24 May
24May

המקור של מאכל זה, בשר כבש מומלח, הינו אזור המפרץ, שבין מוֹנְט סט. מִישֶׁל, לחצי האי קוֹטַנְטַן

הפרשי המפלס בין הגאות לשפל הם מהגדולים בעולם, לעיתים אפילו עד ליותר מ-10 מטרים. בזמן השפל הכבשים רועות בשדות הקרובים לים. הן אוכלות עשב שטובל מחצית הזמן במים מלוחים ולכן בשרן הינו בעל מליחות נעימה. כבשים אלה מכונים על ידי תושבי האזור "פְּרֵה-סָלֶה", שפירושו, מומלח מראש.

ומכאן, רשות הדיבור/הכתיבה – לליאורה'לה ! 

אחד המתכונים החגיגיים הוא שוק טלה 7 שעות בתנור (שאותו אני מכינה כמעט לכל סדר פסח...) 

המיצרכים: 

כ-2 קילו כתף טלה חתוך לקוביות גדולות

4 כרישות פרוסות

8 תפוחי אדמה קטנים, קלופים

5 בצלים חתוכים לרבעים

8 בצלצלי שאלוט

6 גזרים גדולים חתוכים לחצי 

ראש שום לא מקולף

3 עגבניות חלוטות, קלופות וחתוכות לרבעים

2 בקבוקי יין לבן  

מלח ים גס 

פלפל שחור גרוס 

חופן עלי טימין 

ההכנה: 

מחממים את התנור ל-180 מעלות, ובסיר כבד מטגנים על אש את קוביות הטלה ומוסיפים את הבצלים, הכרישות והשום. 

מערבבים, וכשהם מזהיבים מוסיפים את הגזר והעגבניות ואת תפוחי האדמה. 

מוסיפים טימין ויין. מביאים לרתיחה עדינה וטועמים. מוסיפים מלח ופלפל. 

סוגרים את המכסה, מכניסים לתנור החם. לאחר שעה מנמיכים את החום ל-140 מעלות ומשאירים בתנור לכ-6 שעות. 

במשך הזמן הזה מציצים לראות אם הנוזלים התאדו – ואם כן – מוסיפים מים ומערבבים מעט.

למנה זו נחשפנו, במסעדה קטנה בעיירה בַּאיֶיה BAYEUX ולפיכך נייחד לה את החלק התיירותי שבכתבה זו. אך בתחילה אזהרה ! 

ראו הוזהרתם ! מבעוד שעיירות החוף דוֹבִיל, הוֹנְפְלֶר, קַבּוּרְג והוֹלְגֵייט הינן עיירות עליזות, שמחות, שופעות פעילות ואתרים מעניינים, בַּאיֶיה הינה עיירה ימי-ביניים המשדרת מכל פינה: מ ל ח מ ו ת   ! אם זה מלחמת הכיבוש הנורמני של אנגליה ועד שרידים ממלחמת העולם השניה הפזורים ברחביה בצורת אנדרטאות, בתי קברות ומוזיאונים. 

אבל מבעד לאפרוריות ולאווירה, ולמי שיכול לשים מגבלות אלה בצד, מחכים לו בבַּאיֶיה מספר אתרים מרתקים ומסקרנים, שאין לפסוח עליהם. הבה ונכיר אותם !

MUSEE DE LA TAPISSERIE DE BAYEUX

אין ספק שזו האטרקציה התיירותית מהחשובות ומהמעניינות ביותר באזור נורמנדי-תחתית – בכלל, ובעיירה בָּאיֶיה – בפרט. כי "שטיח בָּאיֶיה" באורך של 70 מ', מתאר באמצעות ציורים רקומים, את הכיבוש הנורמני באנגליה בשנת 1066 ע"י דוכס נורמנדי, וִילִיַאם הכובש

השטיח עצמו יוצר בין השנים 1070 ו-1080 מבד פשתן רקום, ומרביתו מתאר את מסכת האירועים טרם הכיבוש, עד לקרב הַיְיסְטִינְגְס ב-1066.

השטיח קבוע בתוך נישה אליפטית קבועה בקיר המוזיאון, מוגנת ומנוטרת. ואת סיפור הכיבוש במהלך שיטוט לאורך השטיח, ניתן לשמוע באמצעות אזניות, ב-16 שפות שונות.

LE VIEUX VILLE  

23 שלטי ברונזה, המהווים מסופי תיאור והסבר, הקבועים במדרכות העיר העתיקה והימי-ביניימית בָּאיֶיה, לאורך מסלול של 2.5 ק"מ בשטח העיר, מאפשרים לחקור את עברה, ההיסטוריה וסודותיה, כי היא משמרת אוצרות אדריכליים הקשורים לעברה, ובנוסף לקתדרלה הרומנסקית-גותית, היא מאופיינת בבתי-עץ עתיקים, בתי מגורים גדולים, וילות ונחלות אלגנטיות. שיטוט נעים !

MUSEE MEMORIAL DE LA BATAILLE DE NORMANDIE

"מוזיאון הזכרון לקרב נורמנדי" מוקדש לאירועי קיץ 1944 במסגרת מלחמת העולם השניה, ומהווה סיור מודרך בזמן, דרך ההתנגדות, חיי האזרחים ועד ליום הנחיתה של כוחות הברית (ה-D-DAY), ומציג ציוד ארטילרי, רכבים, טנקים, מדים, אותות ומדליות, כתבי מלחמה, יומני מלחמה, מכתבי גנרל שארל דה-גול, מוצגים וחפצים תקופתיים שונים.

