18 Aug
18Aug

אכילת לשון בקר אופיינית מזה דורות רבים לתושבי צפון צרפת – בכלל, ולתושבי העיר וולנסיין VALENCIENNES – בפרט, שָם המאכל הוא כרטיס הביקור של המטבח המקומי. 

בעיר זו לקחו את המאכל אפילו צעד אחד נוסף קדימה: הלשון מבושלת במרק ומכוסה בכבד אווז, או כמנה ראשונה על לחם קלוי. 

ולליאורה'לה שלנו יש המון מה לאמר על מאכל זה, ואפילו זכרונות מבית הוריה.

לשון היא נתח שנוי במחלוקת, אפילו בקרב חובבי הבשר. בניגוד לרוב החלקים הפנימיים של הבקר, הצורה השלמה של הלשון דוחה רבים.  

כילדה שגדלה בבית פולני טוב, אני זוכרת שכוכב ארוחות השבת החגיגיות אצלנו היתה מנת לשון חגיגית וריחנית. היו אלה זמנים אחרים, כשדילגו מעל המשוכה הפסיכולוגית ! 

הלשון היא נתח זול יחסית, וטעים. כדאי לציין כאן שהלשון אינה שומנית ויש בה שיעור גדול של חלבון וברזל ! 

שתי דרכים לבישול לשון אני מכירה: תבשיל צלי לשון שהוא די מסורתי – ולשון כבושה, שהיא דרך מתוחכמת יותר ועדכנית. כך או כך, את הלשון מגישים פרוסה לא עבה, עם או לצד רטבים חמצמצים, חריפים, מעודנים, עם יין או ללא.

לפני שנתחיל: מומלץ מאד לקנות אך ורק לשון טריה.  

לשון של פרה דורשת כ-3.5 שעות בישול. אז מי שממהר – שיבשל משהו אחר. 

לשון מוכנה כאשר מוציאים אותה מנוזל הבישול וניתן לקלף אותה בקלות. (את הלשון עוטפת קליפה עבה ומחוספסת שחובה לקלף לאחר הבישול).

המיצרכים:

1 לשון פרה 

כ-1.5 קילו מים לכיסוי

4 עלי דפנה

6 גרגרי פלפל אנגלי

1 כף פלפל שחור גרוס עבה

2 בצלים קלופים מחולקים לרבעים

4 שיני שום חצויות

2 כפיות מלח 

ההכנה: 

מבשלים את הלשון כשהיא מכוסה לגמרי במים יחד עם כל שאר החומרים. מבשלים עד לרתיחה ומקטינים את האש. ממשיכים לבשל כ-3 עד 3.5 שעות. מוציאים מהנוזל. את הנוזל שופכים. מקררים את הלשון כעשר דקות ומקלפים את השכבה החיצונית. מעבירים לשעתיים קירור במקרר, ומתפנים להכנת הרוטב.

המיצרכים לרוטב:

2 בצלים גדולים קצוצים דק

2 כפות שמן רגיל

1 כף סוכר חום

250 גרם פטריות שמפיניון פרוסות דק

2 גבעולי סלרי חתוך לחתיכות קטנות

1 גזר חתוך לפרוסות 

כוס יין אדום יבש

1 כוס ציר בשר או עוף

1/2 כפית חרדל 

מלח ופלפל

1 שן שום כתושה 

ההכנה: 

מאדים את הבצל בשמן עד שמזהיב. מוסיפים סוכר ומערבבים, מוסיפים יין ומרסקים הכל בסיר במוט ידני.  

במחבת מטגנים את הפטריות וכשהן נעשות זהובות, מעבירים לסיר עם הבצל שריסקנו. מוסיפים גזר, סלרי, שום, ציר ותבלינים. טועמים ומתקנים תיבול לטעמכם. מבשלים עד שהירקות מתרככים, על אש קטנה. 

פורסים את הלשון לפרוסות דקות ושמים ברוטב. מבשלים כ-10 דקות ומגישים עם פטרוזיליה קצוצה ליד תפוחי אדמה, פירה או אורז.


כתבנו שלשון בקר הינה המאכל הפופולרי בעיר וולנסיין. הבה נראה האם יש לה גם מה להציע בתחום התיירות !

MUSEE DES BEAUX-ARTS 

המוזיאון לאמנויות יפות של וולנסיין הינו מוזיאון עירוני שנחנך בשנת 1801, הגאה להציג יצירות של האקדמיה המקומית לציור ופיסול, מתקופת ימי הביניים ועד המאה ה-20, כאשר רוב האמנים הינם צרפתים, הולנדים או פלמים, כמו קַאמִיל פִּיסַארוֹ, וַאן-דַייק, הֵירוֹנִימוּס בּוּשׁ, רוּבֶנְס, יַאן בְּרוֹיְגְל האב, בּוֹרְדוֹן, ז'וֹרְז' רוּאוֹ וכמובן אַנְטוּאַן וַאטוֹ יליד המקום. 

