03 Dec
03Dec

פריקסה-דה-פולה הינו תבשיל של נתחי עוף או עגל, מושחמים בחמאה ומוגשים ברוטב בישול עצמו. בחבל GERS שבדרום-מערב צרפת, נהוג לאכול אותו כשהוא מבושל בציר המשקה פלוק-דה-גסקונייה.

אנחנו מכירים את הפריקסה הטוניסאי, שנימכר בבגט או בלחמניה מטוגנת הממולאת בטונה, לימונים כבושים, ביצה קשה ותפוחי אדמה. אך אנו נעשה הכרות עם הפריקסה הצרפתי. 

וזו העת למתכון של ליאורה'לה להכנת הפריקסה. קדימה ליאורה, פנקי אותנו במתכון מעניין ! 

המיצרכים ל-8 מנות

500 גרם לבבות עוף

5 יחידות כנפי עוף מנוקים וחצויים

200 גרם גרון הודו או עוף, חתוך לחתיכות קטנות

500 גרם קורקבני עוף

3 עלי דפנה

7 שיני שום קלופות

1 כף שטוחה מלח ים

1 כף שטוחה פפריקה מתוקה

1/2 כפית כורכום

50 מ"ל שמן זית 

מעט פלפל לבן 

בזיקת פלפל חריף

3 כוסות מים חמים (או לחילופין, בצרפת, חצי בקבוק פלוק-דה-גסקונייה).

ההכנה

מזהיבים בו את השום. מוסיפים את חלקי העוף, תבלינים ועלי דפנה. מזהיבים ומערבבים. מוסיפים מים (או את הפלוק-דה-גסקונייה), מכסים את הסיר ומבשלים כשעה וחצי עד שעתיים.

כשהכל מתרכך מתקנים תיבול. טעים עם תפוחי אדמה, אורז, פירה או לחם לבן.

לכל התערובת הזו אפשר להוסיף זיתים או פטריות מטוגנות בבצל.

פלוק-דה-גסקונייה, בתרגום מצרפתית "זר פרחים", הינו משקה אלכוהולי, מעין ליקר מחוזק בארמניאק, שהומצא אי-שם במאה ה-16, אך קיבל את שמו הנוכחי רק בשנת 1954. 

נהוג לשתות אותו כאפריטיף, אך גם כמשקה לקינוח הארוחה. ולמעשה זהו משקה המקביל למַקְוָואן MACVIN באזור הז'וּרָה, לפִּינוֹ-דֶה-שַׁארַנְט  PINEAU-DE-CHARENTES באזור קוֹנְיַאק, ולפּוֹמוֹ POMMEAU באזור נורמנדי. מורכב משני שליש מיץ ענבים ועוד שליש ארמניאק. המשקה מיוצר בזנים לבנים או רוזה ואחוזי האלכוהול בו נעים בין 16% ל-18%.

יש ללגום אותו (תוך שנה מתאריך ייצורו) כשהוא קריר ומומלץ למזוג עם קרח, שקדים, ורדים, יסמין, שזיפים שחורים או אוכמניות, דבש ותבלינים. לאחר פתיחת הבקבוק, ניתן לאחסנו במקרר כ-3 חודשים. 

ייצור המשקה אינו מתועש על ידי מפעלים גדולים כמו באזור קוניאק, אלא במיזקקות פרטיות בהליכים מסורתיים שנשתמרו במהלך השנים. 


אֶאוֹז EAUZE נמצאת צפונית-מערבית לאוֹשׁ AUCH ודרומית-מערבית לקוֹנְדוֹם CONDOM, ומהווה עיר הבירה של אזור ארמניאק, ובה 3900 תושבים. ולכן, משסיימנו לאכול, כדאי שנהנה ממה שיש לאזור,GERS  לחבל ארמניאק ולעיירה אֶאוֹז להציע לנו מבחינה תיירותית !

DOMAIN DE LAGAJAN 

ונתחיל את סיורנו בביקור באחוזת לַגַזַ'אן, בה משפחה קטנה שמנהלת את הכרמים והמיזקקה כבר 11 דורות, טרם החלת המהפכה הצרפתית, מארחת למופת, תוך מתן הסברים מאירי פנים על כל הליכי הזיקוק.

לאחר ביקור קצר במוזיאון המשפחתי הקטן, יחכה לנו שולחן טעימות ובו יינות אדומים, לבנים, רוזה, פלוק, ארמניאק ואפילו ליקר-ארמניאק. 

דרך נאה להחלת ביקור באזור ארמניאק, רק זהירות, לא לשתות יותר מידי !

CATHEFRALE SAINT LUPERC 

קתדרלת סנט לוּפֶּר נבנתה בסגנון גותי במאה ה-15 על הריסות כנסיה קודמת. חלל המקהלה מרשים ביופיו ובהדרו. ואילו הויטראז'ים, מתארים את ישו ודמויות נוספות מחייו סביב לו.

שמה של הקתדרלה לקוח מהמילה "לוּפֶּרְקַלְיָה" – שמה של סוף השנה הרומית, המוקדש לנושא הפוריות.

MUSEE ARCHEOLOGIQUE / LE TRESOR D'EAUZE  

אוצר ארכיאולוגי חשוב, נדיר ויוצא דופן, שנחשף בעיירה אֶאוֹז EAUZE בשנת 1985, באזור התחנה הישנה שבעיירה, הפך למוזיאון הכולל מטבעות, תכשיטים, שרשראות זהב מעוטרות, צמידים, עגילים ושלל חפצים יקרים.

נחשב לאוצר הגדול ביותר שנמצא המוצג בשלמותו במוזיאון וישנם סימנים כי קבורתם של פרטי האוצר מתוארכים לשנת 261 לספירה.

ARMAGNAC DUFFAU 

זֵ'רָר ורֹוֹלַנְד דוּפוֹ מזמינים אתכם לביקור מרתק ומאלף במיזקקה שלהם, העוסקת מזה 40 שנה בייצור הוֹ-דֶה-וִי EAU-DE-VIE הארמניאק, בו תגלו שילוב נעים ומושלם של טעמי שזיפים מיובשים, פירות מיובשים אחרים, תבלינים כמו וניל ועוד. בנוסף, מייצרים יינות אדומים, לבנים, רוזה ופְלוֹק FLOC, תחת המותג "יינות גסקוניה".

בצמוד לעיירה אֶאוֹז, נמצא אחד הכפרים המככב גם הוא ברשימת "הכפרים היפים ביותר בצרפת". הבה נכבד אותו בביקור ! 

MONTREAL 

כפר נוסף שמשתייך לרשימה המכובדת הנ"ל הינו מוֹנְרֵיאַל, כפר גדול, יחסית, בן כ-1170 תושבים, היושב על גדתו הימנית של הנהר אוֹזוֹ AUZOUE, ועל ציר מסלול הליכתם של הצליינים בדרכם לסנטיאגו דה קומפוסטלה שבספרד. לפיכך, גם רבים בה הכנסיות ומוסדות דת אחרים.

הכפר, מוקף הכרמים לתעשית הארמניאק, מארח לאורך השנה מספר שווקים: שוק מסורתי בכל יום שישי בבוקר, שוק פרחים באפריל, שוק פשפשים בין מאי לנובמבר ושוק ספרים ביולי. 

כאן המקום לקנות מוצרים יציר כפיהם של תושבי האזור: כבד אווז, קונפי אווז, מיני שימורים, דבש וכמובן, ארמניאק, וליהנות מהארקדות היפות.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.