סרט ארכיוני אותנטי באורך של כ-25 דקות, מכסה ומתמצת את אותם ימים.

JARDIN BOTANIQUE DE BAYEUX 

הגן הבוטני של בָּאיֶיה, צפונית-מערבית לעיירה, הינו גן ציבורי שנפתח לקהל הרחב ב-1864 הן למרגוע ומנוחה והן לחינוך בנושא הגננות.

כ-400 עצים שחלקם ניטעו בעת הקמת הגן, פרוסים על פני 2.6 דונם מדושאים, כשבמרכזם עץ מיוחד "אַשׁוּר בּוֹכֶה", בן כ-150 שנה, שבשנת 2003 הוכרז כ"העץ המדהים של צרפת".

CATHEDRALE NOTRE-DAME 

קתדרלה קתולית בסגנון רומי-גותי, בעבר מקום מושבו של הבישוף של בָּאיֶיה, תחילת בנייתה במאה ה-11, נחנכה ביולי 1077 בנוכחות וִילִיַאם הכובש.

עברה שיפוצים ושינויים בסגנון הגותי במהלך השנים, שכללו  הוספת תמיכות דואות וחזית מערבית עם צריחים מחודדים בצורת פירמידות. המגדל המרכזי נבנה במאה ה-15 ועוטר בצריח מחודד עם כיפה מהמאה ה-19. 

ללא ספק, מבנה מרשים ומלא הוד, שסווג כאנדרטה היסטורית בשנת 1862, שאף אכסן בשלב מסוים את "שטיח בָּאיֶיה" המפורסם.

CHATEAU DE BERCY 

הסופר הצרפתי זַ'ק דֶה-לֶקַרְטֶל היטיב להגדיר באופן המוצלח ביותר את "טירת בֶּרְסִי" באומרו עליה: "היא נראית כלבוש של נסיכה איטלקית שנזרק על כתפי איכר נורמנדי קטן".

התחלת בנייתה היתה במאה ה-17 והסיום אי-שם במאה ה-18. במהלך השנים, חלקים ממנה סווגו כמונומנטים היסטוריים. 

מסביב לטירה, גן מדהים ביופיו המתפרס על 4 טרסות מתנשאות, ומערבב בסגנונו כמה השפעות מתקופות ימי הביניים והרנסנס.

MUSEE BARON GERARD 

שביל מסומן, הנמתח לאורך כ-1700 מ' חולף על פני כ-800 יצירות ארכיאולוגיות/אתנוגרפיות, כ-600 יצירות אמנות ויותר מ-2500 עבודות חרסינה ותחרה.

זהו מוזיאון בָּרוֹן גֶ'רַארְד, ה-3 בחשיבותו בבָּאיֶיה, אחרי "מוזיאון השטיח" ו"מוזיאון הזכרון לקרב נורמנדי", והוא מוקדש כולו לאמנות ולהיסטוריה. נחנך בשנת 1900 בתוך מבנה הארמון האפיסקופי הסמוך לקתדרלת נוטרה-דאם, ומאז שנת 1951, נושא את שמו של פטרונו הגדול, הֶנְרִי אַלֶכְּסַנְדֶר גֶ'רַארְד.

אגב חרסינה (פורצלן), זהו אחד מסמליה ומקור גאוותה של בָּאיֶיה, בשל מרבצי הקָאוֹלִין אשר נמצאים בשפע בסביבתה. 

בין האמנים שיצירותיהם מפארות את קירות המוזיאון: ז'וֹרְז' רוּאוֹ, מוֹרִיס אוּטְרִילוֹ, אֶנְרִי מַאטִיס, וַאן דוֹנְגֶן ווְלַאמִינְק. 

CIDRERIE VIARD 

10 דקות נסיעה דרומה מבָּאיֶיה, בכפר קטן בשם גוּאֶרוֹן GUERON, נמצא מפעל הסיידר של משפחת וִיאַרְד VIARD, המייצרת סיידרים (משקה תפוחים תוסס) עוד משנת 1932.

מטע בן 23 דונם של עצי תפוח נמוכים, מקיף את החווה/מפעל, בנוסף ל-120 דונם נוספים הנמצאים באזור בבעלות משקים אחרים, מבטיחים אספקה מלאה, רציפה ומתמשכת של הזנים השונים של התפוחים. 

סיורים מודרכים, אזור פיקניק וחנות לממכר המוצרים השונים, הופכים את הביקור במקום לחוויה מיוחדת !

BAYEUX AVENTURE 

פארק הרפתקאות ייחודי ! 

כן, בָּאיֶיה לא שכחה את הילדים והחוויה המשפחתית, ומציגה לראווה פארק זה, 10 דקות נסיעה מערבית לעיר, הכולל: קפיצות בנג'י וקפיצות אל הריק, מגלשות, זורבינג, בועות כדורגל לילדים ולמבוגרים, מלחמות בחץ וקשת, פיינטבול, לבירינת (מבוך) תירס, זבוב ורטיגו, מעברי גשרים וטיפוס על עצים, קורס לוחמים, העכביש המכור, אזור מים, מיני גולף, קרטינג, רודיאו, מתנפחים, סוסי פוני ופינות חי וליטוף.


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.