15 Aug
15Aug

כתבה מס' 163, 8 מתוך 12 כתבות אודות חבל אַוֵוירוֹן AVEYRON שבמרכז דרום-צרפת 

הכל התחיל ברגע משפחתי נרגש, שנחלק סביב שוקו חם, במהלך גלישת סקי, קרוס קאנטרי, במזג אוויר גרוע. השף מִישֶׁל בְּרָאס, בעל מסעדת לה סוּקֶט שליד העיירה לָאיוֹל LAGUIOLE, ערך ניסוי במטבח בשוקולד חם וקר, שהוליד: זרימת שוקולד. 

התוצאה מורכבת מבצק ביסקוויטים שלתוכו מוחדר גנָאש שוקולד קפוא. לאחר חימום, הביסקוויט מבחוץ מבושל וחם, בעוד שמרכזו משחרר זרימה של שוקולד נמס. 

מאז, קינוח הפולחן הזה זכה לתוספות של קרמל, קפה, פירות, ואפילו יותר מפתיע, אספרגוס וטרגון, ומהווה מרכיב חשוב בסל קינוחי אזור אַוֵוירוֹן שבמרכז דרום-צרפת.

ומה לליאורה'לה שלנו יש להציע בנושא זה ? 

קינוח שוקולדי שמתבשל/נאפה מהר מאד, מה שמקנה לו מראה חיצוני רך ומרכז עדיין נוזלי ! 

קינוח שאוהבי השוקולד אינם יכולים לעמוד בפניו ! 

המיצרכים ל-4 תבניות אישיות: 

90 גרם שוקולד מריר גרוס 

90 גרם חמאה + מעט לשימון התבניות 

45 גרם קמח + מעט לבזיקה בתבניות 

60 גרם אבקת סוכר 

2 ביצים שלמות 

2 חלמונים 

ההכנה: 

מחממים את התנור ל-170 מעלות. 

משמנים 4 תבניות במעט חמאה ובוזקים מעט קמח בתחתית התבניות. 

ממיסים את השוקולד והחמאה בבן מארי (קערה, המונחת מעל סיר עם מים חמים). 

בקערה נפרדת מקציפים את הביצים, החלמונים והסוכר במיקסר, במהירות בינונית, עד שמתקבלת קציפה תפוחה.

מוסיפים לקציפה את תערובת השוקולד המומס. מערבבים בעזרת מרית ואז מוסיפים בעדינות את הקמח ומערבבים שוב. 

מחלקים את התערובת לתבניות ואופים 9-10 דקות. מוציאים מהתנור. 

בוזקים אבקת שוקולד ואוכלים חם. 

לֶה-קוּלַנְט-אוֹ-שוֹקוֹלַד הולך מצויין עם יין מַארְסִיַאק. לבן במיוחד !


אפינו ? טעמנו ? קינחנו ? העת לתיירות ! יוצאים לדרך !  

BELCASTEL 

כבר בירידה לכוון הכפר והנהר אַוֵוירוֹן AVEYRON הזורם לצידו, נופל לנו האסימון: מדוע בֶּלְקַסְטֶל מככב ברשימת "הכפרים היפים ביותר בצרפת". סימטאות, טירה מהמאה ה-11 ובתים מימי הביניים – בצד הצפוני של הנהר, כנסיה מהמאה ה-15 כשלמרגלותיה 2 מסעדות ופארק – בצד הדרומי, כאשר גשר מהמאה ה-15 מחבר בין 2 חלקיו.

לַירוק של סביבת הכפר, לַכחול של מי הנהר ולַכתום-אדום-סגול של פרחי האדניות והעציצים, מתווסף השחור של אבני הציפחה שעל גגות הבתים, שנשתמרו היטב כנגד שיני הזמן, כמו גם הטירה, הכנסיה, הגשר והתנור המשותף (ראה/י בתמונה). 

וסביבת הנהר מציעה שפע של פעילויות: טיולי רגל ואופניים, פיקניקים, דיג, שיט סירות ופינות מרגוע. ובקיץ, שלל אירועים כשווקי לילה כפריים ופסטיבל ציור בצבעי מים. 

השיטוט בסימטאות הכפר, בין הגלריות למסעדות -  אפשרי ברגל בלבד !

