03 Mar
03Mar

פרק ג' בסידרה בת 3 פרקים אודות העיר לימוז' ומאכליה האופייניים

  

פּוֹטֶה לִימוֹזִין, שמו מסגיר את מוצאו: העיר לִימוֹז' וסביבתה, ובדומה לפּוֹטֶה ד'אוּבֶרְן, גם תבשיל זה מוכן בקדירת טֶרה קוֹטָה עם תערובת של בשר ו/או נקניקיות ו/או חזה מעושן, כרוב, כרישה, תפוחי-אדמה, גזר, לפת, בצל ועשבי תיבול.

רשות הכתיבה, לליאורה'לה, מתכון בבקשה ! 

המיצרכים:

500 גרם שוק בשר טלה (במקור, שוק חזיר שמנה)

500 גרם בשר צלעות

500 גרם נקניק שמן וטוב

1 בצל קלוף שנעוצים בו כ-7 מסמרי ציפורן

3 בצלים קלופים וקצוצים

4 תפוחי אדמה חתוכים לרבעים ומבושלים במי מלח עד לריכוך

4 גזרים

4 כרישה

1 כרוב חתוך לפרוסות

5 שיני שום קלופות ופרוסות

1 וחצי ליטר מרק עוף

4 עלי דפנה, 

פטרוזיליה, טימין, מרווה 

מלח וגרגרי פלפל שחור

3 כפות שמן זית 

ההכנה: 

מבשלים שוק ובשר הצלעות במרק עם הבצל, הציפורן ועשבי התיבול על אש נמוכה כשעה וחצי או יותר (אפשרי גם בסיר לחץ). 

כשהבשר רך מסננים את הנוזלים ושומרים. 

בסיר אחר מאדים בצלים קצוצים וכרישה. מוסיפים גזר וכרוב, פטרוזיליה, טימין ושום, גרגרי פלפל שחור ואת פרוסות הנקניק, ומבשלים במים ששמרנו מבישול הבשר, עד לריכוך הירקות. 

להגשה מסדרים על צלחת-הגשה את הבשר, ומסביב את הירקות, תפוחי האדמה שבושלו בנפרד ואת הנקניק.

 מגישים עם לחם שחור.


בשבועיים האחרונים הקדשנו 2 פרקים לעיר לִימוֹז' וסביבתה, והיום, נשלים את ביקורנו בעיר מרתקת זו.


MUSEE DES BEAUX-ARTS 

אוסף של אמיילים ייחודיים, מהגדולים והעשירים בעולם, מימי הביניים, מתקופת הרנסנס אך גם ארט-דקו ויצירות עכשוויות, מאכלסים מוזיאון חשוב זה המכיל אוצרות אמנות רבים, כולל עבודות ציירים אימפרסיוניסטים כאוגוסט רנואר, יליד העיר, סוזאן ואלאדון, ברט מוריסו, הנרי מאטיס, פרננד לז'ה, וחפצים מתקופות קדומות כגאלו-רומיות, וממצרים העתיקה.

המוזיאון עצמו שוכן בארמון אפיסקופלי לשעבר, שנבנה במאה ה-18, הושלם במאה ה-19 והוכרז כמונומנט היסטורי ב-1906. ב-1912 הפך למוזיאון העירוני הראשי של העיר.

PAVILLON DE LA PORCELAINE - HAVILAND 

זה המקום, מאז שנת 1842, לגלות את השלבים השונים של היצירה, הייצור, העיצוב, העידון והקישוט של הפורצלן ! 

זה המקום בו מלכים, נשיאים, רוזנים ועשירי העולם קנו/קונים את הסטים, מערכות כלי הבית להגשה היוקרתיים ביותר ! 

זה המקום לראות את יצירותיהם של הגדולים על גבי הפורצלן, כמו קנדינסקי, קוקטו, לאליק, סאנדוש, סאלבדור דאלי ואחרים !

PARC BELLEVUE 

פארק שעשועים, לכל המשפחה, לכל החברים, לכל גיל, החל בקארטינג, סירות פגוש, רכבות הרים ורכיבות מרגשות, דרך קפיצות בנג'י, גלישות בסלאלום, קרוסלות, מרדפים, מתנפחים, תחרויות התזה ועד מגלשת מים חדשה, אקווה-ברקס, בעלת 6 נתיבים.

'JARDIN BOTANIQUE DE L'EVECHE

גן בוטאני בלב העיר ליד הקתדרלה, המציג לראווה יותר מ-3000 מיני צמחים מתחומים שונים: תבלינים, מספוא, צמחים ארומטיים, צמחים למאכל, צמחי מים, צמחים לתעשיית הצבעים וצמחי מרפא. 

הגן נוסד במאה ה-18 אך קיבל את עיצובו הסופי העכשווי בשנים 1956-1961 ואף שופץ ב- 1976, כשהוכשרו בו טרסות על שיפולי המורדות לנהר וְיֵין VIENNE לצורך גידול פטריות.

PARC DE L'AURENCE 

פארק דֶה ל'אוֹרֶנְס הממוקם בצפון העיר, מהווה את אחת הריאות הירוקות של לִימוֹז' והאגם שבו הינו ביתם של כמה מיני בעלי חיים ביתיים, ככבשים, עיזים ועופות מאפריקה . אין ספק, זהו מקום אידיאלי לג'וגינג, לטיולים רומנטיים או משפחתיים.

