20 May
20May

לאפות נתח פילה סלמון בנייר אפיה, היא הדרך הכי מוצלחת להכין דג עסיסי ומרשים. כל סועד מקבל "דג במתנה" עטוף בנייר אפיה. טכניקה חכמה זו, של עיטוף דג הסלמון בנייר, לפני הבישול, מבטיחה כי הלחות וכל הטעמים, יישארו נעולים בפנים. 

טכניקה זו, מקורה באזור נורמנדי עילית (האזור שמצפון לשפך נהר הסֵיין), ולפיכך נייחד את החלק התיירותי של הכתבה לאזור זה, בכלל, ולעיירות אֶטְרֶטָה ופֶקַאמְפְּ – בפרט. 

ברם, רשות הדיבור, קודם כל, לליאורה'לה שלנו, שמביאה לה את המתכון להכנת מאכל זה.

המיצרכים ל-2 סועדים:

2 מנות פילה סלמון במשקל של כ-200-250 גרם 

מעט שמן זית 

מלח גס

פלפל שחור גרוס

2 ענפי טימין

2 קישואים קטנים פרוסים

כ-12 עגבניות שרי פרוסות 

בצל סגול 

ההכנה: 

מניחים כמה פרוסות קישוא בצפיפות, על מלבן נייר אפיה. עליהם מניחים את מנת פילה הסלמון. מטפטפים שמן זית, מפזרים חצאי עגבניות שרי, טימין, מלח ופלפל וסוגרים את הנייר בצורת עטיפת סוכריה או מקפלים לצורת מעטפה, לא בהידוק. 

מכניסים לתנור שחומם ל-220 מעלות לכ-8 דקות. מגישים בתוך העטיפה.

ובמעבר חד לחלק התיירותי.

LES FALAISES D'ETRETAT

חוף הבַּהַטאלבסטר) שבאזור נורמנדי עילית, נקרא כך על שום צבע החולות ומצוקי הקירטון שלכל אורכו, המתנשאים לעיתים לגובה של מעל 90 מ', ומזכירים את צוקי דוֹבֶר שבצד האנגלי של תעלת לַמַאנְשׁ, כמו גם את צוקי מוֹהֶר שבמערב-אירלנד.

גלי הים והרוחות, פיסלו לאורך השנים את הנוף ויצרו בו תצורות משונות, מקור והשראה לציירים כיוּגֶ'ן בּודַאן, וַסִילִי פּוֹלנוֹב, קְלוֹד מוֹנֶה וגוּסְטַב קוֹרְבֶּה, ולסופרים כגִי דֶה-מוֹפַּאסַאן (שגדל באֶטְרֶטָה) והסופר מוֹרִיס לֶבְּלַן, יוצר הדמות המפורסמת של אַרְסֶן לוּפֶּן, שסידרה אודות מעלליו מככבת כיום בנטפליקס. עלילת ספרו "המחט החלולה" מתרחשת בצוק אֶטְרֶטָה ומתמקדת בסלע "המחט" שבחוף. 

ובעקבות האמנים והסופרים שזיהו את פוטנציאל המקום, הגיעו גם המוני התיירים, וכך הפכו רצועת חוף זו והעיירה אֶטְרֶטָה, על 1250 תושביה, לאטרקציה תיירותית מושכת.

LES JARDINS D'ETRETAT

ביקור חובה ! 

"הגנים של אֶטְרֶטָה" מסווגים כ"הגנים הגדולים בעולם", מחזיקים בכוכב במדריך מִישְׁלֶן הירוק, ואפילו אדריכל הגן, הרוסי אלכסנדר גְרִיבקוֹ, קיבל את "פרס הגן האירופי לשנת 2019" בקטגורית "הפיתוח ו/או השיקום הטוב ביותר של פארק/גן היסטורי".

תחילתו של הגן בשנת 1905, אך לאחר גלגולים רבים ובעלים שונים, הוחל ב-2015 בשיקומו. לשם כך, הובאו כ-1000 טון אדמה, נבנו טרסות וקירות נמוכים, הונחו 2 ק"מ של שבילי חצץ ונשתלו עצי מחט לרוב. 

הפארק הענק מתחלק לגני משנה: גן האווטאר, גן הרגשות, גן אבאל, גן זנים, גן למאנש וגן מעלה הזרם. לא להחמיץ !

CHATEAU DES AYGUES

טיול רגלי לאורך ועל מרום צוקי אֶטְרֶטָה, מובילים אותנו לטירה זו, שנבנתה בשנת 1866 כבית מגורים המייצג את סגנון חוף הים, עם 3 חזיתות: ניאו-גותית, איטלקית, וניאו-לואי ה-13.


הטירה משקיפה על חוף אֶטְרֶטָה ובפארק הצמוד לה נובעים מעיינות מים המספקים את צרכיה. חלקים מהטירה הוכרזו בשנת 1977 כמונומנטים היסטוריים.

