16 Feb
16Feb

פרק א' בסידרה בת 3 פרקים אודות העיר לימוז' ומאכליה האופייניים 


שמו של מאכל זה נגזר ממוצאו: העיר לִימוֹז' וסביבתה. ושמה של העיר הולך לפניה ב-4 תחומים: תעשית הפורצלן, אמנות הויטראז', חביות עץ האלון המשמשות לאחסון יינות וקוניאק, ושורה של מאכלים אופייניים לה ולסביבתה. 

אחד מהם הוא הגְרִיוֹן לִימוֹזַאן, במקור לא כשר, ושהכנתו כרוכה בזמן ממושך, אך אנו כבר למדנו, שככל שזמן ההכנה מתארך – הטעם משתבח ! 

כן, ליאורה'לה, מה יש לך לאמר בעניין ?

הכנת ה-Grillon  היא לא מדע מדויק. אמנם את ה-grillon מכינים באופן מסורתי, במקור, מבטן של חזיר אבל אין סיבה שהמתכון לא יצליח גם עם נתחים שמנים מבשר פרה. 

המיצרכים:

500 גרם בשר פרה שמן ועסיסי

3 כפות שומן אוז

250 מ"ל יין לבן

2 כפות מלח אטלנטי גס 

פלפל שחור 

טימין

2 שיני שום מעוך 

ההכנה: 

נחתוך את הבשר לקוביות קטנות, נעביר לתבנית, נערבב עם חלק מהמלח, הפלפל, הטימין והשום. נשמור מכוסה במקרר למשך הלילה. 

למחרת נחמם תנור ל-120 מעלות ונסיר את שארית המלח מקוביות הבשר.

נחמם קצת שומן אווז בסיר שטוח (במקור משתמשים בשומן חזיר מזוקק), ונצרוב את קוביות הבשר מכל הצדדים. נוסיף את היין הלבן ונביא לרתיחה. נוסיף עוד קצת שומן כך שקוביות הבשר תהיינה מכוסות לגמרי בשומן. נעביר לסיר שמתאים לבישול בתנור ונבשל 4-5 שעות בחום התנור הנמוך

נעביר את קוביות הבשר לצנצנת מעוקרת. נוסיף שומן עד לגובה 3 ס"מ מעל הבשר ונאטום. נשמור מספר שבועות במקרר. 

להגשה נסיר את שכבת השומן, נמעך את הבשר, נמרח על טוסט ונגיש כאפריטיף.  

אפשרי גם כמנה ראשונה עם לחם וירקות.

מעולה, ליאורה'לה, ולאחר שטרחת ונתת לנו מתכון מורכב שכזה, מגיע לך סיור בעיר המהממת הזו. בואי נצא ל-3 ימי טיול ותיירות ובכל יום נהנה ממאכל אחר ומנוף שונה !

CATHEDRALE ST.-ETIENNE DE LIMOGES 

נדמה כי כנסיה קתולית זו, הכנסיה הראשית של לִימוֹז', בנייתה היא מהממושכות ביותר בהיסטורית בניית כנסיות: כ-615 שנים, מאז תחילת הבניה ב-1273 ועד שנת 1888. 

ממוקמת בלב הרובע העתיק של העיר ומהווה את מקום מושבה הקבוע של הבישופות של העיר וסביבתה. מסווגת כמונומנט היסטורי מאז 1862. 

יש בקתדרלה יצירות מופת מתקופת הרנסנס, ציורי קיר, חלונות ויטראז' צבעוניים מהמאה ה-14 שעברו שחזור ושיפוץ במאה ה-19, עוגב ניאו-קלאסי גדול ועוגב המקהלה, בנפרד.

RUE DE LA BOUCHERIE 

רחוב הקצבים הינו אחד הרחובות הציוריים ביותר בלימוז' ומקבל את שמו מריבוי חנויות בשר, אטליזים, ששמן הלך לפניהן בתקופת ימי הביניים, ברחוב קצר יחסית זה, רק 130 מ' אורכו. כי מרבית תושביו היו קצבים וכאן התנהלו חייהם המקצועיים, התרבותיים והחברתיים. 

ממוקם במרכז העיר ומאופיין בבנייני עץ קטנים, ומארח מידי שנה בחודש אוקטובר אירוע מסקרן, משהו מעין "פסטיבל בשר".

LA GARE DES BENEDICTINES

מבנה מרשים זה של תחנת הרכבת של לִימוֹז', שנחנך בשנת 1929, מהווה סמל לעיר ויצירת מופת אקלקטית של ארכיטקטורה אזורית בסגנון הארט-נובו ומשכך נחשב למונומנט היסטורי מאז ינואר 1975, ולאחד המבנים היפים באירופה.

לעומת החזית, האולם והמגדל תוכננו בסגנון אר-דקו וניאו-קלאסי על ידי מי שעיצב מבני אר-דקו נוספים בכל רחבי העיר, רוֹגֶ'ר גוֹנְטְיֶיה. מרשימה במיוחד כיפת הנחושת וחלון הויטראז'.

4 קוים ראשיים, צפונה לשַׁאטוֹרוֹ, אוֹרְלֵיאַן ופריז, דרומה לבְּרִיב ולטוּלוּז, מערבה לאַנְגוֹלֶם וצפונה-מערבה לפּוּאָטְיֶיה, ועוד עשרות קווי משנה, משרתים כ-1.6 מיליון נוסעים בשנה.

