11 Jan
11Jan

העיר וִישִׁי, הינה אחת הערים המעניינות ביותר בצרפת. "בירת עיירות הספא", בירת צרפת שנודעה לשמצה בימי הכיבוש הנאצי, "בירת מירוצי הסוסים", "בירת סוכריות הפַּסְטִיל", וכמובן, "בירת הוִישִׁיסוּאַז", המרק הצרפתי המיוחד. 

איך מכינים מרק וִישִׁיסוּאַז ומה לליאורה'לה שלנו יש לאמר על זה. רשות הכתיבה לליאורה'לה. 

מרק הוִישִׁיסוּאַז הוא זכרון ילדות שלי !  אמא שלי, שהיתה חובבת ספרי בישול צרפתיים וז'ורנאלים אמריקאים עם מתכונים מיוחדים, חשפה אותנו למאכלים אנינים ומיוחדים, ביניהם גם למרק הזה, מרק כרישה ותפוחי אדמה, קל להכנה, זול, שאוכלים אותו חם או קר !  

איזכור ראשון למרק כרישה ותפוחי אדמה ניתן למצוא בספר "בישול מלכותי" של השף ז'וּל גופה שיצא לאור ב-1869, אבל המתכון, כך נטען, מתבסס על מירשם ישן עוד יותר מאמצע המאה ה-18 של השף הצרפתי הידוע פֶרְמֶנְטְיֶיה. המרק לא כונה אז וִישִׁיסוּאַז אלא מרק כרישה, תפוחי אדמה וחלב.  

הפעם הראשונה שניתן למרק הזה השם: וִישִׁיסוּאַז, היתה על ידי השף הצרפתי לוּאִי דִיאה, בתחילת המאה ה-20, ששימש במשך כ-40 שנה שף המלון רִיץ קַרְלְטוֹן בניו יורק. דִיאה העניק למרק את השם לכבודה של העיר וִישִׁי שבמרכז צרפת שהיתה העיר הגדולה הקרובה ביותר לכפר הולדתו. 

כיום, כל סוגי המרקים החלביים וה ק ר י ם מכונים בפריז: וִישִׁיסוּאַז, ומכינים אותם גם עם אספרגוס, תירס ועוד.

המיצרכים:

3 כפות שמן זית

30 גרם חמאה

1 בצל גדול קצוץ

4 כרשות פרוסות דק, החלק הלבן בלבד

2 שיני שום

3 גבעולי טימין 

4-5 תפוחי אדמה קלופים וחתוכים לקוביות

2 כוסות חלב

3 כוסות ציר ירקות או עוף

מלח ופלפל לבן

1/2 מיכל שמנת מתוקה

להגשה: 

עירית קצוצה

ההכנה:

מאדים בצל וכרישה בשמן וחמאה עד שמזהיב קלות. מוסיפים את תפוחי האדמה ומערבבים. מוסיפים ציר מרק, שום וגבעולי טימין. מבשלים עד לרתיחה. מקטינים את האש ומבשלים עד שתפוחי האדמה מתרככים מאד. 

מוסיפים חלב ושמנת מתוקה, מלח ופלפל ומבשלים עוד שתים שלוש דקות. מוציאים את ענפי הטימין. בעזרת מוט ידני מרסקים בסיר את תוכן המרק עד שהוא נעשה חלק וקטיפתי. טועמים ומתקנים תיבול. 

מגישים עם עירית קצוצה ובאגט קלוי.

ואני ממליצה: צננו את המרק במקרר ואיכלו אותו קר ! הוא נהדר !!! 

ואי אפשר שלא להזכיר את הסצינה מהסרט "באטמן חוזר", בה מוגש לברוס וייו (באטמן) מרק וִישִׁיסוּאַז ואחרי שבאטמן המופתע מעיר שהמרק קר, עונה לו הבאטלר שלו בסַרְקַאזְם ש"זה אמור להיות קר" !!


