07 Apr
07Apr

פרק ג' של נפלאות העיר בְּרִיב-לָה-גָאיַארְד שבחבל קוֹרֶז בדרום צרפת 


מוֹנָאסוֹ הינה בעצם עוגה או פנקייק העשוי מתפוחי-אדמה, שמנת, בייקון, שומן ברווז, בצל שאלוט פטרוזיליה, שום, מלח ופלפל, ומוצאה בכפר הקטן טְרִינְיַאק TREIGNAC מצפון לעיר בְּרִיב-לָה-גָאיַיארְד שבחבל קוֹרֶז, בדרום צרפת. ואת העוגה הזו מלווים בשתיית יין לבן יבש מבעבע, או אפילו בלווית שמפניה.

אך לפני שנצא לטייל בעיר בְּרִיב ובאזור, הבה נאתגר את ליאורה'לה שלנו, עם המתכון !   

המתכונים הפשוטים ביותר הם לרוב הטובים ביותר !

MOUNASSOU  הוא הדוגמה המושלמת ! 

ישנן כמה גירסאות למאכל הזה. אפשר לוותר על הבייקון ולהחליפו בחתיכות בשר מעושן. יש המוסיפים קמח וביצה או גבינה צהובה מגוררת או אפילו בצלצלי שאלוט מגוררים. 

מגישה לכם כאן את הגירסה הבסיסית, מכאן, הכל נתון ליצירתיות הפרועה שלכם ! 

המיצרכים ל-4 אנשים:

1 קילו תפוחי אדמה מקולפים ומגוררים דק

3 שיני שום כתושות 

צרור פטרוזיליה קצוצה דק

2 כפות שומן אווז 

מלח ופלפל

ההכנה: 

מערבבים את תפוחי האדמה המגוררים עם השום, הפטרוזיליה, המלח והפלפל.  

מחממים שומן אווז במחבת, יוצקים פנימה את הבלילה. מטגנים על אש נמוכה כ-10 דקות, הופכים ומטגנים עוד 10 דקות. 

מגישים חם, ליד סלט רענן. 


וכעת, הגיע זמן התיירות ! 

HOTEL DE LABENCHE 

הוֹטֶל דֶה לַאבֶּנְשׁ שנבנה בשנת 1540 – אינו בית מלון, אלא מהווה למעשה את האכסניה של מוזיאון האמנות וההיסטוריה של בְּרִיב. המבנה המיוחד הוכרז כמונומנט היסטורי כבר ב-1886 ואילו בשנת 2002 קיבל את השם "מוזיאון דה פראנס". 

זהו אחד ממלונות הרנסנס היפים ביותר בדרום צרפת ואפילו המלך לואי ה-13 נהג להתגורר בו במהלך ביקוריו בבְּרִיב.

LE MARCHE' DE BRIVE 

השוק של בְּרִיב הינו נושא לרומן מתמשך, בין הזמר הלאומי הצרפתי הנודע ז'וֹרְז' בְּרֵסַאנְס, לעיר בְּרִיב, ולשוק, במיוחד. עד כי הזמר הקדיש לשוק את אחד משיריו, ואילו השוק קרא את האולם הראשי על שמו. 

וכל זה למה ? כי לשוק זה מגיע כל הטוב שבחבל קוֹרֶז: אווזים וברווזים שמנים, כבדי אווז וכבדי ברווז, פטריות כמהין ואחרות, ערמונים, מאפים מיוחדים כמו מִיק ופָרְסִידוּר, ערמונים, גבינות, בשרים, פרחים, צמות של בצלים ושום, ושפע גדול של ירקות ופירות מהאיזור.      

חגיגה של ריחות וטעמים !

LES SPECIALITEES DE BRIVE

לא נוכל להיפרד מהשוק הצבעוני של בְּרִיב, מבלי לקנות, או לפחות להיחשף, ל-6 מעדני העיר וסביבתה, שאופייניים למקום ומייצגים אותו בכבוד. 

בשורה העליונה מימין לשמאל: חרדל סגול, עוגיות מַדֶלֶן ממעדניית "גוֹלְפְיֵיה" ודבש קוֹרֶזְיֵין

בשורה התחתונה מימין לשמאל: אוֹמְלֶט לִימוֹזַן בפטריות מסוג CEPE, יין אגוזים ושוקולדים מהשׁוֹקוֹלַטֶרִי של אֶרִיק לָאמִי.

LAC DU CAUSSE 

רבע שעה נסיעה דרומה-מערבה מהעיר בְּרִיב, מובילה לאגם דוּ קוֹס, כפנינת תכלת באזור המוריק. זהו אגם מלאכותי, עם סכר בקצהו, שניזון מיובל של הנהר וֶזֶר VEZERE. שלל פעילויות כמו שחיה, גלישת רוח, מועדון סקי מים, סירות קאנו וקאייאקים, דינגי, אופני חתירה, דיג, סירות פדלים ושלל הצעות לבילוי באגם וסביבתו, כולל מגרשי גולף ואזורי פיקניק.

ישנם כמובן אזורי קמפינג מוסדרים, שתי בראסרי, מסלולי הליכה ומועדון אופני הרים. השחיה אגב, תחת פיקוח ביולי-אוגוסט, והדיג מותנה בקבלת רישיון דיג באינטרנט.