MONUMENT NUNGESSER ET COLI 

שתי סיבות להצדקת הביקור במקום: הסיפור שמאחורי האנדרטה, והנוף הנשקף ממנה. 

בצמוד לכנסיית נוֹטְרֶה-דַאם-דֶה-לָה-גַארְד, על גבעה שליד העיירה אֶטְרֶטָה, ניצבת אנדרטת מחט מודרנית זו, שהוקמה ב-1927 לזכר 2 טייסים, שניסו לטוס לראשונה מצרפת לניו-יורק, אך מטוסם נעלם אי-שם בים, במהלך טיסה זו. העיירה אֶטְרֶטָה היתה המקום האחרון בו נראו השניים. שבועות מספר לאחר-מכן, השלים לִינְדְבֶּרְג בטיסתו הטרנס-אטלנטית הראשונה את המשימה בהצלחה.

ניתן להגיע אל האנדרטה ממרכז העיירה, תוך כ-30 דקות בהליכה רגלית, אך אפשר גם ברכב או באמצעות רכבת תיירותית הפועלת בעיירה. הנוף הנשקף מהאנדרטה וסביבתה, הינו מדהים ומצדיק את ההגעה אליו.

LES PECHERIES – MUSEE DE FECAMP 

מוזיאון הדיג שבנמל העיירה פֶקַאמְפְּ, נחנך בדצמבר 2017, במבנה ששימש בעבר לייבוש דגי בַּקָלָה. זהו מוזיאון חדש, המאגד את כל האוספים, הישנים והחדשים, של המוזיאונים השונים של העיירה.

4 מיפלסים של תצוגות, מאפשרים הצצה אל פרספקטיבות של חיים מסורתיים מעולם הדיג, אל מוצגים היסטוריים, דברי אמנות, דגמים של סירות, רהיטים, קרמיקות, תחפושות, תכשיטים, וציוד לדיג הבַּקָלָה וההֵרִינְג

קומת הקרקע מיועדת לקבלת הפנים, ויש בה גם חנות ספרים ואודיטוריום. 

בנוסף, קיימת גם "הגלריה ההיסטורית" המציגה את ההיסטוריה של העיירה עם אלמנטים ארכיאולוגים, ואת הולדת מרחצאות הים.

LES JARDINS DE LOUANNE 

"גני לוּאַן", פארק בסגנון אנגלי שבעיירה פֶקַאמְפְּ, לצד הנהר לֶה גַנְזְוִויל, משתרעים על פני 15000 מ"ר וכוללים 12 תתי-גנים שונים, בהם כ-500 מינים של פרחים וצמחים, המשדרים יצירתיות והשראה.

והזמן המתאים ביותר לביקור, בין חודש מאי לספטמבר, או אז תגלו, כי זהו אחד הגנים היפים ביותר באזור נורמנדי, תוצאה של עבודת גננות מושלמת. 

בין הגנים: גן כפרי, גן ירק, גן זני, גן ימי, גן אקזוטי, גן האלפים וגן ההימלאיה. 

ובמשתלה הצמודה, ישמחו למכור לכם מהגן-עדן הצומח בפארק קסום זה: פרחים, צמחים, זרעים, פקעות, דשנים, חיות מחמד ומזון עבורם.

ABBAYE DE LA TRINITE' & PALAIS BENEDICTINE FECAMP 

שני אתרים המצדיקים ביקור, ולו גם קצר: 

את "מנזר השִׁילוּשׁ" של פֶקַאמְפְּ, החלו לבנות בשנת 659 לספירה. זהו מנזר בסגנון גותי, שנבנה בתוך שטח הטירה של דוכסי נורמנדי, ומאז שנת 1840 נחשב למונומנט היסטורי.

לעומתו, "הארמון הבֶּנֶדִיקְטִינִי", נבנה במאה ה-19 וסגנונו מהווה ערבוב בין הגותי והניאו-רנסנסי, באמצעות חומרי בנין וטכניקות מקומיות. או במילים אחרות: תערובת של מסורת ובזבזנות. 

הארמון מכיל מוזיאון לאוספים שונים: מטבעות, שנהבים מגולפים, מנעולים וציורים דתיים. אגף אחר מהווה חדר תבלינים ומזקקה לליקר הבֶּנֶדִיקְטִין המפורסם שיוצר בו, ואילו חלל נוסף, שנחנך בשנת 1988, מיועד לתצוגת יצירות אמנות עכשווית.

LA PORTE DE FECAMP

נמל פֶקַאמְפְּ הינו נמל דיג, נמל מסחרי ונמל שיט וספורט, המורכב מ-5 אגני עגינה שונים המחוברים ביניהם, כשבמרכזם שוק דגים ופירות-ים.

נחמד לקום בשעת בוקר מוקדמת, לסייר בנמל, לחזות בספינות הדיג החוזרות מלב-ים ופורקות את שלל הדגה ופירות-הים, ובמסחר המתנהל בהמשך.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.