וכעת, לאחר שלמדנו על מרק זה וכיצד להכינו, הבה נתענג על מה שיש לעיר הזו להציע לנו. יוצאים לדרך ! 

L'OPERA DE VICHY & MUSEE DE L'OPERA DE VICHY

מבנה זה, בסגנון אַרְט-נוּבוֹ מובהק, עם עיטורי זהב ושנהב, ועם תקרה מפוארת ומושקעת, הינו אחד הגדולים והמפוארים ביותר בעיר, שהיה גם מקום מושב הפרלמנט הצרפתי בתקופת ממשלת פטיין בשנת 1940.

שריפת ענק שפרצה בו בשנת 1986 כילתה את רובו, ברם, עד שנת 1995 האולם שופץ שוב. כיום זהו מרכז כנסים גדול, בו מתקיימים אירועים בין-תחומיים רבים כקונצרטים, אופרה, מופעי תיאטרון, מופעי ג'אז, סטנד -אפ ועוד.

מוזיאון האופרה שבצמוד, הינו מוזיאון קטן – אך מרתק, המשמר את ארכיוני האופרה, אוסָפֵי התווים, הסטים והתלבושות, תוך שימת דגש על חינוך קהלי בתי הספר.

LES SOURCES DE VICHY

שמם של מי "מעיינות וִישִׁי" הולך לפניהם בכל העולם, כמים מינרליים המשמשים לכל מיני טיפולים תרמיים (אמבטיות/מקלחות), להכנת בוץ תרמי, למוצרי קוסמטיקה וטיפוח, לביקבוק מים מינרליים, להכנת הפַּסְטִילִים: הסוכריות המפורסמות של וישי בטעמים שונים העשויות מהמלחים המופקים ממים אלה, ועוד. 

למטייל באזור הגדה המזרחית של נהר האַלִיֶיה, ברובע המלונות המסחר והמרחצאות, אין מושג איזה אוצר טבעי זורם מתחת לרגליו, ברשת עניפה של צינורות, בעומק לא רב בתוך האדמה, לאורך כ-10 ק"מ. מים בדרגות חום שונות, שיש מי שעושה מזה כסף. הרבה כסף. תעשיה שלמה של כסף. 

למעשה מדובר ב-9 מעיינות, 9 מקורות מים בדרגות חום שונות ובהרכב מינרלי שונה: 

מעיין לוּקַאס – לייצור מוצרי קוסמטיקה וטיפוח ולטיפולי עור, בחום של 27 מעלות. 

מעיין ההוֹפִּיטַל – לטיפולים נגד הפרעות עיכול, קיבה ומעיים, בחום של 84 מעלות. 

מעיין שׁוֹמֶל – עשיר בפלואור. בחום של 43 מעלות. לשיפור תעשיית המשקאות. 

מעיין הרשת הגדולה – גם הוא עשיר בפלואור. דרגת החום – 39 מעלות. 

מעיין סֶלֶסְטִינְס – משמש לביקבוק מים מינרליים, המשווקים בכל העולם. 22 מעלות. 

מעיינות הכּיפָּה והלִיז – בטמפרטורה של 60-66 מעלות משמשים להכנת בוץ תרמי. 

מעיינות בּוּסַאנְג ואַנְטוּאַן – הראשון  - 41 מעלות. השני – 71 מעלות, מספקים את המים למוסדות התרמיים לטיפולים כמו: מסז'ים, אמבטיות, מקלחות, בריכות שחיה תרמיות ועוד.

LE GRAND MARCHE DE VICHY 

שוק ענק בן כמה קומות, בשטח כולל של 4800 מ"ר, מודרני, צבעוני, מקורה ומואר, עם מעברים מרווחים עבור הולכי הרגל, ודרכי גישה נוחות לספקים. בקומת הקרקע, כ-50 חנויות קבועות, ובקומת הביניים – מוצרים מהעיר וישי והאזור שמסביבה, בלבד. בימי רביעי – יריד חוצות.

