05 Sep
05Sep

כתבה מס' 167, 12 מתוך 12 כתבות אודות חבל אַוֵוירוֹן AVEYRON שבמרכז דרום-צרפת 

תקראו לו "הקינוח של מִיוֹ", תכנו אותו בשם "התמחות טעימה מבית לַארְזַאק" (חבל ארץ באזור אַוֵוירוֹן שבמרכז דרום-צרפת), בסופו של יום, זהו טארט מתוק בתוספת גבינת כבשים או ליתר דיוק, קרם כבשים. 

בקיצור, זהו מאפה פריך עם מילוי שנמס בפה, מתכון מדהים, טעים ומושלם לכל אירוע, ויתקבל בברכה על השולחן כחטיף או כקינוח.

ולליאורה'לה שלנו, יש מה לֹאמר בנדון ! 

פלאון הוא בעצם סוג של טארט ממולא בחביצה (העשויה מביצים, חלב או שמנת וקמח או קורנפלור שמערבבים יחד), יוצקים על שכבה דקה ומעודנת של בצק פריך וחמאתי, ואופים. 

ויֵאמר בכנות, היא אינה עוגה מרהיבה בצורתה החיצונית, אבל היא אחד הקינוחים העממיים והפופולריים בכל צרפת. 

באזור אַוֵוירוֹן מכינים את הפְלאוֹן מחלב כבשים מיוחד ומוסיפים מי פריחת הדרים.  

המיצרכים לבצק הקלתית (הכמות מתאימה לתבנית בקוטר 20 ס"מ): 

250 גרם קמח 

50 גרם מים 

1 חלמון 

125 גרם חמאה רכה 

מעט מלח 

2 כפיות אבקת סוכר 

המיצרכים למלית: 

350 גרם שמנת מתוקה 

340 גרם חלב 

140 גרם סוכר 

80 גרם קורנפלור 

4 ביצים 

1 כפית תמצית וניל + 1 מקל וניל 

ההכנה: 

בקערת מיקסר עם וו גיטרה מעבדים אבקת סוכר וחמאה. מטמיעים ביצים בהדרגה ולבסוף מוסיפים את הקמח. מטפטפים מים תוך כדי עיבוד הבצק עד שמתקבל בצק חלק. 

מרפדים בתבנית קפיצית את הבסיס ואת השוליים – בבצק, ושמים להקפאה.

שמים בסיר חלב ושמנת, תמצית וניל, מחצית מכמות הסוכר, חוצים את מקל הוניל, מגרדים את תוכנו וזורקים את התרמיל הריק. מערבבים.  

בקערה מערבבים ביצים ומחצית מכמות הסוכר. מנפים את הקורנפלור על תערובת הביצים ומערבבים עד שאין גושים. 

מחממים את השמנת, החלב והוניל שבסיר עד לרתיחה ויוצקים על תערובת הביצים. מערבבים. מחזירים את הסיר אל האש ומבשלים תוך כדי ערבוב ללא הפסקה, עד שהתערובת מסמיכה. מצננים. 

מוציאים את הקלתית מהמקפיא ויוצקים עליה את התערובת.  

אופים בתנור שחומם מראש ל-170 מעלות, כ-50 דקות. מוציאים ומקררים קירור מוחלט, ומגישים.


מִיוֹ זה לא רק פְלאוֹן ווִיאַדוּק. יש עוד דברים לראות. בואו נטייל קצת בעיירה ובסביבתה ! 

MUSEE DE MILLAU 

במהלך חפירות שנערכו בשלהי המאה ה-19 ועד שנות ה-80 של המאה ה-20, באתר ארכיאולוגי שנמצא במפגש הנהרות טָארְן TARN ודוּרְבִּי DOURBIE, נחשפו שרידי מקדשים, בתי מלאכה, תנורים, רשתות צינורות ומחסנים מהתקופה הגאלית ועד המאה ה-2 לספירה. 

ממצאים חשובים אלה, כולל קרמיקות עם חותמות, מהווים את עיקר התצוגה במוזיאון של מִיוֹ ושל הגְרַאנְד קאוֹס (הרמה הגבעית שמסביב לעיירה זו), ומאפשרים הצצה ונסיעה בזמן, אלפי שנים, לאחור. הכניסה – חינם !

LA CITE' DE PIERRES – MONTPELLIER-LE-VIEUX

"עיר האבנים", "עולם של סלעי ענק", או כל שם אחר שתבחרו. מדובר בפארק גיאולוגי מיוחד צפונית-מזרחית לעיירה מִיוֹ, המהווה את אחת מערי הסלעים המדהימות ביותר בעולם, המיועדת לביקור כולם: משפחות, ילדים מבוגרים ואף קשישים, המוזמנים כולם לגלות עיר סלעים דולומיטיים דמיונית, שעוצבה על ידי הטבע !

