16 Dec
16Dec

כתבה זו מוקדשת לחברתי היקרה והאהובה פולט רוזנטל, תושבת העיר מץ, שנולדה בעיר אז'ן.


"בירת השזיפים" זהו שמה השני של העיר אָזֶ'ן AGEN שבדרום צרפת. שפע המטעים מסביבה ואקלים נוח, יצרו הווי מיוחד מסביב לפרי זה: עוגות, מאפים שונים, ריבות, ממתקים, משקאות חריפים כמו ברנדי, מחית, ואיך אפשר בלי שזיפים מיובשים.

חודש אוגוסט הינו פסטיבל ענק של שזיפים, הכולל קונצרטים, מופעי רוק, מופעי קרקס, תחרויות יופי ותחרויות הכנת עוגות שזיפים. 

ליאורה'לה שלנו, אולי לא תיטול חלק בתחרות, אך יש לה מתכון מעניין לעוגת שזיפים, ועבורנו ליאורה'לה תמיד במקום הראשון !

יש עשרות מתכונים לעוגות שזיפים. בחרתי את הקל והמיוחד. 

המיצרכים: 

חבילת בצק פריך מתוק, מוכן

כ-20 שזיפים יבשים, ללא הגלעין

100 גרם אבקת סוכר

50 גרם אבקת שקדים

2 ביצים

200 מ"ל שמנת מתוקה

שקית סוכר וניל

ההכנה: 

חותכים ריבוע בצק מופשר, פריך, שיתאים לקוטר התבנית ומרדדים קלות. מרפדים תבנית עגולה 24 ס"מ בבצק פריך. 

בקערה מערבבים היטב אבקת סוכר, ביצים, שמנת, אבקת שקדים וסוכר וניל.  

חוצים את השזיפים היבשים ומסדרים בעיגולים על פני הבצק. יוצקים את הבלילה מעל השזיפים ואופים ב-180 מעלות כחצי שעה או עד שהבלילה מתייצבת ומזהיבה. 

אפשר להמיס 2 כפות סוכר ב-4 כפות מים. לחמם עד שהסוכר נמס ובעזרת מברשת מיוחדת למרוח את פני העוגה, כדי שהעוגה תבריק.  

מגישים חם או קר. 

MUSEE DES BEAUX-ARTS D'AGEN 

אזור דרום צרפת עשיר במורשת ובמוזיאונים, ואחד המעניינים והחשובים שבו הינו המוזיאון לאמנויות יפות בעיר אָזֶ'ן AGEN שנוסד בשנת 1876.

26 חדרים ו-5 מיפלסים על פני 4 אחוזות מהמאות ה-16 וה-17, מציעים למבקרים מיגוון עשיר של כ-3000 מוצגים ויצירות, דרך קבע, ביניהן יצירות מופת של פרנסיסקו גויה, טינטורטו, קורו, אלפרד סיסלי ואחרים.

במהלך הסיור במוזיאון, נחשף עושרן הארכיטקטוני של האחוזות, בדמות גרמי מדרגות לולייניות מתקופת הרנסנס, קמינים, ארונות ופרטי ריהוט שונים אחרים, חצרות פנימיות ועוד.

VILLASCOPIA 

וִילַסְקוֹפְּיָה, אתר ארכיאולוגי שבכפר קַסְטֶלְקוּלְיֶה  castelculier מדרום-מזרח לעיר אָזֶ'ן, מחזיר את המבקרים למאה ה-4 ומכניס אותם למרחצאות תרמיים רומיים, או בקיצור, בשפתנו אנו, לאזור ספא, הגדול ביותר שהתגלה בדרום-מערב צרפת.

זהו בעצם ספא תרמי פרטי, של נכבד גאלו-רומאי כלשהו, המציג לראוה את חדריו האינטימיים, כולל הקלדיום – החדר החם, הטפידריום – החדר הפושר והפריגידיום – החדר הקר. 

הכניסה – חינם. מעניין ! 

GROTTES DE FONTIROU 

מערות פוֹנְטִירוֹ סגורות בחורף, אך עם בוא האביב, הן תפתחנה שוב לקהל הרחב, או אז ייחשף אליו אחד מאתרי התיירות העתיקים ביותר בדרום צרפת, קצת צפונה-מזרחה מהעיר אָזֶ'ן, שהתגלה בשנת 1905.

חלון הצצה נהדר לתקופה שלפני מיליוני שנים, המציג עמודים, נטיפים, זקיפים ועולם תת-קרקעי מרתק, בכל הצורות והגוונים, מוארים בתאורה הולמת ומבוקרת. 

הסיורים במקום הינם עם הדרכה צמודה במשך כ-40 דקות. ואילו חנות המזכרות שבצמוד, מציעה שפע של אבני-חן, מאובנים ותכשיטים. מומלץ לבקר במוזיאון הפרה-היסטורי הקטן שליד, לפני הכניסה למערות. 

