19 Oct
19Oct

אוֹמְלֶט מוֹנְט סט. מִישֶׁל   L'omelette du Mont-St. Michel


הן עתירות קלוריות וכולסטרול, ההכנה שלהן מורכבת וממושכת, הן מנופחות ולא תמיד נצליח לאכול אותן עד תומן, ולבסוף, גם החשבון תפוח !

אלו החביתות המיוחדות והמייחדות את מוֹנְט סט. מִישֶׁל, הספציאליטה של האי הקטן בלב המפרץ שעל הגבול בין חבל נוֹרְמַנְדִי לחבל בְּרֶטָאנִי, שבצפון-מערב צרפת.

משחקי השפל והגיאות, שאופייניים לאזור צפוני זה של צרפת, פעמיים ביממה, יוצרים מראות קוטביים: בעת הגיאות - אי מוקף מים, ובעת השפל - הר בלב מדבר של חול ים טובעני. חובבי צדפות למיניהן משוטטים במהלך השפל ונוברים בחול, בתקווה למצוא שלל, ויש מה למצוא.

מוֹנְט סט. מִישֶׁל מהווה אתר מורשת עולמית שהוכר ע"י אוּנֶסְקוֹ ונחשב לאטרקציה תיירותית. כ-3 מיליון מבקרים בו מידי שנה.


בחלקו התחתון רחוב מתפתל ועולה עד למנזר שבחלקו העליון של האי, בגובה כ-80 מ'. ברחוב עצמו מעט בתי מגורים, כ-50-70 תושבים, אך מלא בחנויות מזכרות ו...איך לא, מסעדות שמרביתן פתחו חלונות רחבים אל הרחוב, המאפשרים הצצה על תהליך הכנת החביתות. זהו שואו מגרה, מפתה, שלא משאיר אותך אדיש !


הטבח שולק כ-5-7 ביצים, מקציף אותן, ומוסיף תוספות על פי הזמנת הלקוח: בצל, ירקות, גבינה צהובה וכו', לתוך מחבת עמוקה, בעלת ידית באורך של כ-2 מ', מניח גוש חמאה ותוחב אותה לתוך התנור. לאחר המסת החמאה, יוצק לתוכה את הביצים המוקצפות ומחזיר לתוך התנור. הליך ההקצפה הוא שמתפיח את החביתה לעובי של כ-5-7 ס"מ, וכך היא מוגשת אל שולחן הלקוח, מלווה ביין לבן, בגט טרי ו...חמאה. שוב חמאה.

בצרפת בניגוד לישראל, נהוג לאכול אומלט בעיקר בצהריים או בערב ולא בבוקר כמו בישראל. כמו כן, בצרפת משתמשים בהרבה חמאה הן בטיגון והן בתוך בלילת הביצים. כאן בארץ, במסגרת החיפוש אחר אומלט בריא יותר וללא טיגון, מצאנו את המתכון לאומלט ישראלי אפוי.

רק לפני כן, הערה קטנה: גם מנה יום-יומית כחביתה, יכולה להחשב כ"חביתת-גורמה" אם רק יודעים להכין אותה נכון. וליאורה שלנו יודעת !

אומלט ישראלי אפוי (המיצרכים ל-4 מנות אישיות):

- כלי אחר בקוטר כ-12 ס"מ המתאים לאפיה בתנור או 4 מחבתות קטנות

- 6 ביצים

- 2 כפות שמנת מתוקה (לא מוכרחים, אבל יותר טעים...)

- מלח, פילפל שחור גרוס ומעט שמן זית לטיגון

- כ-1/2 כוס עשבי תיבול טריים, קצוצים דק-דק לבחירתכם: פטרוזיליה, כוסברה,                                              

  שמיר, נענע, זעתר, בצל ירוק, חתיכונת פילפל ירוק חריף.

ההכנה:

בוללים ביצים לבלילה. מוסיפים שמנת מתוקה. מתבלים. מוסיפים תערובת עשבי תיבול מהמבחר.

משמנים 4 מחבתות/כלים אישיים. מחממים כל כלי בנפרד על אש קטנה, יוצקים לכל מחבת 1/4 מכמות הבלילה, משהים על הלהבה עוד כדקה ומכניסים לתנור, שחומם מראש ל-180 מעלות עד שהבלילות מתייצבות אבל נשארות מעט רכות.