כמה אפשרויות לביקור במקום: בשיטוט אישי בין הסלעים, בסיור רגלי מודרך בתיאום מראש, בסיור מודרך קליל ונעים ברכבת קלה (כשעה), או במשחק מאורגן של התמצאות בשטח או "חיפוש האוצר" בין שפע הסלעים במקום. 

לבעלי הנפש הספורטיבית יותר, מחכות פעילויות כמו: אומגות ארוכות בין שמיים וארץ בין סלעי הענק, טיפוס על קירות הסלעים, גשרי קופים, סולמות, ועוד.

ובעלי הנפש הדמיונית, מוזמנים לכנות את תצורות הסלעים, בשמות מחיי היום-יום: ראש של סבא, גמל מהלך וכו'. לא בכדי, צולמה כאן ב-1966, אחת הסצנות הגדולות של הסרט "האנגלים באים, האנגלים באים" LA GRANDE VADROUILLE עם ענקי הקולנוע הצרפתי לוּאִי דֶה-פִינֶס ובּוּרְבִיל. 

במסגרת הכניסה החופשית, משפחות יכולות ליהנות מגן שעשועים, פעילות משפחתית, אזורי פיקניק, 6 שבילי הליכה וטיול מסומנים לצד סלעי ענק, חניה ושירותים.   

GORGES DE LA DOURBIE 

קניון הנהר דוּרְבִּי, שמקורו ברמת הסֶבֶן CEVENNES, הזורם מזרחית לעיירה מִיוֹ, מציע קטע מדהים של 18 ק"מ, רצוף צוקים מטורפים, כפרים ציוריים, טבע פראי בתולי, שפע צמחיה ו...רצון לצלם ללא הרף ! 

ראו למשל את התמונה למטה: מוּלֶן-דֶה-קוֹרְפְּ, אתר רומנטי עם "גשר חמוֹרים" שמעל לנהר. לא תרצו לפקנק על גדת הנהר ? לשחות בו (16 מעלות) ? לשוט בקאייאק או בקאנו באחד מקטעיו ?

ומי מכם שאוהב טיולי מים, מוזמן להקדיש יום לטיול לאורך קניון זה, ולחלק אותו לשניים: מחצית יום לשיט ומבט בסביבה – מהנהר, ומחצית שניה בשיטוט בין הכפרים הקסומים השזורים לאורכו: NANT, ST.-JEAN-DU-BRUEL, CANTOBRE ,DOURBIES ,ST.- VERAN.

CENTRE COMMERCIAL LA CAPELLE 

ממש במרכז העיירה מִיוֹ, בין כיכר מַנְדָרוּס לנהר טָארְן, ניצב לו מרכז הקניות "לָה קַפֵּל", באויר הפתוח, ומציע חווית קניות ובילוי במקום אחד, שבו כ-30 חנויות, בנק, מסעדות, סופרמרקט, בית מרקחת ואולם ספורט בשטח כולל של כ-1000 מ"ר. ובין החנויות, אופנת נשים, גברים וילדים, קוסמטיקה, יופי ובריאות, מוצרי חשמל ביתיים, משרד נסיעות, אופטיקה, תכשיטים ומעדניות, וחניון תת-קרקעי ענק עם שעת חניה ראשונה – חינם !

זה המקום להפסקת צהריים וארוחה טעימה אצל מָארִי בְּלַאנְשֶׁר, או בטָאקוֹס אַבֵנְיוּ או במסעדת אוֹ בּוּרוֹ. זו העת להתרווח על כורסא במרפסת וליהנות מהנוף ומהאויר הצח שמאפשר מרכז קניות זה, כאמור, באויר הפתוח.

MX-TEAM-TWELVE

ובאם אתם בחופשה במִיוֹ, עם הילדים, קחו אותם לשיעור רכיבה על אופנוע. את המתנה הזו הם לא ישכחו לכם לעולם ! הנה כמה ציטוטים מהתגובות שאחרי:

"מעולם לא רכבתי על אופנוע, ובסוף, אהבתי את זה " !"תפאורה מרהיבה, אופנועים המתאימים לכל הגילאים (ועכשיו אופנועים חדשים לגמרי) ומורה שממש מעורב בהעברת התשוקה לאופנוע, זה המתכון האידיאלי לגרום לילדים שלנו לאהוב 2 גלגלים בבטיחות מלאה""רשמתי את בתי לקורס המוטוקרוס שלה בפעם הראשונה, היא הייתה מאוד מרוצה... היא רוצה להמשיך ...המדריך היה מאוד נחמד ומעל הכל שהוא הסביר טוב ונעים מאוד, אני ממליץ לך לקחת את ילדיך על אופני מוטוקרוס" ! "הכל היה מושלם ! גם הפדגוגיה וגם הפיקוח".


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.