10 Mar
10Mar

פרק א' (מתןך שניים) אודות נפלאות העיר אַרָאס שבמחוז פיקרדי בצפון-צרפת.


עוגת פְלָאמִישׁ הינה סוג של טארט צרפתי, די דומה לקִישׁ מאזור לוֹרֶן, עשויה בד"כ מכְּרֵישָה POIREAUX ומוצאה במחוז פִּיקָרְדִי שבצפון-צרפת, שם התגלה במאה ה-18מירשם להכנתה, בפנקס הערות של חייל צרפתי אלמוני. 

מצאנו בולנז'רי מוּכָּר, עם מגוון רחב של פְלַאמִישׁ, בעיר אַרָאס ARRAS, ולפיכך נייחד לעיר זו 2 פרקים.

 

מסמנת לי ליאורה'לה שיש לה מירשם מגניב למאכל זה, ולכן, נעביר אליה את רשות ההקלדה. 

המיצרכים (לתבנית בקוטר 28 ס"מ): 

בצק עלים מוכן, מופשר 

כפית פירורי לחם

3 כרישות, חלק הלב, פרוסות לפרוסות דקות וקצוצות 

20 גרם חמאה ועוד כף שמן זית

2 ביצים + 1 חלמון 

מיכל שמנת מתוקה 

מלח, פלפל לבן 

מעט אבקת אגוז מוסקט

ההכנה: 

על משטח מקומח, מרדדים בצק עלים לריבוע דק ומרפדים תבנית עגולת בסיס ושוליים. מפזרים פירורי לחם על הבסיס ומכניסים למקרר לכחצי שעה. 

בינתיים שמים את פרוסות הכרישה בסיר מים ומרתיחים כרבע שעה. מסננים וסוחטים היטב. מעבירים למחבת גדולה ומאדים עם חמאה ומעט שמן זית עד שהכרישה מזהיבה.  

מוציאים את התבנית המרופדת מהמקרר ומפזרים את הכרישה על בסיס הבצק. 

מערבבים ביצים, חלמון, שמנת מתוקה, מלח, פלפל ומוסקט ויוצקים על הכרישה. 

אופים בתנור שחומם ל-180 מעלות עד שהמאפה תפוח וזהוב. 

ניתן לפזר לפני האפיה מעט גבינת קשה מסוג גרוייר או גבינת עיזים. 

בהגשה, לפזר מעט עירית קצוצה או אפילו צנוברים.

תודה לליאורה'לה, וכעת, משיודעים אנו כיצד להכין את הפְלָאמִישׁ, הבה נתייר באַרָאס, העיר עם ההשפעה הפלמית !

PLACE DES HEROS

כיכר היסטורית זו, קיבלה את שמה ב-1945 כהוקרה ללוחמי ההתנגדות שנורו במהלך מלחמת העולם השניה. וביחד עם הגראנד-פלאס, "הכיכר הגדולה", שתי כיכרות אלה מהוות את הלב והמרכז של העיר אראס. 

הכיכר גובלת עם בית העירייה ומגדל הפעמונים הנחשבים למונומנטים היסטוריים, וניכרת בה השפעה פלמית מכיוון צפון.

לא בכדי נבחרה הכיכר הזאת, להוות רקע הולם לצילומי סרטים צרפתיים, בשנת 2014, הראשון "LA LISTE DE MES ENVIES" (רשימת התשוקות שלי), ו-"PAS SON GENRE" (לא הסוג שלו).

CARRIERE WELLINGTON 

פיר מעלית שמוריד את המבקרים, כ-70000 בשנה, לעומק של 22 בתוך האדמה, מגלה מוזיאון, שנחנך ב-1 במרץ 2008, על מנת להנציח את ימי מלחמת העולם ה-1, את הזירה של אַרָאס ואת הלוחמים הרבים שנפלו. 

המקום היווה מחצבת גיר מרובת תעלות, מימי הביניים ועד תחילת המאה ה-20, אך החל מ-1916 עת פרצה מלחמת העולם ה-1, שימש את כוחות האימפריה הבריטית כמקור הגנה בפני הפצצות הגרמנים וכמנוף לגיחות פתע. 

המוזיאון מציג, במקביל לדרך הפיכתו ממחצבה למוזיאון, גם חפצים ומוצגים היסטוריים אשר מתעדים את גבורת הלוחמים.

LES BOVES 

בדומה ל"קַרְיֵיר וֵולִינְגְטוֹן" גם כאן מדובר בטיול ב"עיר התחתית" של אַרָאס, ברשת של תעלות וגלריות, במארג דמוי לַבִּירִינְת, לאורך של כ-20 ק"מ, בעומק של כ-12 מ', בטמפרטורה של 11 מעלות וב-80% לחות. 

סיור מודרך במשך של כ-45 דקות, חושף רשת מנהרות זו, שנחפרה במאות ה-9 וה-10 על מנת לבנות מאדמת הגיר שנשלפה, מבני דת וחומות, כדי להגן על העיר. בהמשך, הפכו המינהרות למרתפי אחסון סחורות. 

