27 May
27May

קראו מה לליאורה'לה שלנו, יש מה לאמר על המאכל המעניין הזה ! 

להכין כיכר קַמֶמְבֶּר בתנור זו חוויה ורעיון לאירוח קל, מהיר ומיוחד. הגבינה הזו שפורקת בחום את מכמניה השומניים ומוגשת בגירסה מתקתקה – תגרום לאורחים שלכם תענוג ושמחה. 

אני מגישה כיכר קטנה לכל אורח, מנה אישית כפתיחה לארוחה: מורחת אותה בדבש או בריבת תאנים, פורשת יריעות בצק פילו, (לא בצק עלים !) מפזרת על הבצק אגוזי מלך, על זה מניחה את כיכר הגבינה, עוטפת ומכניסה לתנור.

המיצרכים: 

כיכר קַמֶמְבֶּר קטנה במשקל 125 גרם

3 עלי בצק פילו מלבניים בגודל מעט יותר גדולים מקוטר הכיכר, (כך שיהיה מספיק בצק לעטוף בו את הכיכר), מופשרים, מרוחים במעט שמן זית בין עלה לעלה. 

ההכנה: 

מורחים את כיכר הקַמֶמְבֶּר ב-2-3 כפות דבש או ריבה, מכל הצדדים. 

מניחים על הכיכר מעט אגוזים. עוטפים בעלי בצק, כך שלא יהיה רווח גדול בין הגבינה לבצק ואופים בתנור חם 180 מעלות עד שמזהיב. 

מגישים עם פירות ויין וסלט ירוק פריך. 


מוצאה של גבינת הקַמֶמְבֶּר המפורסמת, באזור נורמנדי-תחתית, בגבעות הירוקות המחורצות בפלגי מים ומשובצות בנקודות לבנות-שחורות, עדרי הפרות. 

שלושת הישובים המזוהים ביותר עם ייצור גבינה זו הינם לִיבָרוֹ LIVAROT, וִימוּטְיֶיה   VIMOUTIERS וכמובן, קַמֶמְבֶּר CAMEMBERT, כך שאל ייפלא כי מרבית תושביהם עסוקים במלאכת ייצור גבינות מבוקשות אלה.

ואין כמו לטייל במרחבי הטבע הקסום הזה, להציץ במגבנות הקטנות או במפעלים הגדולים, בתהליך הייצור, לבקר במוזיאוני הגבינות או בכמה מזקקות של המשקאות המובילים באזור זה, הסַיידֶר והקַלְבָאדוֹס

אם כך, נצא לדרך, מצפון לדרום, ונתחיל בלִיבָרוֹ.

LIVAROT

FROMAGERIE GRAINDORGE 

מסורת, פשטות וחזון, אלו הערכים שעמדו, עומדים ויעמדו תמיד, מאז שנת 1910, מול עיני משפחת גְרֵיינְדוֹרְג, בעלת החווה/מגבנה/מחלבה, המתמחה בייצור גבינות, קַמֶמְבֶּר בעיקר, ולמרות שהשיטות משתנות עם הזמנים, הערכים הנ"ל עדיין מול עיני בעלי המקום.

אדמה עשירה ופוריה, אקלים נוח, עשב ודשא ירוק בשפע, פיזור משקעים לכל אורך השנה וגזע נורמני משובח של פרות (המבלות 6 חודשים במרעה בחיק הטבע ועוד 6 חודשים ברפתות ואוכלות דשא ועשב מקומי ומספוא המועשר בכמה תוספי מזון טבעיים) - מבטיחים את איכותן של הגבינות. 

מַגְבֵּנַת גְרֵיינְדוֹרְג מקבלת את החלב לייצור הגבינות מ-110 חקלאים בעלי משקים באזור הקרוב ללִיבָרוֹ, ומאז 2004 מציעה ביקור/סיור מודרך במסדרון מידע, החל משלה קליטת החלב וכלה בשלב אריזת הגבינות. 

ובחנות שבצמוד, ניתן לרכוש חלב, גבינות קַמֶמְבֶּר, פּוֹנְט-לֶ'אבֶק, קוֹלוֹמְיֶיה, נֶפְשַׁאטֶל ופַּאבֶה ד'אוֹז' בטעמים שונים, וספרי מתכונים.

DISTILLERIE CALVADOS 

מזקקה המאפשרת סיור מודרך במטעי התפוחים ובכל שלבי הייצור, החל מהליך ההתססה, דרך הזיקוק, הביקבוק והאריזה. ןבחנות המוצרים, מציגה מבחר נאה של קלבאדוס, סיידרים ומשקאות חריפים אחרים, כולל טעימות, המשקפים את החקלאות באזור זה, פֵּאיִי ד'אוֹז' PAIS D'AUGE.

עוברים לתחנה השניה, וִימוּטְיֶיה VIMOUTIERS.