GARONNE CANAL 

סיפר לי פעם ידידי האדריכל סעדיה מנדל ז"ל, בכיר אדריכלי השימור בארץ, על חופשה מוזרה ומעניינת:

"הגעתי לעיירה סֶט SETE, "ונציה של לַנְגֵדוֹק" שלחוף הים התיכון, התייצבתי במשרדי חברה שמשכירה יאכטות. אחד המדריכים לימד אותי במשך כרבע שעה כיצד להשיטה, הניח כובע רב-חובלים על ראשי וברכני לדרכי. וכך מצאתי עצמי על תעלת מִידִי CANAL DU MIDI המקשרת בין הים התיכון והעיר טולוז שבדרום צרפת. 

כעבור כמה ימי שיט הגענו אליה, כשלאורך התעלה אנו עוגנים מידי פעם, מטיילים בכפרים, קונים מיצרכים ונהנים מחווית שיט ומשלוה. מטולוז המשכנו צפונה-מערבה בתעלת גָארוֹן CANAL DU GARONNE, חצינו את העיר בגשר התעלה שמעל הנהר, השני באורכו בכל צרפת, והמשכנו עד קַסְטֶט-אן-דוֹרְת CASTETS-EN-DORTHE, קצה הצפוני של התעלה המתחבר לנהר גָארוֹן, עימו ניתן להמשיך בשיט עד שפכו לאוקיינוס האטלנטי ליד בעיר בורדו".

זהו בעצם סיפורה של תעלת גָארוֹן (באורך 194 ק"מ) שנחנכה בשנת 1856. התעלה משמשת להעברת סחורות, אך בעיקר לשיט נהרות, סוג של חופשה פופולרית ביותר בצרפת.

קטע התעלה שחולף בלב העיר אָזֶ'ן מעל נהר הגָארוֹן, בגובה 12 מ' מעליו, מהווה את אחת האטרקציות של העיר.

LE GRAND PRUNEAU SHOW 

"מופע השזיפים הגדול" של העיר אָזֶ'ן, נחנך לראשונה בשנת 2005 ומידי שנה התעצם בכמות האירועים והמשתתפים. במשך 3-4 ימים האחרונים של חודש אוגוסט נסגר מרכז העיר לתנועת רכבים ומותקנות בו במות לבידור ופעילויות שונות.

העירייה דואגת לזמן אורחים וסלבס שמושכים תיירים למקום ואף מעוררים את תושבי העיר משלוותם. כך כיבדו את הפסטיבל בנוכחותם יאניק נואה הטניסאי האגדי, השחקנית ואנסה פאראדי, מישל פוגאן, סופרבוס, ג'וני קלג, אלפא בלונדי ואחרים.

בתכנית: קונצרטים (מקלאסיקה טהורה ועד רוק קשה), תחרויות בישול ואפיה, הדגמות בישול ופיתוח מתכונים, במות, הצגות ואמני מופעי רחוב, תחרויות ספורט, חלוקת שזיפים מיובשים, מצעדי תלבושות מסורתיות, שווקי גורמה ותחרות יופי. 

חברות הענק והטייקונים לא נשארו אדישים, הבינו את פוטנציאל הפרסום ופרסו חסויות על חלק ניכר מהאירועים, שנפגעו בשנה האחרונה בשל מגיפת הקורונה.

WALIBI SUD-OUEST

לשמחת הילדים ובני הנוער, לא נפקד מהעיר אָזֶ'ן מקומו של פארק הרפתקאות ושעשועים. על שטח של מעל ל-30 דונם, כשבצמוד אליו נמצא גם פארק מים אַקְוּוהלֵנְד AQUALAND, יכולות משפחות שלמות, מבוגרים כילדים, ליהנות מ-23 אטרקציות שונות כרכבות הרים, מגלשות מים, מגדלי צניחה חופשית, סירות סוינג, קרוסלות שונות, כסאות מעופפים, ולנהל קרבות מים. 

בלב הפארק שנחנך בשנת 1992 ומארח מידי שנה כ-300000 מבקרים, נמצאת טירת קוֹדוֹאִין CHATEAU DE CAUDOUIN מהמאה ה-18.

מופע אריות הים, באמפיתיאטרון שמכיל כ-1000 מושבים, מושך קהל רב שנהנה משעשועי בעלי חיים מצחיקים אלה.

 PUJOLS

מעמדה של פּוּז'וֹל נע בין "עיירה מבוצרת" ל"כפר גדול". מצד אחד כנסיות ומבנים מהמאות ה-13 וה-14 ומצד שני מערכות חינוך מודרניות מתקדמות לטף, לילדים ולנוער, לרווחת 3700 תושביה. 

רגועה ושלווה וממוקמת בלב אזור כפרי, כ-30 ק"מ מצפון לאז'ן המשקיף על עמק הנהר לוֹט - מצד אחד, אך מהווה מקום נעים ותוסס לחיות בו, מצד שני, עם פעילויות ספורט, אמנות ותרבות רבות.

שיטוט בסמטאותיה הצרות, חושף כנסיות ומבנים ימי-ביניימים, חומות, שוק מקורה, מגדל פעמונים, מנזר ומחנה צבאי לשעבר, אך גם מוזיאון לצעצועים מסורתיים שנחנך בשנת 2015, בו ניתן להתרשם ואף לשחק עם מאות פריטים שכאלה.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.