27 Jan
27Jan

הויכוח הזה לא יסתיים כנראה לעולם ! 

מי המציא את המאכל הזה ? 

האם היה זה הוִיקוֹנְט-האציל-הסופר-המתרגם-ההיסטוריון-הביוגרף-השגריר-הדיפלומט-החייל-העיתונאי- המשורר-המדינאי פְרַנְסוּאָה-רֵנֶה דֶה שַׁאטוֹבְּרִיאָן, או שמא היה זה השף האישי שלו, מסייה מוֹנְטְמִירֵיי ?

והאם זהו צלי או שמא זהו סטייק ?

אך בדבר אחד, הדעות אינן חלוקות: שַׁאטוֹבְּרִיאָן נולד בספטמבר 1768 בעיר החוף הצפונית סט. מָלוֹ שעל חוף תעלת לַמַנְשׁ, בחבל בְּרֵטָאנִי, ממש על הגבול עם חבל נורמנדי, ואף נקבר ביולי 1848 בחלקת קבר קטנה על האי גְרַנְד בֶּה שמצפון-מערב לעיר.

האי גרנד בה, צמוד לחוף סן-מלופרנסואה-רנה דה שאטובריאןקברו של שאטובריאן באי גרנד בה

לפיכך, נייחד לסט. מָלוֹ את החלק התיירותי של כתבה זו (למרות שהעיר הוזכרה כבר בכתבה בנושא "אומלט סן-מישל"). 

אך תחילה הבה נלמד מליאורה'לה שלנו כיצד לפנק עצמנו במנת שַׁאטוֹבְּרִיאָן.

אם אתם מחפשים מנה עיקרית לערב מיוחד אז "שאטובריאן" הוא הסטייק המכובד והטוב ביותר לארוח מיוחד. 

שאטובריאן עשוי מהנתח העבה של הפילה, הממוקם סמוך לזנב הפרה. זהו הנתח היקר ביותר והעסיסי ביותר.  

יש לצרוב בהתחלה את הנתח על הגריל 2-3 דקות מכל צד ואחר כך להכניס לתנור חם 180 מעלות. לסטייק מדמם יספיקו כ-10 דקות, אבל כדי לקבל סטייק עסיסי ולא ממש מדמם יש לאפות כ-15 דקות, לשמן בשמן או חמאה את הנתח כדי לקבל מעטה טעים. 

קיבלנו מנת בשר מבטיחה אבל המנה לא תהיה מושלמת ללא רוטב מיוחד ומושקע. 

אין מתכון ספציפי-מיוחד לרוטב שילך טוב במיוחד עם הסטייק. אנחנו בחרנו ברוטב פטריות כמהין.

המיצרכים: 

נתח בשר במשקל 500 גרם 

חצי כפית פטריות כמהין פרוסות

1 כפית שמן כמהין

8 פטריות שמפיניון בינוניות 

ההכנה: 

טוחנים הכל, מתבלים במלח ופלפל. 

להגשה:

מזלפים שמן כמהין על הבשר, מניחים את ממרח הפטריות על הבשר, זורים עוד מעט מלח גס, פלפל שחור ואגוזי מלך קלויים.

ולחלק התיירותי של כתבה זו !

LES REMPARTS DE ST. MALO

אחת האטרקציות של סט. מָלוֹ היא הליכה/טיול על חומות המקיפות את העיר העתיקה, חומות שבנייתן החלה במאה ה-11, עברו מקצה שיפורים על מנת להתאים אותן ללטכנולוגיות הצבאיות המלחמתיות החדשות.

מהחומות ניתן להשקיף על האי גְרַנְד בֶּה, היכן שקבור שַׁאטוֹבְּרִיאָן, על המצודה פוֹרְט נשיונל, על חופי העיר, על הנמל, על תעלת למנש, על בתי הגרניט המפוארים של עשירי העיר, וכמובן, על אזור המסעדות הגדול שבכניסה המזרחית אל העיר מכוון הנמל, עמוסות הצדפות והמולים.

LA VIEILLE VILLE DE ST. MALO 

לרובע העיר העתיקה של סט. מָלוֹ, סיפורים מכאן ועד הודעה חדשה, ברם, החלק המעניין יותר הוא "אִינְטְרָה מוּרוֹס" INTRA MUROS הבנוי מרחובות מרוצפים ובתי גרניט, והמשופע בברים, בוטיקים יוקרתיים ומסעדות המגישות, כמובן, צדפות, מולים וקרפים. 