במהלך מלחמת העולם ה-1 שהו כאן 24000 חיילים טרם הסתערו במפתיע על הכוחות הגרמנים, ב-9 באפריל 1917, ב"קרב אַרָאס" הנודע, שהוכרז כאחד הקטלניים ביותר.

CITADELLE D'ARRAS 

"מצודת אַרָאס" שנבנתה במאה ה-17 הינה אתר ייחודי בצרפת, ונכללת ברשימת המורשת העולמית של אונסק"ו משנת 2008 כהוקרה לכך ששמרה על מורשת יוצאת-דופן במשך כ-300 שנה. 

המצודה נבנתה, בצותא עם זו של העיר לִיל, השכנה מצפון, במטרה להגן על צרפת, מצפון, ובשל גודלה, כונתה "עיירה קטנה בתוך עיר".

הסיור המודרך בין חומותיה חושף מעוזים, מחסני נשק ותחמושת, את החפיר שמסביבה, את החורשה, את בנייני מגורי החיילים והאנדרטה לזכר 218 חברי ההתנגדות שנטבחו במקום זה ע"י הגרמנים. 

כיום המצודה מהווה את בית הקהילה העירונית, יש בה מרכז מידע, קורסים לטיפוס קירות ומכוורת דבש חינוכית, ומידי שנה מתקיימים בה קונצרטים ענקים. המצודה היא מעין "סנטרל פארק" של אַרָאס.

CATHEDRALE ST. VAAST 

תקראו לה "קתדרלת סט. וַאסְט", או "קתדרלת נוֹטְרֵה-דָאם", או "קתדרלת אַרָאס", מדובר באותה כנסיה רומית-קתולית, שנבנתה בין שנת 1030 ל-1396 והיוותה את מקום מושבם של הבישופים של אַרָאס

בזמנו, היתה אחד המבנים הגותיים היפים ביותר בצפון צרפת, ברם, במהלך המהפכה הצרפתית, נהרסה כליל ולאחר מכן נבנתה מחדש בסגנון קלאסי. באפריל 1917 במהלך מלחמת העולם ה-1 נפגעה קשות מההפגזות, אך מיד לאחר מכן שוקמה מחדש. 

הקתדרלה נמצאת בעיר אַרָאס בצמוד למוזיאון לאמנויות יפות, מה שהיה פעם, המנזר הבנדיקטיני של סט. וַאסְט.

MOULIN LA TOURELLE 

טחנת "לָה טוּרֶל", בעיירה אַשִׁימוֹנְט ACHIMOUNT שמדרום לאַרָאס, נבנתה כבר ב-1361 ובמאה ה-18 נוספו לסביבתה כ-100 טחנות נוספות, טחנת מגדל, טחנת נפט וכמובן, טחנות קמח. 

הטחנה נהרסה בתחילת מלחמת העולם ה-1 אך נבנתה מחדש, בין השנים 1991 ל-1994 כשהיא זהה לחלוטין לקודמתה, ומאז היא מהווה את סמל העיר, ממשיכה את המסורת וידע אבותיה, בכך שהיא היחידה באזור שעדיין מייצרת, סליחה, טוחנת קמח. 

החל משנת 2020 מתקיימים במקום סיורים מודרכים בהנחיית אנשי מקצוע, המשחזרים את ההיסטוריה של הטחנה, ואת עבודת המנגנון שלה. 

ומידי שנה, בסוף ספטמבר, מתקיים במקום "פסטיבל דוּ מוּלֶן" (תחיגת הטחנה), במהלכו ניתן לצפות במופעי רחוב, תערוכות, יריד, סדנאות, וכמובן, ביקורים בטחנה הפעילה.

BOULANGERIE MARIE BLACHERE 

מאפיית "מָארִי בְּלָאשֶׁר" הינה מוסד באַרָאס, שבמהלך ביקור בעיר, אין לדלג עליו ! 

כי רשת מאפיות זו, בת מעל ל-500 סניפים בכל צרפת, קיימת כבר 18 שנים, לאחר שהסניף הראשון נחנך בעיר סֶלוֹן-דֶה-פְּרוֹבַאנְס שבדרום, על ידי בֵּרְנַרְד בְּלָאשֶׁר ושני ילדיו, מָארִי וזַ'אן

והמספרים מדברים בעד עצמם: כ-210000 לקוחות פוקדים את סניפי הרשת מידי יום, כ-40000 באגטים נמכרים מידי שעה, וכ-200 מיליון באגטים במהלך שנה, כ-45 מיליון מאפים שונים נמכרים מידי שנה וכ-1000 משרות נוספות ברשת מידי שנה !

בין מוצרי הבולנז'רי: לחמים שונים, מאפים שונים, פשטידות, קינוחים, פיצות, המבורגרים, טורטיות, כריכים, סלטים, עוגות ומוצרים שונים למסיבות ואירועים. 

למרות פופולריות הרשת, היא מותקפת מידי פעם, על ידי מאפיות מסורתיות הטוענות כי הרשת משתמשת בחומרים זולים וגורמת למחירים נמוכים.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.