VIMOUTIERS

MUSEE DU CAMEMBERT DE VIMOUTIERS 

מוזיאון הקַמֶמְבֶּר שבעיירה וִימוּטְיֶיה, מציע בנוסף למצגות, סרטונים, תמונות, מדבקות, ואריזות לאורך התקופות השונות, גם הסברים על היסטורית הליכי הייצור השונים והמתקדמים של גבינת הקממבר.

אך גולת הכותרת של הביקור במוזיאון זה היא הפעילויות המגוונות שהוא מציע בתחומו, החל ה-1 ביוני 2021, סדרת סדנאות ומשחקים לילדים ולמבוגרים: סדנת "קַמֶמְבֶּר הפתעה", "סדנת מתכוני בישול", "ציד אוצרות במוזיאון" ללימוד סודות הכנת הגבינה, ועוד שפע של פעילויות.

EGLISE NOTRE-DAME 

כנסיית נוטרה-דאם שבמרכז העיירה, מצדיקה את הביקור בה, בשל העוגב בעל 3 המיקלדות, מהגדולים ביותר באזור נורמנדי-תחתית, ובשל חלונות הויטראז' שלה, שנופצו ב-1944 במהלך מלחמת העולם השניה, ברם, שופצו ושוחזרו בטכניקה מודרנית.

הויטראז'ים מספרים את סיפור נורמנדי, אזור הפֵּאיִי ד'אוֹז', הויקינגים, נזירי טירת ז'וּמְיֵיז' שעל נהר הסֵיין, זַ'אן ד'אַרְק, גבינת הקַמֶמְבֶּר ועוד.

FERME DE LA CROIX BLANCHE 

הזדמנות נהדרת לחמוק ממחשכי המוזיאונים ואפרוריות הכנסיות, ישר אל חיק הטבע. רק 5 דקות נסיעה מערבה לוִימוֹטְיֶיה, ממוקמת חווה חקלאית מיוחדת זו, העוסקת במגוון רחב של פעילויות: גידול פרות מזן נורמן, גידול תרנגולות וברווזים באוויר הפתוח, כולל מכירת עופות וביצים, טיפוח דגנים עתיקים ומודרנים על שטח של כ-40 דונם, גידול חזירים, הפעלת טחנת קמח עם אבני ריחיים, אפיית לחמים, גידול ירקות ופירות אורגניים, גידול דבורים לתעשיית הדבש, החל משנת 2008 כולל מעקב אחר הכוורות, ייצור סיידר, ריבות, ג'לי, דבש וגבינות, וארגון פיקניקים בחיק הטבע עם סלסלות אוכל ויין.

ונסיים את סיורנו בתחנה האחרונה, הדרומית, קַמֶמְבֶּר CAMEMBERT.

CAMEMBERT

LA MAISON DU CAMEMBERT

בית הקַמֶמְבֶּר שבכפר קַמֶמְבֶּר, במבנה משופץ משלהי המאה ה-18, מזמין את מבקריו, להציץ ולגלות את ההיסטוריה של הכנת גבינה מופלאה זו, ואת כל סודותיה של ממציאת הגבינה, בשנת 1791, מַאדַאם מַארִי הַארל.

מצגות, סרטונים, כלי עבודה, סירים ומיכלים, כל מה שנדרש כציוד להכנת הגבינה, מוצג לראוה במוזיאון. 

ואיך אפשר בלי ? חנות המוצרים, עם שלל גבינות וסיידרים, מצפה למבקרים כולל פינוקים בצורת טעימות.

FROMAGERIE DURAND 

אֶמִילְיָה ג'וּלִי מפְרוֹמַזֶ'רִי דוּרַאנְד שבכפר קַמֶמְבֶּר, האחראית על האירוח במקום, מזמינה את המבקרים בחווה ליהנות ב-3 שלבים. 

הראשון, הכרת עדר הפרות של החווה מהזן הנורמני. אלו פרות שיודעות בעצמן, כיצד להפוך טֶרוּאַר אותנטי עשיר בטעמים – לחלב באיכות ייחודית.

השלב השני בביקור, מתמקד בכל שלבי הכנת הגבינה, סמל המקום, בו היא מקבלת את משמעותה המלאה. זה המקום בו חוברים יחד להצלחה מלאה, המסורת, הידע והמורשת – מחד, וחלב הפרות – מאידך. 

השלב השלישי והאחרון הינו שלב הפינוקים, במסגרת טעימות, במהלכן נחשפים המבקרים לטעמים של מוצרי החווה, ובסיומו כמובן, מוזמנים כולם לחנות עשירה במוצרים למכירה: גבינות, סיידר, חומץ סיידר, קרמלים, ריבת חלב וריבות אחרות, דבש, ליקרים, מרקים תוצרת בית וארוחות בוקר מפנקות.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.