאן, אֶרְנֶסְט הֵמִינְגְוֵויי ואֶמִיל זוֹלָה.

אין ככוס קפה עם קרואסון, במדרכה של אחד מבתי הקפה, בזמן שהעיר מתעוררת ליום נוסף, לצלילי מזרקות המים. היפה ביותר היא "לָה רוֹטוֹנְדָה" בקצה המערבי של השדרה. מזרקה נוספת פופולרית, "לָה פוֹנְטֵיין דֶה-ל'אוֹ-שׁוֹ", מזרקת המים החמים, ניזונה ממעין מים חמים, מכוסה בד"כ בטחב ויוצרת ערפל עדין בימי החורף הקרים.

                       Fontain de l'eau chaud                                                           La Rotonda

MONTAGNE ST. VICTOIRE 

כ-20 ק"מ ממזרח לאֵייקְס, מתרומם לו לגובה כ-1000 מ' מוֹנְט סט. וִיקְטוּאַר, אותו הר גבוה הנשקף מחלון הסטודיו של פּוֹל סֶזַאן, המופיע רבות בציוריו בזויות שונות ובאורות שונים, ואשר שימש השראה לאמנים נוספים כפִּיקַאסוֹ וקַנְדִינְסְקִי

בשטח ההר פזורים אתרי דת רבים. הגדול והבולט מביניהם הוא ה"קרואה דה פרובנס", "הצלב של פרובנס", הניצב בפסגתו ומתנשא לגובה של 19 מ', ונראה לעין למרחוק.

אמנם הגישה אליו מוגבלת לעונת הקיץ, אך עדיין ההר משמש יעד פופולרי לטיולים, טיפוסים ומצנחי רחיפה ויעידו על כך 700000 מטיילים הפוקדים אותו מידי שנה.

                Barrage de Bimont                                              Mont St. Victoire

הנסיעה אל פסגתו (כשעתיים הלוך וחזור) מתחילה בסכר בַּרַז'-דוּ-בִּימוֹנְט שבקצה אגם בִּימוֹנְט. מטיילים רבים נהנים בקיץ לשבת על שפת האגם וליהנות מנופו של ההר.

MUSEE GRANET

באחד מאגפיה הישנים של כנסית סט.-ז'אן-דֶה-מַאלְט באֵייקְס, שוכן מוזיאון זה, עם אוסף נכבד של כ-12000 ציורים, פסלים וחפצי אמנות היסטוריים. 

החדר המוקדש לאמן הפוסט-אימפרסיוניסטי המקומי פּוֹל סֶזַאן, עם 9 ציורי שמן גדולים - הינו בחזקת MUST  ! 

בשנים האחרונות התעשר המוזיאון בעבודות של פִּיקַאסוֹ, גִ'יאַקוֹמֶטִי, וַאן-דַייק, אִינְגְרֶס וקַנְדִינְסְקִי ובאוסף נכבד של ציורי בארוק של גדולי אמני בתי הספר הצרפתיים של המאה ה-17 כרוּבֶּנְס, רֶמְבְּרַנְדְט וגֵ'ייקוֹבּ ג'וֹרְדָאנְס.

CHATEAU LA COSTE 

רק כ-20 דקות נסיעה צפונה מאֵייקְס, שוכנת לה טירת לָה קוֹסְט, בתוך אחוזה המתפרסת על שטח של 600 דונם, הכוללת כרמים, יקב ובית מלון. 

ביקור חובה לחובבי יין ולחובבי אמנות. חובבי היין ימצאו כאן מרכז מבקרים המאפשר סיור, הדרכה וטעימות של יינות מקומיים כקַבַּרְנֶה סוֹבִינְיוֹן, וֶרְמֶנְטִינוֹ וסִירָה, המיוצרים בשילוב של שיטות מסורתיות מתקופת הרומאים – מחד, ומודרניות – מאידך.

חובבי האמנות יגלו כי במלון היוקרתי ובפארק הצמוד לו, קיים אוסף פסלים ועבודות אמנות של מיטב האמנים העכשוויים כטַדַאוֹ אַנְדוֹ, זַ'אן נוֹבֶל, רֶנְצוֹ פִּיאַנוֹ, פְרַנְק גֵרִי, פּוֹל מַאטִיס, טְרֵייסִי אָמִין, אַיי וַייוַיי, רִיצַ'רְד רוֹגֶ'רְס, רִיצַ'רְד סֶרָה, אַנְדְרֵה פוּ ולוּאִיס בּוּרְז'וּאָה.

MINI TRAM 

מיני-חשמלית העוברת וסוקרת את אתריה העיקריים של אֵייקְס, במשך 45 דקות (יוצאת מתחנת בְּרָאסֶרִי-לה-פֶסְטִיבַל שבשדרת מִירַבּוֹ), היא הפתרון למשפחה עם ילדים, או לאלה שזמנם דחוק או לאלה שאינם מיטיבי לכת.

57 מושבים נוחים, גג שקוף, תרגום רב-לשוני באמצעות אוזניות ועוד אי-אלו חידושים היי-טקיים, יהפכו את הסיור, לחוויה.

FONDATION VASARELY 

מוזיאון המוקדש לעבודותיו של וִִִיקְטוֹר וַוזָרֶלִי (1906-1997), שהוקם ב-1966 (אך נחנך רק בפברואר 1976) במטרה לבנות מרכז לקידום רעיונותיו כמו "אמנות לכל" ו"עיר המחר".

42 עבודות אמנות שלו, בגודל 6X8 מ' הוקמו במקום, כדי להיות מוצגות ב-7 תאים, חדרים משושיים שרוחבם 14 מ' וגובהם 11 מ'.

לאחר שהיה מזוהה שנים רבות עם אמנות הקוּבּיזם, הסוּריאליזם, הקונסטרוקטיביזם, האמנות הקִינֶטִית (אמנות בתנועה) ותנועות אוונגרדיות אחרות של עידן המאה ה-20, מצא וַוזָרֶלִי בשנות ה-50 את מקומו כמייסד אמנות האוֹפְּ-אַרְט, סוג של ביטוי אמנותי המושפע ממתימטיקה גיאומטריה, פסיכולוגיה ואשליות אופטיות. 

את המבנה המיוחד הזה, בחר וַוזָרֶלִי להקים באֵייקְס, בשל התמיכה מהעירייה, ההיסטוריה של העיר, האדריכלות שלה, הפסטיבל בעל השם העולמי בחודש יולי, בשל היותה עיר מרכזית עם רשת כבישים מהירה אליה וממנה וכהערצה אישית לאמן המקומי פּוֹל סֶזַאן.

VAUVENARGUES 

כפר קטן למרגלות מוֹנְט סט. וִיקְטוּאַר, בו נמצאת הטירה, שַׁאטוֹ-דֶה-ווֹוֶנַארְג, מבצר רומי לשעבר, שנקנתה על ידי האמן פַּאבְלוֹ פִּיקַאסוֹ, שפעל בה ואפילו הוא ואשתו ז'קלין קבורים בה. אגב, הטירה עדיין רכוש של המשפחה. לאחרונה, 35 שנה לאחר מותו, נפתח אתר הקבורה לביקורי הקהל הרחב. 

אפשר לשלב את הביקור בטירה עם הטיול לאגם וסכר בִּימוֹנְט ומוֹנְט סט. וִיקְטוּאַר.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.