ROQUE SAINT-CRISTOPHE FORT ET CITE TROGLODYTIQUES 

דרומה-מערבה מבְּרִיב, ליד מוֹנְטִינְיַאק, לא הרחק ממערת לַאסְקוֹ, נמצא אתר ייחודי ויוצא-דופן זה, החושף בפנינו צורת חיים לא מוכרת של טְרוֹגלוֹדִיטִים (שוכני מערות מהתקופה הפרה-היסטורית שבילו את מרבית חייהם בתוך המערות ושחלקם לא ראה אור מימיו) !

בגובה 80 מ' ולאורך כקילומטר, ניצבת חומה טבעית לצד הנהר וֶזֶר VEZERE, שמימיו ושיני הזמן נגסו וחצבו בה טרסות אוויריות ארוכות וחללים טבעיים, שנכבשו על ידי האדם הקדמון לצרכי מגורים, ולאחר מכן, לישוב ולמבצר. 

הסיור במקום, עם חוש ההומור המיוחד של המדריכים, על רקע הנוף המדהים של עמק הנהר, הינו חוויה ומזכרת מרתקת !

COLLONGES-LA-ROUGE 

שנת 1965 היתה השנה בה הבין צַ'ארְלְס סֵיירַאק, ראש הקומונה של קוֹלוֹנְג' ואיש תקשורת ממולח, שהמשבר החקלאי המבריח תושבים מהמקום, מחייב שינוי. 

בהחלטה אמיצה, הוסיף לשם המקום את המילים לָה-רוּז', בשל צבע הבתים העשויים כולם מאבן גיר אדומה, ויסד בעזרת 66 מחבריו ראשי כפרים מהיפים בצרפת את המושג "הכפרים היפים ביותר בצרפת", כשכפרו הציורי (ממנו הסיר את כל קווי החשמל והטלפון העיליים ואסר על כניסת כלי רכב למרכז הכפר), הוא ממובילי הרשימה, אחד התכשיטים הנוצצים של המורשת הכפרית הצרפתית ואחד הכפרים המתויירים ביותר בחבל קוֹרֶז – בפרט, ובדרום-צרפת – בכלל.

קוֹלוֹנְג'-לָה-רוּז' נמצאת דרומית-מזרחית לעיר בְּרִיב, בלב "ארץ האגוזים והברווזים", מכונה גם "עיירת 25 המגדלים", ומארחת מידי שנה פסטיבל לחם, פסטיבל תיאטרון, פסטיבל ציור ואמנות פלסטית ופסטיבל מוזיקה.

GROTTES DE SAINT-ANTOINE 

ממש בדרומה של העיר בְּרִיב, נמצא אתר חשוב זה, "מקדש מערות אנתוני הקדוש מפָּדוֹאָה", שחי בהן ובפארק הענק הירוק שמסביבן, בשנת 1226. במתלול של אבן חול, נחפרו מערות אלה בחלקן ביד אדם. למעשה זו מעין תחנה לצליינים, לצרכי מנוחה ומרגוע בדרכם דרומה לכוון קומפוסטלה-דה-סנטיאגו.

ואכן, מקום נגיש זה לקהל הרחב, מנוהל ומתוחזק על ידי נזירים, שישמחו לארח אתכם מכל הלב. 

על תשכחו להדליק נר לזכר אנתוני הקדוש מפדואה !

LES PANS DE TRAVASSAC 

כ-20 דקות נסיעה צפונה מבְּרִיב, נמצאות "לוֹחִיוֹת טְרָבַסַק", תופעת טבע ייחודית באירופה ! 

רצף של מצוקים תלולים, צמודים ומקבילים זה לזה, מקור לחציבת אבן הציפחה, בו המינרל (הציפחה) והצומח משתלבים זה בזה. 

לצד המצוקים נבנו גשרונים המאפשרים הצצה מקרוב ומוזיאון החושף בסרטונים, צילומים ומסמכים את החיים וההיסטוריה של חוצבי הציפחה לאורך מאות שנים, החל מהמאה ה-16 את גילו המקומיים את תכונות המחצב הזה, והחלו לצפות את גגות בתיהם באבן הציפחה, במקום הסכך שהיה מקובל באותה תקופה. 

ובחנות הצמודה, ניתן לרכוש מוצרי ציפחה למיניהם. האתר פתוח בין אפריל לנובמבר.

SEGUR-LE-CHATEAU 

צפונה מבְּרִיב, במחצית הדרך ללִימוֹז', על עיקול הנהר אוֹבְזֶר AUVZERE, שוכן הכפר הימי-ביניימי הזה, סֶגוֹּר-לֶה-שַׁאטוֹ, ששמו מרמז על היותו "מקום בטוח". על כך גם מעידים צריחי העץ של בתי אצולה רבים שנבנו בתקופות המפוארות יותר של הכפר, בין המאה ה-15 ל-18.

הכפר המנומנם הזה, הבנוי סביב הטירה העתיקה, טרח עם השנים לשמר את עצמו וליהנות מהסמיכות לנהר, שהוסיפה לו יופי, בנוסף לעושר הארכיטקטוני שבו. לא בכדי נכלל כפר זה ברשימת "הכפרים היפים ביותר בצרפת".

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.