מחלקים כל אומלט לצלחת הגשה ומקפלים לשניים. לפני הקיפול אפשר לפזר גם מעט קוביות גבינת פטה זעירות.

מגישים בתוספת סלט ישראלי קטן, זיתים ולחם שחור פריך, ומתמוגגים.

המירשם הנפוץ ביותר הוא של אמא פּוּלַארְד  OMELETTE DE LA MERE POULARD שיש לה מסעדה משלה במקום, אך המתכון לאומלט האפוי הישראלי, אינו נופל ממנו.


מאחר ובאזור זה קיימים אתרים מעניינים נוספים, מומלץ לשריין חופשה/טיול בו למשך יומיים ולילה. אפשר לצאת מפריז בבוקר, להגיע למוֹנְט סט. מִישֶׁל בצהריים, לבלות בו את שעות אחר הצהריים, ולקראת ערב לצאת מערבה ולהתמקם ללינת לילה בקַנְקָאל.

CANCALE  

עיירה קטנה על חוף תעלת לַאמַאנְש, בת כ-5000 תושבים, מרינה, נמל ו...צדפות. הרבה צדפות. וכאן ברצוני להמליץ:

- לקחת מלון ללא ארוחת בוקר, ולרדת בשעת בוקר מאוחרת אל הנמל, או נכון יותר אל שוק הצדפות שלידו, לקנות מגש של 12 צדפות, לסחוט את פלח הלימון שליד, להתיישב על המעקה ולשאוב לתוכך את תוכנן.

- את הצדפות שרוקנתם את תוכנן, להשליך בחזרה לים ! כן, להשליך לים – לא לפח, כי מחומר זה תיווצרנה צדפות נוספות. כל תושב קַנְקַאל יאמר לכם זאת ואף יוסיף: תודה !

- מזכרת לאלבום התמונות, צילום של "פסל הנשים נושאות סלי הצדפות" שבמרכז העיירה. לא לשכוח, קַנְקָאל היא בירת הצדפות של אזור בְּרֶטָאנִי !


LA POINTE DU GROUIN  

מצפון לקַנְקָאל, ממש בקצהו של חצי האי, נקודת תצפית אל תעלת הלַאמַאנְש, ואל גלי הענק, המפחידים אך מלאי הוד, המתנפצים על הסלעים ומפסלים את צורותיהם. הטבע ועוצמתו. מרשים !


ST. MALO  

פנינה תיירותית בחוף הצפוני של חבל בְּרֶטָאנִי, עיר נמל שחלקה העתיק יותר מבוצר ומוקף חומה, נושקת לתעלת למאנש, המושכת אליה מיליוני תיירים מידי שנה.

בנוסף, יש לעיר חשיבות כלכלית. בשל תופעת השפל והגיאות הקיצוניים באזור זה, נבנתה לידה תחנת כוח המנצלת את התופעה ליצירת אנרגיה. מהנמל המקומי, המשמש גם כמרכז דיג וספורט ימי, מקשרים קווי ספנות עם ערי התעלה בצד הבריטי כוֵויימוּת' ופּוֹרְטְסְמוּת', ועם איי התעלה גֶ'רְסִי וגֵרֶנְסִי.

העיר נחרבה כמעט כליל במלחמת העולם השניה, אך נבנתה מחדש, סביב העיר העתיקה ואוחדה עם שתי עיירות סמוכות לרשות מקומית אחת. טיול רגלי על החומה המקיפה את העיר העתיקה, מאפשר מבט-על, על שפע המסעדות וחנויות המזכרות. אלפי תיירים יושבים מסביב לקערות צדפות, מולים ושאר פירות הים, כמעט בכל שעות היום.

סט. מָלוֹ, עיר הולדתו של הסופר-דיפלומט-מדינאי פְרַנְסוּאָה-רֵנֶה דֶה שַׁאטוֹבְּרִיאַן, מביאה לעולמנו אטרקציה נוספת, מומלצת לביקור: אקווריום ענק מהגדולים באירופה, שנמצא כ-4 ק"מ מדרום לעיר, המאכלס אלפי בעלי חיים ימיים, וראוי בהחלט לביקור.


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.