בתום מלחמת העולם השניה, בשל אוספו החשוב, נבחר בצוותא עם 32 מוזיאונים נוספים בצרפת להיות מוזיאון מסווג. כתוצאה מכך שופץ מספר פעמים במהלך השנים.

MONUMENT A WATTEAU

בתוך גן קטן בעיר, עם מזרקה מסביב, ניצב הפסל של אַנְטוּאַן וַאטוֹ, מגדולי אמני צרפת, יליד העיר, כמחווה מקומית לאמן. 

הפסל נוצר והושלם בשנת 1884, ע"י האמן-פסל זַ'אן-בַּפְּטִיסְט קַארְפּוֹ, יליד העיר גם כן, אשר התעקש להציג את וַאטוֹ עם פלטה ומברשת צבע בידו, על רקע המוזות.

ETANG DU VIGNOBLE 

פארק נופש, או למעשה אגמון, עם פעילויות ימיות ודיג עשירות, בלב העיר וולנסיין, שמשתרע על שטח של 54 דונם, הכולל בסיס ימי המעניק שיעורי שיט וחתירה בסירות קייאקים או בקאנו, עמדות ואזורי דיג נוחים (דניס, קרפיון, פייק, שפמנון), חניון גדול, 2 מסעדות ואזורי פיקניק רחבים ומוצלים. 

שמו אגב, אגמון הכרם, הינו בעקבות הימצאותו בצמוד לכרם הצפוני ביותר בצרפת !

FOSSE DUTEMPLE

אזור צפון-מזרח צרפת ידוע במרבצי פחם עשירים הנמצאים במעמקי האדמה, ואשר נוצלו לאורך 200 השנים האחרונות. תעשיה זו דעכה, ומה שנותר ממנה, אלו כמה אתרי תיירות הראויים לביקור. אחד מהם, הפוֹס דוּטַמְפְּל, נמצא בוולנסיין, והמגדל המציין אותו הוצב מעל פיר המכרה בתום מלחמת העולם הראשונה, והוכרז כאתר אונסק"ו. 

חוויה אישית: לפני 35 ביקרתי באזור במסגרת חילופי משלחות טניס בין "מועדון רחובות" למועדון הטניס של העיירה פורבאך, שבצפון-מזרח צרפת. במהלך האירוח במקום, ירדנו לעומק של כ-1000 מ' בתוך מכרה פחם. היה מרתק ומעניין, אך כיצד נראינו ביציאה, ראו בתמונה המצ"ב.

PLACE D'ARMES

כיכר מרשימה ומפוארת במרכז העיר וולנסיין המהווה את מרכז החיים המסחריים והפוליטיים של העיר, שבמרכזה מיצג המתנשא לגובה של 45 מ' והנראה כמחט מתכתית המסמלת את קריסת מגדל הפעמונים של העיר בשנת 1840.

מרשימה במיוחד חזית בניין העירייה המעוטרת, משנת 1867, על ידי אמן נוסף יליד המקום, הֶנְרִי לַמַר.

CENTRE PLACE D'ARMES 

זה המקום לערוך את הקניות !

43 חנויות יוקרה מפארות את המרכז המסחרי החדיש הזה פרי יוזמתו של ראש עיריית וולנסיין שהגה תכנית להקמתו על מנת למצב את העיר כעיר מסחר מרכזית בעלת השפעה מסחרית על כל סביבתה.

4 שערי כניסה ו-3 מפלסים עם כ-630 מקומות חנייה, גרמו לרשת הסופרמרקטים הגדולה CARREFOUR להתמקם במקום, ביחד עם זָארָה, אַרְמָנְד תִּיֵירִי, סֶפוֹרָה, אורנג', בֶּרְשְׁקָה, מִינֶלִי, בִּיזְבִּי, M&H, פְנָאק ועוד.

JARDIN DE LA RHONELLE

פארק גבעי בסגנון אנגלי, בלב העיר, שופע שיחים, עצי סקויה וארזים שמסננים את רעש הרכבים הרבים החולפים באזור, עם בריכות מים המארחות ברבורים, אווזים, ברווזים וטבלנים למיניהם, המחוברות ביניהן בעזרת גשרים רבים. 

וכל הירוק היפה הזה, שעוצב על ידי האדריכל הנרי מרטינט, ונחנך בשנת 1904, משמש רקע לתצוגת פסלים מרשימים, עיטורים באמצעות סלעים מלאכותיים, שם נשמע את קול צחקוקם של הילדים הרבים הנהנים לבלות בגן קסום ורומנטי זה.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.