EGLISE SAINT-MICHEL DES LIONS 

כנסיית סט.-מִישֶׁל דֶה לִיוֹנְס, הינה אחת הכנסיות המרכזיות והחשובות של העיר לִימוֹז' אשר קיבלה את שמה מ-4 פסלי אריות: שניים מהם שומרים על פתח הכניסה, אחד שומר מבפנים ואילו הרביעי משקיף ושומר עליה מבחוץ, מהכיכר הצמודה. 

גירסתה הראשונה במאה ה-7 אך שתי שריפות וקריסה אחת במהלך מאות השנים שאחרי הביאו לשיפוצה, הפעם בסגנון גותי, במאות ה-14, ה-16, ה-17 וה-19. החל משנת 1909 היא נחשבת למונומנט היסטורי. 

בין השרידים שנשתמרו בה: שתי פיאטות מהמאה ה-15 (פיאטה, רחמים באיטלקית, היא שם כולל ליצירות אמנות שנושאן הוא מריה הקדושה אוחזת בישו לאחר שהורד מן הצלב), שני ויטראז'ים מהמאה ה-15, פסל ואלרי ומרסיאל הקדושים מהמאה ה-15 ומזבח מהמאה ה-19.

'MUSEE NATIONAL ADRIEN DUBOUCHE

מוזיאון לאומי שנוסד בשנת 1845 במרכז העיר לִימוֹז', אחת מבירות הפורצלן בעולם, המוקדש כולו לקרמיקה/לפורצלן של העיר ואשר מאחסן בקרבו כ-300000 יצירות קרמיקה כלי חרס, כלי אבן, כוסות, פורצלן וזכוכית מנופחת, מתרבויות ותקופות שונות מהעת העתיקה ועד ימינו.

אַדְרִיאן דוּבּוּשֶׁה, בנו של סוחר בדים, לוקח על עצמו בהתנדבות, בשנת 1865, לנהל את המקום ומתחיל באיסוף תרומות לצורך מימון הגדלת האוסף. פעילותו ותרומותיו הביאו לכך שראש העירייה דאז, החליט על קריאת שם המוזיאון על שמו. 

המוזיאון מציג את שלבי ייצור הקרמיקה, מכונות וכלי ייצור ישנים ועכשוויים וכן מגוון של טכניקות ייצור. וכך גם מסלול הביקור בו: שלבי הייצור, היסטורית הייצור מהעת העתיקה ועד היום וכמובן, הפורצלן הלימוז'י והבודות מעצביו, עד היום.

FOUR DES CASSEAUX 

תּנוּר קָאסוֹ הינו אחד מ-5 התנורים העגולים שעדיין קיימים בעיר לִימוֹז', והוא גם הגדול מביניהם, אך הוא כבר לא בשימוש, מאז אמצע המאה ה-20 עת אומצה השיטה של שריפה בתנורי מינהרות. 

התנור, העשוי מ-12000 לבנים שרופות, בקוטר 8 מ' ובנפח של 80 מ"ק, בצמוד לנהר וְויֵין VIENNE, נגיש לקהל הרחב, ומאז יולי 1987 הוא נחשב כמונומנט היסטורי.

AQUARIUM DU LIMOUSIN 

דגי נהרות מצרפת, דגי מים מתוקים ומלוחים, זוחלים מימיים מוזרים ולא מוכרים, דגים טרופיים צבעוניים, צבים ושאר בעלי חיים ימיים, ובקיצור, כ-3000 בעלי חיים מ-300 מינים שונים, מאכלסים את האקווריום המעניין הזה שנפתח לקהל הרחב בשנת 1993.

סיפור תחילתו, מעניין לכשעצמו: מאגר מים תת-קרקעי מקומר שנבנה בהוראת המלך נפוליאון ה-3 על מנת לשמור על העיר לימוז' ממגיפת כולרה אפשרית. בתחילה שימש כבית מחסה לדגים וצבים נטושים, אך כיום הוא אחד החשובים מסוגו ! 

בין האטרקציות: דגי ליצן, דגי פרפר, דגי עקרב מעופפים, צלופחים, סוסוני-ים, כוכבי-ים, קיפודי ים, דגי כריש, דגים חשמליים, דגי פיראנות, דיסקוסים, קיימנים, וכמובן, אפשרות האכלת הדגים על ידי הילדים.

 SAINT-LEONARD-DE-NOBLAT 

כרבע שעה נסיעה מזרחה מלימוז', שוכנת לה על גדות הנהר וויין, סט.-לֵאוֹנָרְד-דֶה-נוֹבְּלָה, עיירה ימי-ביניימית, ציורית וקטנטונת. בצעידה ברחובותיה הצרים ובין כיכרותיה, ניתן לגלות בתים יפים ועתיקים, כנסיה קולגיאלית מהמאה ה-11 ובראשה מגדל פעמונים יוצא דופן. 

העיירה היושבת על ציר הצלבנים לסנטיאגו דה קומפוסטלה, הצליחה לשמר את המורשת הארכיטקטונית שלה, וטיול לאורך גדות הנהר והגשר הישן מהמאה ה-13 חושפים תמונות מרהיבות.

שמה של העיירה הןלך לפניה בזכות תעשית הפוצלן שפורחת בכל האזור, תעשית העור, וכמובן, תעשית המרציפן המפורסם סנט לֵאוֹנָרְד.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.