EGLISE SAINT-PIERRE-DU-QUEYROIX

אחת הכנסיות המרכזיות והמרשימות ביותר בעיר לִימוֹז', עם ארכיטקטורה גותית שהקמתה החלה במאה ה-13 והסתיימה במאה ה-16, שהחלקים המרשימים ביותר בה הינם מגדל פעמונים בהשראה רומנסקית, מזבחים ופסלים מעץ מוזהב וחלון ויטראז' המוקדש למרים הבתולה.

LES HALLES CENTRALES

המעניין בבניין ציבורי זה, שוק ענק מקורה, אינו בחלקו הפנימי ובתוכנו, אלא בחיצוניותו. נבנה בין השנים 1885 ל-1889 בלב מרכז העיר לימוז', ומאוגוסט 1976 נחשב כמונומנט היסטורי. עשוי מלבנים, מתכת, זכוכית ואבץ חתוך ובמסגרת המסורת הלימוז'ית הטהורה, מקובעים בו 368 פאנלים, המתארים את הסחורה המוצגת בפנים, כירקות, פירות עופות, דגים ובשר. 

מסגרת המתכת מזכירה את מגדל אייפל, ואכן, בזמנו, עיריית לימוז' הזמינה את גוסטב אייפל לעצב ולתכנן את המבנה, מהלך שלא צלח – מחד, אך קם ונבנה בעזרת שני עמיתיו.


זה הזמן לצאת אל מחוץ לגבולות העיר לימוז' וליהנות מהאתרים שבסביבתה הקרובה !


CHATEAU DE VAL 

טירה מבוצרת, מרשימה, דרומה-מזרחה ללִימוֹז', על שפת האגם המלאכותי בֹּורְט-לֶה-אוֹרְג, בצמוד לעיירה לַאנוֹבְּרֶה LANOBRE, שתחילת בנייתה במאה ה-13 וסופה אי-שם בשלהי המאה ה-17. 

המעניין הוא שהטירה עם 4 צריחיה הפינתיים, שלטה על כל העמק, עד שהוחלט להפכו לאגם מלאכותי שמי הנהר דוֹרְדוֹן זורמים אליו. כתוצאה מכך, כל הפארק והגנים של הטירה נעלמו מתחת למים, שנושקים כיום לחומות שמסביב לטירה. 

יופיה של הטירה לא נעלם מאנשי עולם הקולנוע שצילמו בה חלקים מסרטיהם, כמו "לה קפיטן" עם ז'אן מארה ובּוּרְבִיל, הסרט "הפֵיָה מורגן", ו"פרנקנשטיין 90" עם ז'אן רושפור ואדי מיטשל.

UZERCHE 

העיירה אוּזֶרְשׁ, על 2800 תושביה, היושבת על עיקול הנהר וֶזֶר VEZERE, ראויה לביקור מ-3 סיבות: 

האחת, היא בנויה על גבעה שולטת בצמוד לנהר, טובלת בסביבת נוף ציורית, ויושבת על ציר דרך הצליינים. יש בה מבנים, טירות ואף בתי מלון עם צריחים שנבנו על ידי אצולת המקום, ולו רק על מנת להצדיק את המשפט "מי שבבעלותו בית באוּזֶרְשׁ – יש לו טירה בלִימוֹזִין".

השניה, בזכות הסופר האנגלי ארתור יָאנְג, שהתמחה בעיקר בכתיבה בנושאי חקלאות, כלכלה וסטטיסטיקה חברתית, והוא זה שתיאר את אוּזֶרְש, במסגרת מסעותיו בצרפת בסוף המאה ה-18, כ"פנינת הלימוזין". 

והשלישית, בזכות הסופרת-הפילוסופית-הנובליסטית-המשפיענית-כותבת הזכרונות, הגב' סִימוֹן-דֶה-בּוּבוּאַר (1908-1986), שנהגה בילדותה לבלות את חופשותיה במקום זה, ולא בכדי חגגה העיירה 100 שנה להולדתה, בשנת 2008.

SEGUR-LE-CHATEAU 

"מקום בטוח" זה פירוש שמו של הכפר הקטן הזה (רק 200 תושבים), היושב על עיקול הנהר אוֹבְזֶר AUVZERE, דרומה ללִימוֹז', מה שמוסיף לו נופך קסום, ושם אותו באופן קבוע ברשימת "הכפרים היפים ביותר בצרפת".

הכפר העתיק (נבנה לראשונה במאה ה-6) מציג תמונה שלווה של מקום מנומנם, שנשמר היטב במהלך השנים. שיטוט בין סמטאותיו מגלה שרידי טירה שולטת מעל, כנסיית סט. לֶזֶ'ה, בתים מהמאה ה-15 שחציים עץ וחציים אבן, מגדל סַן-לוֹרֶן ואפילו אסם מהמאה ה-18, סגלגל לשעבר, שכוסה לאחרונה בלוחות מתכת. מרבית אתרים שמורים ומעניינים אלה נחשבים כיום כמונומנטים היסטוריים.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.