LES BORDS DE L'ALLIER

גדות נהר האַלִיֶיה, מהוות שבילים מפותחים ומתוחזקים לרווחת רוכבי האופניים, הרצים, הולכי הרגל, וחובבי טיולים על שפת הנהר. מהצד המערבי של הנהר, נשקף נוף מרהיב של העיר היפה ומבניה הארכיטקטוניים המעניינים.


USINE PASTILLERIE DE VICHY

אחד מכרטיסי הביקור של עיר מרתקת זו: סוכריות ה"פֶּסְטִיל דֶה וִישִׁי", העשויות מתערובת עדינה של מרכיבים שונים: מלחים מינרליים המופקים ממי המעיינות המינרליים שבעיר, ומרכיבי ארומה טבעית כמו לימון, אניס ונענע, כשהשימוש העיקרי בהן הוא למטרות עיכול. 

המפעל לייצורן, ממוקם באזור התעשיה שמחוץ לעיר, ובקומתו העליונה קיימת גלריה המאפשרת הצצה ותצפית נהדרת על כל ההתרחשויות במפעל, החל משלבי הייצור וכלה בשלבי העיטוף והאריזה.

STADE EQUESTRE DU SICHON 

זהו אחד האתרים האגדתיים ביותר בענף הרכיבה על סוסים, בצרפת. אפילו היציע שלו תוכנן, על ידי מי אם לא, גוּסְטַב אֵייפֶל. כן, ההוא מהמגדל המפורסם בפריז, ומתעלת הסירות המרחפת מעל לנהר לוּאַר בעיירה בְּרִיאָר BRIARE

עד שנת 1887 היה זה שדה אחו פשוט. ואילו כיום, המסלול, בהיקף של 600 מ', המנוהל ע"י קהילת וישי, משמש למירוצים, לתחרויות בינלאומיות של קפיצות ראווה בהן נוטלים חלק כ-400 סוסים מ-20 מדינות, ולמופעי סוסים שונים.

CHATELDON

כפר קטן מדרום לוִישִׁי, בו גם מופקים מים מינרליים. אך האטרקציה של הכפר הימי-בֵּינַיימִי המנומנם הזה, היא כיכר זַ'אן ז'וֹרֶס היפה שבמרכזו וטבעת בתי עץ מסביבו, קטעי חומות ישנות שהשתמרו ופעמונים בשער הכניסה אליו, מימי הביניים.

ולמי שלא אצה לו דרכו, זמנו לרשותו ותיאבונו לתיירות לא בא על סיפוקו, הנה מספר המלצות: מוזיאון סוריאליסטי פְרַנְסוּאָה בּוּשֶׁה MUSEE SURREALISTE FRANCOIS BOUCHEIX  המוקדש ליצירותיו של אמן זה שחי במאה הקודמת, סירות פדלים על הנהר אַלִיֶיה VICHY PADLLE ומוזיאון אמנויות אפריקה ואסיה MUSEE DES ARTS D'AFRIQUE ET D'ASIE


ולקראת סיום, המלצה חמה על מלון ומסעדה - מנסיון אישי. 

MAISON DECORET

בלב וִישִׁי, מלכת "עיירות הספּא", בין גדות הנהר אַלִיֶיה וארט-נובו האופראי, ניצב מבנה מעוצב ומושקע זה, שנבנה בשנת 1857 בימי המלך נפוליאון ה-3 והפך לבית מלון בשנת 2008, כחוליה חדשה ונוספת ברשת RELAIS & CHATEAUX, ואשר מהווה שילוב מנצח בין אמנות החיים בצרפת – ליוקרה, בלב הסביבה הטבעית והמורשת התרבותית העשירה של העיר. 

זהו מקלט של התחדשות ואלגנטיות. מסעדת המלון בהנהלת השף זַ'אק דֶקוֹרֶה, הינה בעלת כוכב "מישלן" אחד ומדורגת גבוה במדריך המסעדות "גוֹ ומִיוֹ". חווית אירוח מעולה !

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.