מומלץ ביקור בטירה המשוחזרת, בה אוסף חשוב של כלי נשק מימי הביניים, גלריה לאמנות בה מוצגות לכל אורך השנה תערוכות של עולם האיור, והעיקר: תצפית נהדרת על הכפר ופיתולי הנהר. אגב שחזור הטירה, נעשה בשנת 1974 על ידי פֶרְנַנְד פּוּיוֹן, אחד האדריכלים הגדולים והחשובים באותה תקופה, בסיוע כל תושבי הכפר.

TANIT-EN-VAREILLES 

ביקור ב-2 מ"הכפרים היפים ביותר בצרפת", בֶּלְקַסְטֶל BELCASTEL וקוֹנְק QONQUES, שבאזור אַוֵוירוֹן AVEYRON, מחייב שהייה של 2 לילות בסביבה הקרובה.

במהלך חיפושי ושיטוטי באינטרנט, נפלו עיני על בית מבודד, ללא שכנים, בלב אזור גבעי וירוק עד. ג'ונגל ממש. התמונות חיזקו את תחושתי, ולאחר ביצוע ההזמנה, החלה התכתבות עם בעלת המקום: "אתם אוכלים בשר חזיר ? אוכלים חלקים פנימיים ? מה תרצו לארוחת ערב ?" 

בהגיענו סוף-סוף למקום, בשעת אחה"צ מאוחרת, קידמו מארחינו את פנינו בשער הכניסה. סַנְדְרִין, צרפתיה קטנה, ילידת פריז, בת 57, חמימה, חייכנית, מלאת חוש הומור ובעלת-בית למופת. בעלה, בָּאשִׁיר, בן 48, גבה-קומה, יליד לוב, ארכיאולוג לשעבר, עם לב ענק, משמש בבית כ"עזר כנגד".

הבית מחולק ל-3: אגף המגורים של הזוג בקומת הקרקע, המטבח, פינת האוכל, הסלון וגומחת החתולים (חדר רחצה בעבר) בקומה הראשונה, ו-3 חדרי הארחה בקומת הגג. מְרוּוָחים, נקיים, מְדוּגָמים ומאובזרים. ובחצר, בריכת שחיה גדולה (לא נכנסנו. היה קר. אמצע מאי).

אמנם במשך היום השני טיילנו בין הכפרים היפים, אך עת חזרנו ל"בסיסנו", חיכה לנו הזוג המקסים הזה, בזרועות ובלבבות פתוחים, עם ארוחה אַוֵוירוֹנִית-טיפוסית: בשר אוֹבְּרָאקִי על הגריל, מלוּוה במנת אָלִיגו (תערובת של פירה תפו"א, גבינה ושום)ֹ, מעשה ידיהם (ראה/י בתמונה). 

ולאחר הארוחה הדשנה, גלשו השיחות אל תוך הלילה, כשבָּאשִׁיר מפנק אותנו עם ליקרים, עם אוֹ-דֶה-וִוי ומשקאות חריפים נוספים, מעשה ידיו, תוך כדי "גילוי נאות", עת סיפר על עבודת מחקר ארכיאולוגי שביצע ביַרְדֵן, ועל נסיונו להיכנס לישראל – שנכשל, בשל אי-קיום יחסים בין ישראל ללוב. 

למחרת, כשנפרדנו, ידענו להגדיר היטב את השהות ב"טָאנִיט-אֹן-וָוארֵיי": "במקומות אחרים – התארחנו, אבל אצל סַנְדְרִין ובָּאשִׁיר – גרנו וחשנו כמו בבית". 

תודה לכם, זוג נפלא ויקר, על הכל !

MARCILLAC 

במהלך ארוחות הערב אצל סַנְדְרִין ובָּאשִׁיר בטָאנִיט-אֹן-וָוארֵיי, שמחנו להיחשף לאזור יין שלא הכרנו מעודנו: אזור מַארְסִיַאק MARCILLAC ליד עיירה בשם זה, הידוע בגפני FER הייחודיים שלו, שנמצא בכל כרמי אזור דרום-מערב של צרפת, אבל מַארְסִיַאק הינו הבית הרוחני שלו !

הכרמים מצפים את הצד הדרומי של מדרונות העמק, כך שהחשיפה לשמש, בגובה ממוצע של כ-400 מ', מבטיחה הבשלה אופטימלית ! זהו אזור מתפתח במהירות, ושמו כבר מזמן הולך לפניו, כתוצאה מייצור יינות מכובדים ואיכותיים.

וכפי שכבר ציינתי בתחילת הכתבה, לֶה-קוּלַנְט-אוֹ-שוֹקוֹלַד הולך מצויין עם יין מַארְסִיַאק לבן במיוחד !

לחיים !

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.