אין ספק שרחוב זַ'אק קָרְטְיֶיה הוא היפה והמושך ביותר, בפרט לאחר שיקום העיר ב-1944 לאחר שספגה הפגזות במהלך מלחמת העולם השניה.

LE CHATEAU DE ST. MALO

טירת סט. מָלוֹ שוכנת בפינה הצפון-מזרחית של העיר, וממרומי הגרנד דונז'ון, מגדל השמירה הגדול, נשקף נוף מהמם של העיר, חומותיה, רובעיה, הנמל, חופיה ותעלת למנש.

הטירה נבנתה במאה ה-14 על ידי דוכסי חבל ברטאני על מנת לשלוט על העיר ולהבטיח את בעלותם. כיום המבנה משמש כבית עיריית סט. מָלוֹ, וכמוזיאון המתעד את ההיסטוריה של העיר.

MUSEE JACQUES CARTIER 

מוזיאון מעניין על שם מי שגילה את קנדה. המבנה מעוצב ומתפקד בדיוק כמו באותם ימים בהם התגורר לאחר חזרתו ממסע הגילוי. 

המוזיאון מציג, בנוסף לסרט הסבר בפתיחה, גם את אותם מכשירי ניווט בהם נעזר ז'אק קרטייה במסעותיו.

PARC DE LA BRIANTAIS 

אחוזה בסגנון בארוקי שנבנתה בשנת 1666 ושחלק מחורבותיה עדיין קיימות, על גבעה החולשת על שפך הנהר רַאנְס RANCE

הטיול לאורך השדרות המנוקדות בפסלים – מרשים ביותר, נוכח הנוף הקסום הנשקף מהגבעה. 

אגב, על שרידי החורבות, נבנתה במאה ה-19 טירה חדשה המשמשת כיום לקונצרטים לג'אז ואמנות קלאסית, לתערוכות של אמנים וכמרכז תרבותי.

LES ROCHES SCULPTES

"הסלעים המפוסלים" שעל רצועת החוף שבין סט. מָלוֹ לקַנְקַל, נראים כאילו לקוחים מעולם אחר. שורה של פסלים שנחצבו בתצורת הסלעים, בסוף המאה ה-19, על ידי הכומר אבי אדולף ז'וליאן פוּרֶה, מנסה לשחזר את "אגדת רוֹטֶנֶף", משפחת אבירים פירטים, שפעלה על חופי תעלת למנש.

הרוחות, המים והמלחים, גורמים לדמויות שבפסלים להישחק, במרוצת הזמן, ולכן, הצטרפו אל כ-50000 מבקרים מידי שנה, וספקו את סקרנותכם בביקור באתר מדהים זה !

GRAND AQUARIUM ST. MALO 

זהו אקווריום מהגדולים והחשובים ביותר בעולם, שנחנך בשנת 1996, המציע חווית ביקור מרתקת ומעשירה בתחום הימי, לכ-400000 מבקרים בשנה, בהשתתפות פעילה של כ-11000 בעלי חיים ימיים מבין 600 מינים שונים, על פני שטח של 4000 מ"ר. 

בין האטרקציות: בריכת כרישים, 7 במספר, הבנויה בצורת טבעת, מסע בצוללת קטנה בלב בריכה בה כ-5000 דגים שונים, בריכת מגע המאפשרת למבקרים מגע ישיר עם בעלי חיים ימיים מאזור ברטאני, בריכה עם שברי ספינות טרופות וכרישים המטיילים ביניהם, בריכת מנגרובים, אוסף טרופי ובריכות בטמפרטורות שונות. 

חוויה לכל המשפחה !

CREPERIE MARGAUX 

אי אפשר לקנח כתבה זו ללא איזכורו של המוסד המכובד "קְרֶפֶּרִי מַרְגוֹ". מסורת של שנים, שף מתוחכם וחדשני, מגוון עצום של כל מיני קרפים-גאלטים-פנקייקים למיניהם, מגרי חך !!! 

זהו המקום לבילוי משפחתי, זהו המקום בלב סט. מָלוֹ, שתזכרו לתמיד, כי זה המקום שיצליח לענג את חושי הראיה, הריח והטעם שלכם. 

בתיאבון !

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.